Tidsånden er TikTok

Kommunikatører i marketingsafdelingerne får noget at fortryde, hvis de ikke snart hopper med på TikTok-bølgen. Hvad der engang var en danseapp til børn er nu virksomhedernes mest effektive værktøj til at opnå synlighed hos den næste generation af forbrugere.
Lad dig inspirere af andre danske virksomheders TikTok-markedsføring. Foto: Getty
Lad dig inspirere af andre danske virksomheders TikTok-markedsføring. Foto: Getty

Over de seneste 3 år har TikTok vist sig at være et medie, hverken virksomheder eller kommunikatører længere kan ignorere. Mediet har udviklet sig fra at være en danseplatform målrettet børn til at være et af de mest effektive værktøjer for virksomheder, der vil ses af den yngre demografi.

 

 
 
For nylig udkom DR med sin årlige medierapport, som bekræfter TikToks signifikans på danske unges medievaner. TikTok har over det seneste år overhalet både Instagram, Facebook og Reddit og står nu lige med YouTube som det medie, danske unge bruger allermest tid på. 

 

Hvis virksomheder ønsker at synliggøre sig over for det unge publikum, giver det altså rigtig god mening at være på TikTok. Der er faktisk allerede et væld af danske virksomheder, der markerer sig stærkt på platformen.

 

Vi har sammenholdt nogle af de største danske virksomheder på TikTok for at se, hvem der performer, og hvordan de gør det.

 
 
Virksomhederne, der har set en mening i at være på TikTok, spænder over alt fra Faxe Kondi til Universal Music, Danish Crown og Oister. Med næsten 60.000 følgere tager Faxe Kondi førstepladsen i antallet af følgere på TikTok. 

 

 

Over 10 måneder har Faxe Kondi gennem blandt andet konkurrencer og kreativt content formået at fange sit publikums opmærksomhed.

 
@faxekondi GIVEAWAY!✨💚 Like, følg og kommentér for at deltage! #FaxeKondi #Giveaway #1årsforbrug #anythingface ♬ redbone - dylan o’brien’s gf (real)

 

Gennem giveaways skaber Faxe Kondi som brand lynhurtigt synlighed og fodrer sine følgeres algoritmer, eftersom man skal like, kommentere og følge for at deltage. 

 
@faxekondi Hvor mange pandekager er der i videoen? 👀🙌 #FaxeKondi #Opskrift #Pandekager ♬ orijinal ses - Ştutqart Mikrorayon Filialı

 

Udover det vedligeholder de følgernes interesse ved at skabe indhold, der engagerer følgerne på godt og ondt. En TikTok som denne, hvor Faxe Kondi laver pandekager med sit produkt, vækker både forargelse i likes, kommentarer og delinger, mens det er maskeret som en “opskrift”, der appellerer til det store madsegment, der er på TikTok. 

 

Stor organisk rækkevidde 

TikTok er en særligt god platform for virksomheder, fordi algoritmen gør det til en billig måde at skabe stor organisk rækkevidde og skabe synlighed for sit brand. Kommunikatører, der længe har beskæftiget sig med marketing på sociale medier, forstår, hvor svært det er at skabe rækkevidde organisk, og medier som Facebook og Instagram har næppe gjort det nemmere over årenes løb. Nu til dags skal man ofte hjælpes lidt på vej af annoncekroner til at sikre synlighed. 

 

På TikTok gælder nogle lidt andre spilleregler. Platformen belønner profiler, der fastholder seerens opmærksomhed og genererer likes, delinger, rewatches og kommentarer. Jo flere engagementer din video får, jo større rækkevidde får du. 

 

En af måderne, man hurtigt kan skabe synlighed, er ved brug af audio. Når man tilføjer lydeffekter, der trender, til sin video, har videoen automatisk bedre forudsætninger for at nå ud til et bredere publikum. 

 

Det ser vi eksempelvis på Matas’ TikTok:

@matasdk Petition til at @Lasse Skriver kommer forbi Matas 👀✋ #matas #mitmatas #pladstilalle ♬ original sound - danskeklips

 

Her tager Matas en populær dansk audio og kombinerer det med tv- og tidsaktuelle Lasse Skriver fra årets sæson af XFactor i en TikTok, der i skrivende stund har fået 277,5K visninger. 

