MUS-samtalen er ikke en ligeværdig samtale mellem ligeværdige parter. Lige meget, hvor godt du taler med din chef, og hvor god en stemning der er i rummet, så husk på, at det er en asymmetrisk relation. Du tænker på dig selv, og din chef tænker på firmaet.#REKLAMEPLADS#
Hvis du skal have en chance for at få nogle af din ønsker igennem til et bedre arbejdsliv, må du få det til at se ud, som om du er trådt ud af den asymmetriske relation. Ikke ved, at du prøver at trække chefen ned på dit niveau, hvad der aldrig vil ske. Men ved, at du får det til at se ud, som om alt, hvad du siger, er i virksomhedens interesse.
Skæver du til alt for mange fagforeningsblade om, hvordan du får mere i løn, så er du formentlig offer for den velkendte postmoderne krævementalitet, og så ser din tilgang til MUS-samtalen sådan ud:
”Hvis du skal have en chance for at få nogle af din ønsker igennem til et bedre arbejdsliv, må du få det til at se ud, som om du er trådt ud af den asymmetriske relation. Ikke ved, at du prøver at trække chefen ned på dit niveau, hvad der aldrig vil ske. Men ved, at du får det til at se ud, som om alt, hvad du siger, er i virksomhedens interesse.”
Din forestilling om MUS-samtalen
Du kræver dine ønsker opfyldt, og du tror, chefen også kun tænker på dine ønsker. Men tro om igen. Det gør han ikke.
Hvis du skal have nogen chance for at få dine ønsker igennem, må du være langt mere udspekuleret og gå til samtalen med alle de bedste ideer til, hvordan du får løst chefens problemer. Gør du det, vil han automatisk belønne dig.
Virkelighedens MUS-samtale
Den kloge tilgang til MUS-samtalen. Du opfylder chefens ønsker, og han opfylder automatisk dine ønsker.
Det er ikke så svært. Her er en trinvis model for det strategiske og psykologiske arbejde, du skal gøre:
- Tænk over, hvad du ønsker, og forbered dig.
- Tænk over, hvad din virksomhed eller afdeling har brug for, og forbered dig.
- Præsentér din chef for alle de geniale løsninger, du har fundet på hans problemer.
- Chefen bliver glad og vil belønne dig.
- Du præsenterer nu dine egne ønsker.
”Den store misforståelse er, at du tror, du skal belønnes for det arbejde, du har udført i det forgangne år. Men den løn, du gerne vil forhandle, er for fremtidens arbejde. Det er derfor, du er nødt til at tage initiativ og fremsætte nye gode ideer.”
Den store misforståelse er, at du tror, du skal belønnes for det arbejde, du har udført i det forgangne år. Men den løn, du gerne vil forhandle, er for fremtidens arbejde. Det er derfor, du er nødt til at tage initiativ og fremsætte nye gode ideer. For det er disse initiativer og ideer, der skal retfærdiggøre din nye tårnhøje løn. Det afgørende punkt er, at du kommer med mange gode ideer til, hvad du/I kan gøre for at løse virksomhedens problemer. Det er her, du viser det nødvendige initiativ, som du bliver belønnet for.
Kforum er klar til at hjælpe dig. Så her følger en liste over alle de ting, du kan foreslå.
Øv dig på den kreative tænkning og de kreative processer
Det er ikke alle ideer, du skal præsentere ved MUS-samtalen. Du kan med fordel foreslå din chef, at du gerne vil afholde og arrangere en workshop, hvor I kan udvikle ideerne sammen. Og du er selvfølgelig højt kvalificeret til at stå for det, for du har læst disse artikler:
Du har læst
denne artikel om, hvordan man får bedre brainstorming, så du er godt forberedt. Men du har også brug for at følge en struktur, og du overvejer, om du skal gøre det på
McKinsey-måden. Hvad du end vælger at foreslå din chef, er du godt forberedt til det næste kreative møde, fordi du har læst
denne mødemanual.
Du kan også foreslå din chef, at du har brug for at komme på kursus. I stedet for, at I køber dyre konsulenter udefra, så lærer I bare at gøre tingene selv.
Sådan bliver du en skarp kommunikerende fagperson
Personlig gennemslagskraft og en stærk evne som formidler er nødvendige kompetencer for både projektledere og specialister. Uanset fag. Det er de kompetencer, der afgør, om dit møde og dit oplæg bliver en succes – uanset, om du kommunikerer med kunder, chefen eller kollegerne. Måske skulle du foreslå, at du tog
et kursus i brandstrategi?
Foreslå nye måder at være aktiv på de sociale medier
Enhver kommunikationsmedarbejder må kende sin ABC for sociale medier. Måske er din chef ikke helt opdateret på, hvilke muligheder der er. Her er, hvad du kan foreslå.
Sociale medier generelt
Sociale medier er helt centrale for virksomhedernes kommunikation.
Her har du et link, der beskriver, hvordan du på fem minutter laver en effektiv SoMe-strategi, du kan præsentere for din chef. Vær dog også den kloge medarbejder, der peger på, hvordan sociale medier ikke er vejen til evig lykke. Læs fx mere om god takt og tone på de sociale medier for dig og din chef
her og
her.
Foreslå en ny og bedre strategi for kommunikationsarbejdet
Kforum har samlet de bedste tips, tricks og spørgsmål, du kan stille dig selv, når du skal skrive din næste kommunikationsstrategi. Læs
her. Få nogle gode ideer til, hvordan jeres næste k-strategi skal skrives. Læs mere
her i Kforums eksempelsamling. Anbefal din chef at undgå de syv dødssynder, når I skriver den næste strategi. Læs om dem
her.
Er du modig, kan du også tage en diskussion med chefen om, hvad k-medarbejderens rolle overhovedet er. Gælder det primært om at være producent af indhold til blade, kampagner og hjemmesider eller om at rådgive. Ønsker du mere fokus på driften, så kan du få skyts til din argumentation
her eller
her. Er du derimod interesseret i at flytte fokus over på, hvordan I kan blive bedre rådgivere, så find argumenterne
her.
Foreslå nye måder at medietræne på
Foreslå ideer til bedre pressearbejde
I ved også, at det ikke nytter bare at sende endnu en pressemeddelelse ud. Du kan derfor foreslå andre og bedre former for pressearbejde.
Her kan du hente en overordnet skabelon for din pressestrategi. Og
her er nogle gode råd til, hvordan du overlever at komme ind i et af de hårde forbrugerprogrammer. Trænger din chef til at se bedre ud på tv, så læs
her. Ellers kan du finde gode generelle råd til at komme i medierne
her.
Vær up to date med de vigtigste kommunikationsbegreber
Du ved, at der er meget, der skal holdes styr på i kommunikationsarbejdet, og du ved også, at I ofte glemmer en masse vigtige ting. Men fortvivl ikke. Her er, hvad du skal minde din chef om: Det gælder om at have styr på sit kriseberedskab.
Her kan du læse alt om, hvordan krisekommunikationsdisciplinen har udviklet sig fra 1980 til 2020, og med det i baglommen imponere chefen.
Så er den ged vist barberet, og chefen vil nu lytte til dine små og ubetydelige ønsker.
Endnu flere nyttige links:
Signal v. Noises bedste tip til den årlige udviklingssamtale