McKinsey-opskriften
Lav et slideshow til 3,6 mio. kr.

Hemmeligheden bag et overbevisende slideshow er banal. Men banalt eller ej, så kan der være mange penge i skidtet. Bare spørg et konsulenthus som McKinsey. Se opskriften på PowerPoint-succes her. Foto: Getty Images.

Skrevet af

Jasper Polak

1 artikler

0 indlæg

Redaktionen Kforum

1012 artikler

57 indlæg

Konsulenthuset McKinsey tager mere end 500.000 dollars for en simpel PowerPoint-præsentation. Tidligere konsulent Jasper Polak har delt McKinsey-opskriften i en tråd på Twitter. Vi bringer den her, så du også kan lære at lave slideshows til +3,6 mio. kroner.
Hvad er hemmeligheden bag et overbevisende slideshow til kunden, chefen eller kollegerne? Svaret er banalt: Det handler – som med så meget andet – om historiefortælling og velstrukturerede argumenter. 
 
Banalt eller ej, så kan der være mange penge i skidtet. Bare spørg et konsulenthus som McKinsey. 
 
Her følger opskriften på PowerPoint-succes. Lige til at implementere. 
 

Fortælling, flow og strukturerede argumenter 

Noget af det første, du lærer som nyopstartet konsulent, er at følge disse simple trin for at skabe struktur i dine PowerPoint-præsentationer: 
  • Introduktion og kontekst 
  • Konklusioner præsenteres tidligt  
  • Strukturér dine argumenter som en pyramide 
  • Hav øje for den overordnede fortælling og slideflow

     
 

Introduktion og kontekst

Hos McKinsey benytter man sig af det såkaldte SCQA-framework for at skabe en fængende introduktion i præsentationer. SCQA står for følgende: 
 
Situation: Hvordan ser den nuværende situation ud? Complication: Hvad skal der laves om på? Question: Hvordan ønsker du at lave om på dette? 
 
 
 

Svar og konklusion

Den sidste del af SCQA er essentiel. A’et står for Answer, så det er nu, du skal vise dit værd.
 
Fremlæg dine konklusioner eller løsninger tidligt i præsentationen, så dit publikum kan få lov at fordøje dem lidt. Senere kan du komme ind på, hvordan du er kommet frem til disse løsninger. 
 
 

Styrk dine pointer med pyramidestrukturen

For at dine budskaber fremstår stærke, kan du med fordel benytte dig af pyramidestrukturen.
 
Med pyramidestrukturen starter du bredere for at komme til den skarpe pointe. Understøt dine konklusioner med 3-5 argumenter. Læn dig op af forskning og data.
 
Du skal ikke have mere end en pointe per slide, så dit budskab brænder tydeligt igennem. Ingen pointe skal overlappe eller mangle. 
 
 

Overskriften på dine slides skal tilsammen fortælle din overordnende historie

En god måde at kvalitetstjekke et PowerPoint på er ved at læse kun overskrifterne i rap.
 
I en god PowerPoint fortæller overskrifterne alene præsentationens historie, og den travle chef har alligevel kun tid til at skimme overskrifterne.
 
En god overskrift skal præsentere slidens hovedpointe, tydeliggøre hovedargumentet og engagere publikum. 
 
 

Overskriften skal understøttes i slides

For bedst at underbygge pointen i din overskrift skal det forklares, hvordan den præsenterede data leder til konklusionen, hvilket du med fordel kan understøtte med uddybende data og forskning samt kontekst. 
 
 
 
 

Og voila! Lad os teste resultatet

McKinsey tager +500.000 dollars for deres præsentationer
 
Det er sådan her, de skaber klare og overbevisende fortællinger
 
Hemmeligheden? Fortælling, flow og strukturerede argumenter
 
Sæt scenen ved hjælp af SCQA-rammen
 
Indled derefter med dit svar
 
Bryd dit svar ned med pyramideprincippet
 
Overskrifterne på slidene fortæller til sammen din historie
 
Gem denne artikel som cheat-sheet til din næste præsentation
 
Sådan gør du komplicerede emner nemme at fordøje. 
 

Relaterede artikler

Find dig selv blandt 5 Powerpoint-powertyper - Hold øjenkontakt. Brug masser af eksempler. Gå rundt på scenen, interager med publikum. Og læs for guds skyld ikke højt ...
Du har syv sekunder. Brug dem godt. - Førstehåndsindtrykket af dig er afgørende, når du holder taler eller præsentationer. Efter syv sekunder har publikum dan...
Sådan laver du en killer-præsentation - En god præsentation skal hvile på tre ben. De fleste folk arbejder flittigt med det ene ben - indholdet. Man udvælger de...
Sådan laver du infografik, der virker - En infografik kan være et særdeles stærkt kommunikationsmiddel, hvad enten det er til sociale medier, præsentationer ell...
Se vinderne og taberne hos erhvervslivets PR-rådgivere - 2020 har ramt flere af erhvervslivets foretrukne PR-rådgivere hårdt. Især statens konsulentstop og pandemiens begrænsnin...
Er smart-kort smart? - De fleste nyhedsartikler er alt for lange, uoverskuelige og ulæselige, lyder anklagen fra internetmediet Axios. Det er d...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

SVP Communication Partner

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationschef

Frist: 1. april

Kommunikatør

Frist: 10. april

Kommunikationspraktikant

Frist: 21. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.