 

 

På TikTok afgør antallet af følgere, man har, i modsætning til Instagram, på ingen måde, hvor stor rækkevidde man får. I den ovenstående figur ser vi, at den danske pizzakæde Frankies Pizza trods sine lidt over 2000 følgere har det højeste engagementsniveau ud af alle de virksomheder, vi har målt.


 
@frankiespizza En chilli der kan drikkes! 😂🍕 @joeladamhyrland #fyp #foryoupage #pizza #dansk #frankiespizza #dansktiktok ♬ original sound - FRANKIESPIZZA
 

Her viser Frankies Pizza særligt, hvordan man tilpasser sit content til TikTok. I en  noget forkortet udgave af deres normale videoformat, der har komiske klipninger samt en gæsteoptræden fra komikerne Adam og Noah, genererer de et væld af reaktioner. 

 

Det kan betale sig

Over det seneste år har jeg hørt virksomheder og kommunikatører tøve, når TikTok bliver nævnt. “Det kan ikke betale sig” og “Vi mener ikke, det er relevant lige nu”, bliver der sagt. Her er det vigtigt at huske på, at hvis man investerer tid og kræfter i et medie som TikTok, der primært bruges af børn og unge, plejer man også sin relation til den yngre generation af forbrugere, og det er der ingen virksomhed, der ikke har gavn af. 

 

TikTok har nu i en årrække været populært blandt børn og unge, men man kan for alvor mærke det tage fat nu jf. DR’s medierapport 2021. Hvis man kender medieudviklingen ret, betyder dette også, at der nok ikke går længe, før TikTok begynder at lægge mere energi i annoncering, som vi har set det ske med Facebook, Instagram og YouTube. Når dette sker, vil det være væsentligt sværere for virksomheder at få denne store og gratis rækkevidde, som de har mulighed for nu på platformen. 

Bare se på Søstrene Grene. 

 


 
Det går altså lynhurtigt på TikTok, hvis man tør satse på det. 
 

Det kan godt være, at TikTok ikke føles relevant at lægge ressourcer i for jeres virksomhed, men det er nu, det er godt at slå til. Jo hurtigere man forstår TikTok som platform og publikum, desto hurtigere kan man opbygge en følgerbase og synlighed på TikTok. 

 

Gode råd til at komme i gang med at arbejde med TikTok

TikTok er et svært medie at gøre sig klog på, hvis man hverken er målgruppen eller en vant bruger. Her kommer nogle gode råd til at forstå platformen. 

 
  1. Brug tid på platformen

 

Over de seneste par år har brugerne på TikTok udviklet et helt særligt miljø, der i allerhøjeste grad er præget af Gen Z- og internetkultur. Som udefrakommende er det som at træde ind i et helt nyt land, hvor der er en helt anden væremåde, end hvad vi kender fra Facebook. Det er derfor vigtigt, at man bruger nogle uger på at scrolle sig igennem TikTok for at forstå, hvordan kulturen og jargonen er på platformen, før man går i gang med at poste. 

 
  1. Læg mærke til, hvordan andre virksomheder bruger TikTok

 

TikTok er først og fremmest en underholdningsplatform, og når man som virksomhed skal bruge TikTok som led i sin markedsføring, er det vigtigt at finde den hårfine balance i at gøre sit brand og sit produkt synligt for forbrugerne, mens man underholder følgerne. Her er det nyttigt at kigge mod nogle af de internationale profiler, der længe har været på TikTok og særligt gør det godt. 

 

Duolingo er en af dem. 

@duolingo after all, we have always said we’re free, fun and ✨effective ✨ at teaching languages. #Duolingo #squidgame #redlightgreenlight #run #helpme #owl ♬ original sound - Golden Stables
 

Duolingo tager her en trend med denne Squid Game-leg og -lyd og gør den til sin egen ved at lægge sproglæringsperspektivet ind i det. Bemærk: Videoen har næsten halvanden million likes. 

