Medvind på kampagnesporet
Det mytiske momentum: Når alt bliver succes

Lars Løkke Rasmussen har god grund til at smile bredt: Lige nu har hans kampagne nemlig opnået det næsten mytiske momentum. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Skrevet af

Mikkel Skov Petersen
Journalist
Kforum

152 artikler

84 indlæg

Kommentatorer og valgforskere måber. For en måned siden lå Lars Løkkes comeback-projekt Moderaterne under spærregrænsen. Nu er de i en nylig Voxmeter-måling det tredjestørste parti. Løkke og co. har fået det, alle kampagner drømmer om: momentum. Men hvad er det næsten mytiske momentum – eller “The Big Mo” – for en størrelse? Ingen ved det med sikkerhed.
Ingen er i tvivl, hvis de har det. Men ingen ved, hvordan man får det på kommando. 
 
Positivt momentum er tilstanden, alle kampagner stræber efter. Medvinden, hvor alt, man rører ved, bliver en selvforstærkende succes. Bare spørg Moderaterne eller Liberal Alliance i disse dage.
 
Omvendt er negativt momentum enhver kampagnes mareridt. Den nedadgående spiral, hvor alt kommer til at handle om, ja, den nedadgående spiral. Bare spørg Det Konservative Folkeparti eller Dansk Folkeparti under denne valgkamp.
 

Et samspil mellem faktorer

Benny Damsgaard er, udover at være deltager i Kforums rådgiverpanel under valgkampen, selvstændig public affairs- og kommunikationsrådgiver samt tidligere kommunikationschef hos Det Konservative Folkeparti.
 
Og så er han forfatter til en nylig artikel om netop fænomenet momentum, hvilken blev bragt hos Altinget
 
“Momentum, og det at have det, er næsten mytisk i politisk kommunikation. Det er svært med sikkerhed at afgøre, hvad det skyldes. Det er et samspil mellem en række faktorer, der giver en effekt. Effekten kan være en op- eller nedadgående spiral. Hvis spiralen er opadgående, så vil næsten alt, du laver være en succes," forklarer Benny Damsgaard til Kforum.
 
Han henviser til et citat fra James Forsyth, der er tidligere politisk redaktør for The Spectator. Forsyth skrev i 2010: ”I en valgkampagne er momentum afgørende. Det er, på godt og ondt, den prisme, som medierne rapporterer igennem”.
 
“Momentum bliver en selvforstærkende opadgående spiral, hvor du har succes, det går godt, og det avler mere succes. Det vil vælgerne gerne være en del af. Meget mere end med en nedadgående spiral,” siger Benny Damsgaard.
 
Og det er denne opadgående spiral, som i særdeleshed Lars Løkke Rasmussen og Moderaterne nyder godt af netop nu.
 
Medvinden fra momentum kort forklaret.
 

Konservatives negative momentum

Hvor det altså er indlysende eftertragtelsesværdigt at få positivt momentum, så er det negative momentum noget, alle kampagner lige så indlysende ønsker at undgå. Det er Det Konservative Folkepartis aktuelle problemer et godt billede på.
 
“Det vi ser nu med Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti, er, at alt handler om den nedadgående spiral. Vi så det efter søndagens partilederdebat, hvor Pape ikke bliver spurgt om politik, men om han trækker sig som statsministerkandidat. Konservative har nu befundet sig i en nedadgående spiral så længe, at det er blevet selvforstærkende, og så går det endnu dårligere,” siger Benny Damsgaard.
 
Det Konservative Folkepartis aktuelle deroute er samtidig en case på, hvordan positivt momentum kan slå over i et negativt. Da Søren Pape Poulsen meldte sit statsministerkandidatur red han og partiet nemlig på en opadgående spiral.
 
“De konservative blev blandt andet store, fordi de blev det sikre borgerlige kort. DF var nedsmeltet, Liberal Alliance og Venstre var i krise og havde været det før 2019. Og der er politik bare et nulsumspil: Når det går dårligt for nogle, så kommer det til at gå godt for nogle andre,” siger Damsgaard, og fortsætter:
 
“Men så kom Papes sager, og så forsvandt hans popularitet og likeability. Sagerne overskyggede politikken, og så tog Konservative en tur ned ad slisken, og nu er det historien om nedgangen, der tegner partiet. Og det er ikke, fordi de enkelte af Papes sager er så voldsomme. Det er håndteringen, der er problemet. “It’s the lie, that gets you”, som Nixon sagde,” fortæller Benny Damsgaard.
 
