Masken på modescenen
Nyt modefænomen: masken

Skrevet af
Du behøver hverken at være kineser, popstjerne eller skuespiller i en dommedagsfilm for at tildække dit ansigt med en maske. Lige nu boomer salget af ansigtsmasker – og årsagen er ikke kun beskyttelse mod COVID-19. Masken er blevet et modefænomen verden over, og både brands og forbrugere har taget den til sig. Men hvorfor? Hvad kan masken – udover at beskytte os? Det forsøger brand- og forbrugerekspert Manou Messmann her at give os svaret på!
Maskens symbolske værdi hitter
Har du (også) set skævt til store grupper af asiatiske turister iført hvide hospitalsmasker? I så fald er du ikke den eneste. Hospitalsmasken er langt fra en naturlig del af vores beklædning og har for de flestes vedkommende endnu ikke en fast plads i garderoben.
 
For et halvt år siden havde de færreste forudset et boom i salg af ansigtsmasker. Men det er nu realiteten i en verden, hvor vi skal beskytte os mod sygdomme som COVID-19.
 
Men vi køber dog ikke udelukkende ansigtsmaskerne for at beskytte os selv. Ansigtsmasken har tilegnet sig en stærk symbolsk betydning gennem COVID-19-krisen. Og denne symbolske værdi er efterspurgt hos både brands og forbrugere.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af BILLIE EILISH (@billieeilish) den

Billie Eilish demonstrerer ansigtsmaskens cool-faktor.
 
Hvad fortæller masken om os?
Når du bærer ansigtsmaske, sender du ikke længere et signal om, at du arbejder på et hospital og er på vej ind til en galdestensoperation. Det at bære en ansigtsmaske i dag fortæller, at du er hensynsfuld, du tænker på andre end dig selv, du udviser ansvarlighed, solidaritet og samfundssind. Du tænker simpelthen ud over egen næsetip.
 
Vi har befundet os i en osteklokke med hovedet under armen. Omdrejningspunktet har været forbrug uden omtanke. Det har COVID-19-krisen sat en stopper for. Men behovet for at udtrykke os selv og vise verden, hvem man er, er ikke forsvundet endnu.
 
Ansigtsmasken giver os en mulighed for at illustrere, hvem vi er, samtidigt med,  at den giver os god samvittighed!
 
En maske til enhver smag 
Hvis du tænker, at den klassiske hvid-blå ansigtsmaske ikke matcher din camelfarvede cashmere-rullekrave, så fortvivl ikke. Der er en maske til enhver smag! Er du til batik, denim, vendbare pailletter, Chanel Bouclé eller neopren? You name it – we got it!
 
Uanset, om du arbejder som advokat, frisør eller butiksejer, er der masker, der passer til formålet – og masker, der kan udtrykke lige præcis de sider af dig selv, som du ønsker.
 
Hvis du gerne vil fremhæve dine feminine sider, er Olympia Le Tan-masker eller Ulla Johnson gode bud:
 
De feminine masker
Blomstret ansigtsmaske fra Olympia Le Tan (Instagram).
 
Afrikansk print fra Ulla Johnson (Instagram).
 
Hvis du er til den mere sukkersøde version og elsker alt, hvad der glimter, er en pailletmaske et godt bud. Her viser du tydeligt, at man sagtens kan tage hensyn til sine medmennesker, imens man matcher sin stil.
 
Glimmermasken
Brudekjoledesigner Katie Mays bud på en mere elegant ansigtsmaske. Pris 45$.
 
Er man den mere rå type – eller bare en mand, der gerne vil tages seriøst, så er sorte og mørke masker gode. Der er set flere hjemmelavede versioner af den klassiske bandana, men også dyrere og mere fancy udgaver er populære. Det er højst sandsynlig bare et spørgsmål om tid, før der laves en maske, der matcher jakkesættet og smokingen.
 
Mandemasken
Vegansk pytonmaske til 100$, designet af Alan King.
 
Til alle trendsættere og alle, der har vanskeligt ved at identificere sig med den klassiske – og kedelige/uklædelige – ansigtsmaske, er brands som Emilie Helmstedt, Collina Strada og Maison Modula oplagte. Her viser man sin unikke stil samtidigt med sit nyerhvervede samfundssind.
 
Trendsættermaskerne
Den mere fashionable version af ansigtsmasken, designet af Emilie Helmstedt.
 
Farverig og kunstnerisk ansigtsmaske fra Collina Strada til 100$.
 
