Hvad er nøgleelementerne, du skal have styr på?
Der er tusind svar på det spørgsmål. World Economic Forum har en simpel model med fire overordnede bokse, hvori du kan tage udgangspunkt. Det handler om digital strategi, forretningsmodeller, enablers og orkestreringer.
World Economic Forum. Se mere her.
En stor del af den digitale transformation handler om nye forretningsmodeller og derfor også om de nye økosystemer, der bliver mulige, og som man skal afsøge. PwC har udgivet en rapport, hvor de samler sammen i det, de kalder de fire store, vigtige økosystemer: det kundecentrerede, det operative, det teknologiske og det menneskelige. De har hver deres logikker, men er også tæt forbundne.
PwC og de fire økosystemer. Læs mere her.
Hvilket udviklingstrin er I på?
Der findes mange modeller, der udtrykker modenhed og udviklingstrin i forhold til digital transformation. De er gode at se på for at få en idé om, hvor man befinder sig, og hvilke skridt der mangler. En pointe er typisk, at man skal bevæge sig trin for trin og ikke forcere og springe trin over.
I modellen fra IDC kaldet MaturityScape har man også sat procenter på i forhold til, hvor flest/færrest virksomheder befinder sig i rejsen. Se mere her.
MIT Sloan Management Review har også en lidt mere simpel udviklingsmodel, der sondrer mellem, hvad man skal gøre i forhold til barrierer, strategi, kultur og kompetencer. Den kan du godt bygge videre på ud fra en analyse af, hvor I er, og hvor I ønsker at bevæge jer hen.
Se MIT-modellen her
Hvad skal du gøre i hvilken rækkefølge?
Det mest konkrete spørgsmål er selvfølgelig, hvad du skal gøre først, dernæst, sidenhen og bagefter osv. Den helt konkrete køreplan. Der er også mange bud her. IDC har udviklet følgende model, man kan anvende.
Fra Leading in 3D: 100 Days to Set the Stage for Digital Transformation. Se mere her.
Hvad kræver det af dig som leder?
Dine ledelsesmæssige kompetencer sættes også på prøve. Det handler om, at du skal gennemgå såvel en kognitiv som en adfærdsmæssig og en emotionel forandring for at kunne lede i det digitalt transformative.
Tre felter og nye måder være leder på. Se mere her.
Også den gamle strategiguru Porter er kommet med et bud på en ny organisationsstruktur, der helt konkret opfordrer til, at man udnævner en Chief Data Officer (CDO), der kan håndtere de mange nye data på tværs af organisationen.