Herhjemme blev Bilka suget ned i polariseringsmalstrømmen i 2018. I anledning af afslutningen af ramadan solgte supermarkedet en “Eid Mubarak”-kage. Det kan sammenlignes med en “Glædelig jul”-kage. Det opdagede et tidligere medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti. Han blev triggered og delte et foto af kagen med ordene:
“Nu holder det simpelthen op! Se hvad jeg fandt i Bilka! En glædelig ramadan- afslutningskage.....! Det tager da helt overhånd efterhånden!!!”
Så rasede stormen, og Bilka måtte offentligt gå ud og forsvare, at de solgte en kage til en højtid, som nogle hundrede tusinder danskere fejrer.
“Bilka har kager til enhver lejlighed. Det gælder Eid, men også julekager, Valentines Day-kager, VM-kager, kager til fødselsdagsfesten og mange andre anledninger. Det er naturligvis helt frivilligt, om man ønsker at købe dem,” udtalte Kasper Reggelsen, media relations manager i Salling Group, dengang til Avisen.dk.
I visse segmenter på højrefløjen har man overtaget det amerikanske trusselsbillede “The War on Christmas”, forestillingen om, at nogle vil afskaffe julen, fordi ikke alle fejrer jul. I USA udspringer forestillingen af, at bl.a. detailhandlen taler om “the holiday season” i stedet for “christmas season”. Det er et markedsføringstræk, der skal inkludere jøderne i forbrugsfesten. Den jødiske helligdag Hanukkah ligger også i december.
Herhjemme er den importerede forestilling om en trussel mod julen naturligvis blevet oversat til, at muslimerne stræber julen efter livet. Denne forestilling om muslimsk julehad bliver i øvrigt ikke mindre underlig af, at julens hovedperson, Jesus – eller Issa, som han hedder på arabisk – som en vigtig profet er den mest omtalte person i Koranen.
Uanset hvad er forestillingen om angreb på julen en tilbagevendende, sæsonbestemt trigger.
Eksemplet Tom Jensen
I den mindre afdeling annoncerede musikfestivalen Northside i Aarhus i oktober, at festivalen bliver kød- og fiskefri fra 2022. Baggrunden er naturligvis at reducere festivalens klimaaftryk, da animalsk føde er forbundet med en markant større udledning af drivhusgasser end vegetabilsk føde.
Kødspisning er
endnu en trigger for visse segmenter. Tænk for eksempel på polemikken om regeringens forslag om to ugentlige kødfrie dage i de statslige kantiner. Eller tænk Dansk Folkepartis protest over en kødfri dag i Snapstinget.
Det er værd at bemærke, at Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, med slet skjult utilfredshed
kalder Northsides beslutning for tvang og opfordrer til en slags modstand fra kødspisere. Selvsamme Tom Jensen har så siden shitstormen mod Thisted Bryghus kaldt varslingen af boykot mod bryggeriet for “cancel culture”.
Begrebet cancel culture er endnu en amerikansk importvare, der dækker over at få aflyst fx begivenheder, som man ikke bryder sig om. Begrebet bruges af højrefløjen om situationer, hvor venstreorienterede protesterer mod personer eller begivenheder, de ikke bryder sig om. Der findes ikke et tilsvarende begreb om den omvendte situation, hvor det er højreorienterede, der vil have fx personer “cancelled”, som da
Dansk Folkepartis Søren Espersen krævede en DR-journalist fyret, fordi Espersen var utilfreds med et interview.
Eksemplet med Tom Jensen er illustrativt for det særlige forhold, at de respektive fløje dyrker dobbeltstandarder. Ærindet er ofte ikke frihed for Loke såvel som Thor, men handler i stedet om at stå fast på egen ret til at protestere over fx private virksomheders ageren, mens politiske modparters protester over samme opfattes som overgreb mod det frie marked og – når bølgerne går særligt højt – selve ytringsfriheden.
Modparten tager fejl, så protesten er illegitim, men jeg har ret, så min protest er legitim.
En smal sti flankeret af vejsidelortebomber
I en så polariseret politisk og kulturel diskurs er risikoen for, at en virksomhed udløser en shitstorm allestedsnærværende og overhængende. Det viser eksemplet med Thisted Bryghus, Bilka eller Northside med al tydelighed: En triviel, dagligdags kommerciel transaktion bliver en mediehistorie, fordi et symbol – en højreradikal politiker, en muslimsk højtid eller en bøfsandwich – trigger et givent segments stridbarhed.
Og netop stridbare appeller til vrede og forargelse er guf for sociale mediers algoritmer.
Det er en virkelighed, virksomhederne skal begå sig i. Både ved at have et kommunikativt kriseberedskab klart, hvis det trækker op til så meget som en brise af let afføring, en bækuling eller en regulær lortestorm, men også ved helt grundlæggende at tage bestik af potentielle tab og gevinster af markedsandele ved at positionere sig på en måde, som nogle kan opfatte som symbolsk kontroversielt. Og det er der næsten helt sikkert nogle, der kan.
Det er ikke længere nok at have styr på sin forretning med den tredobbelte bundlinje, betale ordentlig løn, passe på miljøet og tage samfundsansvar. En virksomhed kan blive tvunget til at tage specifikt stilling til sin positionering på bl.a. klima, køn og minoriteter, og næsten uanset hvor mainstream en position, virksomheden indtager, vil der være segmenter et sted i det politiske spektrum, der bliver triggered.
Det er selvfølgelig også en mulighed at spekulere kommercielt i splittelsen og polariseringen.
I tilfældet med Colin Kaepernick-reklamen indtog Nike en position med fuld dækning i den amerikanske forfatning og officielle amerikanske idealer, og var som sådan, skulle man tro, ganske mainstream, men de blev alligevel ramt af omfattende vrede. Som citatet fra Phil Knight ovenfor viser, var det overlagt. Knights citat til Fast Company fortsætter:
“Og så længe, du har den indstilling, kan du ikke være bange for at fornærme folk. Du kan ikke forsøge at gå ned ad midten af vejen. Du er nødt til at indtage et standpunkt på noget, og det tror jeg i sidste ende, er grunden til, Kaepernick-reklamen virkede.”
Phil Knights tilgang lader sig ikke en-til-en overføre til danske forhold, da det danske marked i sagens natur adskiller sig fra det amerikanske – ikke mindst på ren størrelse. Rent kulturelt er det også almindeligt, at amerikanske virksomheder helt åbenlyst appellerer til demokrater eller republikanere,
bl.a. gennem såkaldt CEO-aktivisme.
I Danmark vil det være uhørt for en større virksomhed på strategiplan åbent at bekende sig symbolsk til rød eller blå blok – eller specifikke politiske segmenter inden for disse. De store mediehuse som Berlingske, JP og Politiken er undtagelserne her.
Selvom danske virksomheder har legal ret til, og i nogle tilfælde kommerciel interesse i, at udsende politiske signaler, så er det en yderst smal sti at færdes ad. Stien er desuden flankeret af skjulte vejsidelortebomber, der kan gå af i tide og utide.
Spørgsmålet om legalitet er nemlig slet ikke det centrale. Det er derimod diverse mere eller mindre marginale segmenters arbitrære opfattelser af politisk og moralsk legitimitet.
Disse segmenter har internetadgang, og al erfaring viser, at de ikke er bange for at bruge den.