Legen med masker er kun lige begyndt, og udvalget vil uden tvivl eksplodere over de kommende måneder.
 
Der er sågar et firma, der sender mundbind pr. abonnementsordning a la Aarstiderne.
 
Og hvis du tænker på, hvordan du skal åbne din telefon med en ansigtsmaske på, så er der også råd for det, med en såkaldt face recognition-maske.
 
Et billede, der indeholder person, kvinde, opbevarer, smilende

Automatisk genereret beskrivelse
Face-id-maske (www.faceidmasks.com).
 
Selv bloggere og influencers kan finde ”deres” version af ansigtsmasken (Foto
 
En unik mulighed for modebrands, der ønsker at overleve!
Når mennesker kastes ud i kriser, forholder de sig til det mest essentielle: mad, drikke og overlevelse. Vores behov for shopping og selvrealisering daler. Det har katastrofale konsekvenser for modebrands, der lever af at sælge modeprodukter.
 
Produkterne har pludselig ikke længere samme værdi og relevans. Der skal tænkes i nye baner og heldigvis er det ofte gennem krisen, at vi bliver kreative og får de gode ideer.
 
Det lader til, at ufatteligt mange brands har set fidusen i salg af ansigtsmasker. Siden slut-2019 er salget af ansigtsmasker steget med 40 %, og dette tal forventes at stige.
 
Ansigtsmasken kan siges at falde på et tørt sted.
 
Mange brands og butikker har fået besked på at lukke midlertidigt ned, og det kan de færreste brands klare over en længere periode. Ved at sælge ansigtsmasker kan brands beholde deres medarbejdere, de kan omsætte lagerrester til ansigtsmasker, og de kan øge deres omsætning.
 
Derudover kan modebutikker, der sælger ansigtsmasker, anmode om at få lov til at åbne deres butik, da salg af masker er af essentiel karakter i modsætning til tøj, tasker og sko.
 
Så er spørgsmålet bare, om vi som forbrugere mener, at det er ok, at noget, der er tænkt som beskyttelse, pludselig går hen og får et kommercielt formål.
 
Moden har altid haft et andet formål end bare funktion. Modens formål er bl.a at omsætte og fortolke produkter i en æstetisk kontekst. Mennesket næres af æstetik og skønhed, og man kan derfor sige, at ved at gøre ansigtsmaskerne smukkere, udvider modeindustrien maskens primære formål.
 
Hvis man derudover kan støtte op om donation af gratis hospitalsmasker gennem sit køb af “modemasker”, så er man måske på rette vej.
 
Brandet LoveShackFancy med deres ansigtsmasker til hospitalsvæsenet. Foto: @loveshackfancy
 
Masken som brandingredskab
Hvis vi tror, at modebrands som Gucci, Louis Vuitton og Prada alle agerer den barmhjertige samaritaner ved at donere ansigtsmasker, så skal vi nok tænke os om igen. Ansigtsmaskerne er god forretning udover den, vi måler i kroner og ører.
 
Brandingværdien er enorm og skal ikke undervurderes. I flere årtier har modebrands været samfundets ”bad guy”. De er alle ”in it for the money” og har ingen kvaler, så længe kunden betaler.
 
Hvordan brander man sig ud af den rolle? Det er vanskeligt, men dog ikke umuligt.
 
Ansigtsmasken er et rigtig godt bud på, hvordan man kan guide sin branding i en mere positiv retning. For det første kan man høste point på nyhedsværdien ved at blive firstmover inden for produktion af ansigtsmasker.
 
For det andet skaber du masser af gratis PR og omtale, hvor du som brandejer kan vinkle det velgørende arbejde til din fordel og få en oplagt mulighed for at fortælle om, hvilke andre gode sager I arbejder for.
 
Og sidst, men ikke mindst: Du får en oplagt mulighed for at brande dig selv på et symbolsk plan, hvilket vil sige, at brandet udviser samfundssind, solidaritet, ansvarlighed og omtanke, når det går ind og arbejder målrettet med produktionen af ansigtsmaskerne.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Zoé They Sagan (@zoesagan01) den

Selvom luksusbrands som Gucci, Prada og Louis Vuitton kunne tjene gode penge på logomasker, har de indtil videre holdt sig til de traditionelle hospitalsmasker. Masken på billedet er ikke designet af Gucci, men er en af de mange memes, der florerer. (Foto: @zoesagan01).
 
