Hvad er hemmeligheden bag et overbevisende slideshow til kunden, chefen eller kollegerne? Svaret er banalt: Det handler – som med så meget andet – om historiefortælling og velstrukturerede argumenter.
Banalt eller ej, så kan der være mange penge i skidtet. Bare spørg et konsulenthus som McKinsey.
Her følger opskriften på PowerPoint-succes. Lige til at implementere.
Fortælling, flow og strukturerede argumenter
Noget af det første, du lærer som nyopstartet konsulent, er at følge disse simple trin for at skabe struktur i dine PowerPoint-præsentationer:
-
Introduktion og kontekst
-
Konklusioner præsenteres tidligt
-
Strukturér dine argumenter som en pyramide
-
Hav øje for den overordnede fortælling og slideflow
Introduktion og kontekst
Hos McKinsey benytter man sig af
det såkaldte SCQA-framework for at skabe en fængende introduktion i præsentationer. SCQA står for følgende:
Situation: Hvordan ser den nuværende situation ud? Complication: Hvad skal der laves om på? Question: Hvordan ønsker du at lave om på dette?
Svar og konklusion
Den sidste del af SCQA er essentiel. A’et står for Answer, så det er nu, du skal vise dit værd.
Fremlæg dine konklusioner eller løsninger tidligt i præsentationen, så dit publikum kan få lov at fordøje dem lidt. Senere kan du komme ind på, hvordan du er kommet frem til disse løsninger.
Styrk dine pointer med pyramidestrukturen
Med pyramidestrukturen starter du bredere for at komme til den skarpe pointe. Understøt dine konklusioner med 3-5 argumenter. Læn dig op af forskning og data.
Du skal ikke have mere end en pointe per slide, så dit budskab brænder tydeligt igennem. Ingen pointe skal overlappe eller mangle.
Overskriften på dine slides skal tilsammen fortælle din overordnende historie
En god måde at kvalitetstjekke et PowerPoint på er ved at læse kun overskrifterne i rap.
I en god PowerPoint fortæller overskrifterne alene præsentationens historie, og den travle chef har alligevel kun tid til at skimme overskrifterne.
En god overskrift skal præsentere slidens hovedpointe, tydeliggøre hovedargumentet og engagere publikum.
Overskriften skal understøttes i slides
For bedst at underbygge pointen i din overskrift skal det forklares, hvordan den præsenterede data leder til konklusionen, hvilket du med fordel kan understøtte med uddybende data og forskning samt kontekst.
Og voila! Lad os teste resultatet
McKinsey tager +500.000 dollars for deres præsentationer
Det er sådan her, de skaber klare og overbevisende fortællinger
Hemmeligheden? Fortælling, flow og strukturerede argumenter
Sæt scenen ved hjælp af SCQA-rammen
Indled derefter med dit svar
Bryd dit svar ned med pyramideprincippet
Overskrifterne på slidene fortæller til sammen din historie
Gem denne artikel som cheat-sheet til din næste præsentation
Sådan gør du komplicerede emner nemme at fordøje.