 
  1. Brug popkulturen
 

TikTok-trends udspringer naturligvis ikke kun fra det interne miljø på platformen. Det handler lige så meget om resten af samfundet. Hvilke film og serier er folk optagede af? Hvad for noget musik er for nyligt udkommet? Er der nogen relevante højtider eller anledninger, man kan bruge til at skabe synlighed? 

 

Serier som HBO’s Euphoria og Netflix’ Squid Game samt musikudgivelser fra Taylor Swift, Olivia Rodrigo og Gunna har alle domineret TikTok og affødt massevis af TikTok-trends via deres audio over det seneste år. 

 

Jacob Elordi, som er afbilledet i den ovenstående TikTok, spiller en af hovedpersonerne i den HBO-aktuelle serie Euphoria. Her taler Ryan Air ind i sit intenderede publikums interesser og bruger en aktuel trend til at generere næsten 3 millioner visninger. 

 

Det betaler sig altså at følge med i populærkulturen, hvis man vil skabe content, der opnår høj organisk rækkevidde.

 
  1. Tænk hurtigt

 

Viralitet er et nøgleord til at forstå TikToks algoritmer. Når du har sat dig ind i, hvad brugerne er optagede af i øjeblikket, handler det bare om at tænke hurtigt. Vær kvik og kreativ, når du tænker content, for TikTok-trends holder ikke længe, og det er bedst at ride bølgen i stedet for at blive skyllet over af den. 

 
  1. Fat dig i korthed

 

I modsætning til markedsføring på Facebook og Instagram kan man på TikTok ikke slå igennem med generiske og teksttunge opslag. På TikTok er der millionvis af videoer til rådighed for brugerne, så man skal gøre sig fortjent til brugernes opmærksomhed og fatte sig underholdende i korthed. Derudover har man bedst mulighed for at få medvind i algoritmerne, hvis ens videoer er korte. 

 

  1. Brug influencere   
 

Influencere. I kender dem godt. Brug dem. TikTok er på denne front ikke anderledes end noget som helst andet medie, og TikTok-influencere er kæmpestore. Ligesom Frankies Pizza udnyttede et samarbejde med komikerne Adam og Noah til at generere trafik på sin TikTok, kan andre virksomheder gøre det samme. Find en influencer med en baggrundshistorie og en persona, der matcher jeres virksomhed, og tilbyd et samarbejde. 

 
  1. Opbyg et community 
   

Når man kommunikerer som virksomhed, producerer man ofte en persona, man taler igennem. Ordlyden varierer formentligt, alt efter om der skrives til hjemmesiden, Facebook eller Instagram. Ligeledes er det vigtigt at have en TikTok-persona. Denne persona skal udstråle noget karisma og farverighed i stedet for at være den typiske grå corporate persona. 

 

Ret igen blikket mod Ryan Air. 

 

@ryanair Slaying the skies n social daily 😫✋ #ryanair ♬ Nyy moment - 🙏

 

Virker det oplagt, at et flyselskab kommunikerer til unge på TikTok? Ikke rigtigt. Men virker det? 100 procent. Ryan Air har fundet sin persona, der er bundet i fly, men som alligevel har en ordlyd, der taler ind i TikTok-kulturen. 

 

Det er vigtigt at fremstå autentisk, så man kan skabe en relation til sit publikum. Alt behøver ikke at være poleret og velproduceret. Det skal bare være kreativt og relaterbart. Det bedste er næsten, når man kan mærke, at der er en person, der sidder bag kontoen og producerer fængende og humoristisk content, der udspringer fra virksomhedens brand. 

 
  1. Prøv dig frem 
 

Jo mere man bruger TikTok, desto hurtigere finder man ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Der er desværre ikke ét TikTok-facit. TikTok er et omskifteligt medie, og hvad der virkede i sidste uge, virker slet ikke lige så godt i næste uge. Dog kan man nå langt med TikTok, hvis man er villig til at lægge den nødvendige energi og tålmodighed i at prøve forskelligt indhold af. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også