Maskens paradoks
Det paradoksale i hele masketrenden er, at en epidemi som COVID-19 har illustreret, at vi alle er i samme båd, mens personificerede masker skaber et tydeligt skel mellem de forskellige sociale grupper. De, der går med Gucci-masker, og de, der går med hospitalsmasker.
 
Det viser at vi er fælles om fællesskabsfølelsen, men vi vil stadig gerne tydeligt skille os fra hinanden.
 
Så selvom vi gerne vil vise omverdenen, at vi tænker socialt og er bevidste om, at epidemier ikke skelner mellem alder, økonomisk situation eller geografisk lokation, vil vi stadig gerne illustrere, hvad der gemmer sig bag masken.
 
Vi vil gerne beholde vores tegn på, hvem vi er. Måske, fordi vi gerne vil holde fast i den hverdag, vi levede i for bare tre måneder siden, og gennem den designede maske kan vi bilde hinanden ind, at det hele er så normalt, som det overhovedet kan blive.
 
Et farverigt, eksotisk og politisk statement
Der eksisterer efterhånden lige så mange fortolkninger af ansigtsmasken, som der er æstetiske præferencer.
 
Heldigvis, for hvis denne og andre epidemier bliver en fast bestanddel af vores hverdag, kan det sagtens tænkes, at ansigtsmasken bliver en lige så naturlig del af din påklædning som dine sko og solbriller.
 
Og uanset, om vi føler os klar til masken eller ej, kan myndighederne til enhver tid gå ind og fortælle os, hvor og hvornår de ønsker, at vi som borgere skal gå med ansigtsbeskyttelse.
 
Og så er spørgsmålet, om vi gerne vil fremstå som den bedste udgave af os selv, når vi træder ud af døren, eller om vi vælger at gøre som de asiatiske turister på Kgs. Nytorv...
 
Valget er dit, og det er nu blevet langt mere farverigt, eksotisk og politisk korrekt end nogensinde før.

Relaterede artikler

Framing, følelser og fortid: kampen om DR og mediedebatten - DR er noget, vi diskuterer med hinanden, og noget, vi alle har en holdning til. Det er naturligvis legitimt, at vores ho...
Farvel til Lundbeck efter 21 år - Efter næsten 21 år har Anders Schroll sagt sin stilling op som public affairs- og kommunikationsdirektør hos Lundbeck. K...
Virkeligheden indhentede BIGs drømmefabrik - Bolsonaro-gate er i første omgang drevet over for Bjarke Ingels og hans firma, BIG.
Internettet fælleskrammer - Når vi nu ikke kan mødes i den fysiske verden, så kan vi mødes på internettet og fælleskramme i memes. Der er jo sådan s...
Sådan bruges adfærdsdesign i coronakampen - Håbløse virtuelle møder i privaten, paranoide indkøbsture, skænderier med partner og unger, håndvask ti gange dagligt, i...
Influencers, der samler Danmark - Quiz, fælles træning, højtlæsning, danseevents og kendissammenkomster. De kreative ideer og events er mange. Men fælles ...
Survey: Hvordan har vi egentlig klaret coronakrisen? - Forandringsparat er ikke længere blot et PowerPoint-buzzword, men barsk virkelighed. På få uger er alt blevet til video ...
Gode ideer i onde coronatider - Coronavirus har affødt en krise på verdensplan. Vi kommer kun ud af krisen ved at finde på noget nyt og bedre lige her o...
Velkommen til The Low Touch Society - COVID-19 har forandret samfund og samvær for altid. Her er Kforums bud på en PEST-analyse af de vigtigste trends og tend...
En sort firkant af sort samvittighed - Black Lives Matter – også, når det gælder branding. Men det spørgsmål, der altid rumsterer i baghovedet, når brands vil ...
Coronakrisen og de kloge formidlere - Coronakrisen rejser flere spørgsmål, end den giver svar. Det efterlader os med et stort behov for information og viden. ...
5 punches fra Reuters-rapporten, du skal kende - Reuters Institute har udgivet deres årlige rapport, hvor de ser på udviklingen inden for digitale medier og branchen. He...
Spejdersandalen er sommerens hotteste trend! - Engang for længe siden var Teva-sandaler for spejdere og deres forældre. Teva-sandalen boede som regel hos familier, der...

Giv din stemme

6 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 17. august

Content Automation Manager

Frist: 19. august

Kommunikationsrådgiver

Frist: 17. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.