Et positivt momentum kan hurtigt skifte til et negativt. Bare spørg Søren Pape Poulsen.
 

“The Big Mo” er forsøgt sat på matematisk formel

I amerikansk politik er momentum som fænomen så anerkendt, at det har kælenavnet “The Big Mo”. Udtrykket har været kendt i amerikansk politik siden i hvert fald begyndelsen af 80’erne og stammer oprindeligt fra sportens verden, hvor det har været kendt endnu længere.
 
“Udtrykket “The Big Mo” blev kendt i dansk sammenhæng med en episode fra serien The West Wing, hvor karakteren Josh Lyman får gode nyheder om deres valgkampagne og udbryder: “We got momentum, baby! We got The Big Mo!,” forklarer Benny Damsgaard, der selv har benyttet udtrykket i en af sine valgkommentarer på Kforum.
 
 
Selvom momentum altså er en anerkendt faktor i forbindelse med valg, så er der ikke nogen, der kan sætte fænomenet på en præcis formel. Det er dog helt bogstaveligt blevet forsøgt. 
 
Formlen ΔV = f / m er således et forsøg på at formelsætte “adfærdsmæssigt momentum” med udgangspunkt i den britiske fysiker og matematiker Isaac Newton. Denne matematisk-fysiske teori er dog kun en blandt flere teorier, der forsøger at forklare momentum.
 
Og der er en god grund til, at det er vanskeligt at fastslå præcis, hvordan og hvornår momentum opstår, forklarer Benny Damsgaard.
 
“Momentum i valgkampagner er det, man kalder en epistemologisk udfordring. Det er svært at isolere bestemte ting, og de enkelte faktorer, og finde ud af, hvad der gjorde forskellen. Du kan ikke tage et valg om at justere faktorer, som du kan inden for anden forskning. Så det er svært at sige med sikkerhed, hvad en kampagnes momentum skyldes,” siger han til Kforum.

Relaterede artikler

Kforums kampagnekrystalkugle - Nedtællingen til folketingsvalget er for alvor gået i gang. Partiernes kampagneapparater er ved at blive gjort klar til,...
FV22: Cambridge Analytica-metoderne spøger stadig - Nye Borgerlige og Liberal Alliance er allerede inden valgets udskrivelse blevet taget med fingrene i GDPR-kagedåsen, skr...
Pape-kampagnen på grønlandsk glatis - Det har været én lang nedtur for Søren Pape og de Konservative, siden de på toppen af en popularitetsbølge erklærede Pap...
Løkkes kampagne har "The Big Mo" - Lars Løkke og Moderaternes seneste måling fylder ikke overraskende i dagens vurderinger fra Kforums rådgiverpanel. Det u...
Møgsager, der trodser forskningen - Sagerne, der har skudt Søren Papes kampagne i sænk, burde ifølge forskningen ikke ramme så hårdt. Til gengæld burde boli...
Korkproppens triumf - Du kan ikke holde en korkprop nede i længden. Før eller siden popper den op til overfladen igen. Sådan var det med Henri...
S-profiler i markant omfavnelse af Å - At socialdemokraterne og den øvrige røde blok forsøger at heppe Alternativet over spærregrænsen, er efterhånden en gamme...
Valgkampens tre k-vindere og den klare forbier - Med valgkampen vel overstået er det blevet tid til at gøre status: Hvem har været bedst til at komme ud over rampen med ...
Anna Ebbesen: Fornyet respekt om pressemøder - En næsten komplet professionalisering af partiernes kampagner uden de store nyskabelser. Sådan vurderer Anna Ebbesen den...
Benny Damsgaard: Valgkamp på speed - Medier, der sætter dagsordenen, kort levetid for store politiske udspil og professionelle kampagner – hvor én var en kla...
Valgets dyreste stemmer er… - Hvilke partistemmer har været dyrest? Og hvilke har været billigst? Hvis man vel at mærke alene ser på partiernes udgift...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Engagementschef

Frist: 6. februar

Projektleder

Frist: 16. februar

Digital Campaign Manager

Frist: 15. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.