Lynanalyse af Lagkagehusets avisannonce
Ridser i glasuren

Præcis 14 dage efter, at TV 2 bragte sin første historie i sagen om skattesvindel, indrykkede Lagkagehuset torsdag den 28. maj en helsidesannonce i en række dagblade. 
I annoncen afviser Lagkagehuset endnu en gang alle anklagerne om skattespekulation og fastholder dermed samme fortælling som i den hidtidige kommunikation.
 
Det er en stærk og utvetydig melding at skrive, at ”Lagkagehuset har ikke overført en krone til vores ejere for at undgå at betale skat i Danmark”. 
 
 
Så er man meget sikker i sin sag, fordi det vil koste uopretteligt på troværdigheden, hvis det viser sig ikke at holde vand.
 
Samtidig er forklaringerne i annoncen pakket ind i en beklagelse af ikke at have reageret hurtigt nok på de kritiske spørgsmål og et løfte om mere gennemsigtighed fremadrettet. 
 
Samtidig er der tak til kunder og medarbejdere for at have bakket op i en svær tid. Og det hele er underskrevet af Jason Cotta personligt. 
 
Altså netop en kombination af fakta og de følelser, som ellers manglede i Lagkagehusets indledende kommunikation i krisen.
 
Set med kommunikationsbriller er annoncen et godt træk – både som en del af krisehåndteringen og som et skridt i genopbygningen af Lagkagehusets omdømme. 
 
Som krisehåndtering er det en mulighed for at tale direkte og uredigeret til kunder, medarbejdere og omverden. 
 
Som et led i genopbygningen af omdømmet er det en mulighed for at vise et mere empatisk billede af Lagkagehuset, herunder især at bakke medarbejderne op, og give en række løfter, som det nu gælder om at holde. 
 
 
Virker det så? Jeg tror ikke, at annoncen rykker ved holdningen hos hverken de mest inkarnerede kritikere eller dem, der har forsvaret Lagkagehuset hele vejen igennem. 
 
Men det kan måske flytte nogle af tvivlerne og dermed blive et første skridt i at rette op på et image, som i den grad har fået ridser i glasuren de seneste par uger. 
 
Annoncen gør naturligvis det ikke alene. Så det bliver spændende at se, hvad Lagkagehuset gør i de kommende uger.
 

Relaterede artikler

Tjek titelhierarkiet i k-branchen - Hvem har mest magt – en direktør eller en chef? Er det finest at være noget med kommunikations-, noget med informations-...
Gadernes skjulte subtekster - I et bybillede skæmmet af borgmesterpik-kunst og monotone outdoor-reklamebilleder med den samme underliggende fortælling...
Ikke lutter lagkage - Tak for kaffe for et stormvejr, Lagkagehuset har været igennem. Siden TV 2 den 14. maj fremlagde en liste med virksomhed...
Erik Valeur: 'Svineriet blev skjult' - En lokal, forurenet dråbe i Vadehavet blev pludselig til en sag om landsdækkende spildevandsudledninger. De forurenende ...

Giv din stemme

13 stemmer
3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Dataanalyse, CRM og administration

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsspecialist

Frist: Hurtigst muligt.

Grafisk konsulent

Frist: 25. marts 2021, kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 29. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.