LinkedIn som fortællinger til organisationsledelse og personlig branding

Gennem en retorisk kritisk analyse af udvalgte LinkedIn-opslag og empirisk arbejde i form af individuelle interviews med nogle af Danmarks og verdens største erhvervsledere, undersøger dette speciale, hvordan topchefer kan bruge LinkedIn som et retorisk ledelsesværktøj.
Specialet undersøger i hvilken grad, topcheferne tildeler deres retorisk handlekraft gennem LinkedIn, hvordan topchefer anvender LinkedIn til at positionere og mobilisere deres medarbejdere, og hvordan LinkedIn kan være med til at opbygge topchefers online ethos. Løbende diskuterer specialet de muligheder inden for organisationsledelse og personlig branding, som topchefers brug af LinkedIn åbner for.
 
Alt i alt viser specialet, hvordan det er muligt at betragte topchefernes LinkedIn-opslag som både personlige og kollektive fortællinger, der er i stand til at mobilisere deres medarbejdere, tildele dem retorisk handlekraft og opbygge topchefernes online ethos. Desuden bliver det i specialet belyst, hvordan berettigelse, troværdighed og en forståelse for den større fortælling, hvori topchefens egne personlige fortællinger udspringer, er vigtigt for topchefer for at kunne lykkes med deres LinkedIn-opslag. Slutteligt argumenterer specialet for, at der ligger et fortsat uudnyttet potentiale i at bruge interaktioner på medarbejdernes egne opslag strategisk til at sende et signal til topchefernes eget netværk og den vej igennem både tildele medarbejderne retorisk handlekraft og styrke topchefens egen online ethos.
 
For at kunne lykkedes med dette, kræver det dog, at topcheferne er bevidste om en række af de opmærksomhedspunkter, som specialet rejser undervejs. Det første handler om vigtigheden af tydelig, personlig kommunikation. Det andet handler om vigtigheden af kun at skrive om det, som topcheferne grundet deres stilling eller faglighed har en viden om. Det tredje omhandler vigtigheden af at få en fornemmelse for LinkedIns normer og spilleregler. Det fjerde handler om at kommunikere på vegne af et fælles ”vi”, da det inviterer medarbejderne ind i fortællingen, anerkender dem og dermed plejer de sociale relationer til medarbejderne. Det femte omhandler vigtigheden af at have forståelse for at indskrive de små fortællinger i en større velkendt fortælling om det fortalte. Det sjette og sidste handler om at skabe en narrativ troværdighed både omkring virksomheden såvel som omkring dem selv som topchefer.
 
Hvis topcheferne kan lykkedes med det, viser specialet, at der på LinkedIn er en række muligheder inden for organisationsledelse og personlig branding, da topcheferne kan bruge mediet som et strategisk og retorisk ledelsesværktøj til at realisere de ledelsesmæssige opgaver, som de selv ser som deres vigtigste.
 
Specialet er skrevet af Morten Frederiksen ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet og blev bedømt til karakteren 12. 
 
Læs hele specialet her.
 
OBS: I forbindelse med udgivelsen af specialet på kommunikationsforum.dk er en af interviewpersonerne blevet anonymiseret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også