Ledelsesmodeller til digital forandring
Modeller, du ikke kan undvære

Skrevet af
Den digitale transformation, som alle virksomheder og organisationer står foran, betyder nye måder at organisere sig på, nye kompetencer og nye, mere agile ledelsesformer. Det er toplederens ansvar. Alle taler om disruption og digital transformation, men hvad skal du som leder helt konkret gøre? Her får du nogle ledelsesmodeller, der kan hjælpe dig i jeres forandringsprocesser.
Flere og flere taler om det gab, der er ved at blive skabt imellem, hvad man kan med teknologi, og hvad man reelt gør, og hvordan det indvirker på effektivitet og produktivitet. Se fx modellen her fra Deloitte. Pointen er, at potentialet er stort, men at det kræver modige og aktive ledelseshandlinger i disse år for at høste potentialet.
 
 
 
Alle de nye teknologier og dataeksplosioner medfører en række muligheder, men enten bliver det meget teknisk, som når IT skal gøre noget konkret, eller også meget abstrakt, som når konsulenterne skal sælge frygt for disruption. Et sted midt imellem står lederne og skal træffe beslutninger. Her er nogle modeller, der kan hjælpe i din proces.
 
Som leder skal du fortælle, hvad I taler om
En model, du kan starte jeres arbejde ud fra, forklarer meget simpelt forskellen på de grundlæggende begreber, der typisk blandes sammen. Enighed om de væsentligste begreber er et godt sted at starte.
 
 
 
 
 
Digitisering er fx produktion af digitale tekster og hele revolutionen omkring sociale medier. Digitalisering handler om at sætte strøm til mere avancerede processer og data. Digital transformation handler om, at hele forretningsmodellen ændrer karakter. Se mere her.
 

Hvad er nøgleelementerne, du skal have styr på? 
Der er tusind svar på det spørgsmål. World Economic Forum har en simpel model med fire overordnede bokse, hvori du kan tage udgangspunkt. Det handler om digital strategi, forretningsmodeller, enablers og orkestreringer.

 

 

 World Economic Forum. Se mere her. 

 

En stor del af den digitale transformation handler om nye forretningsmodeller og derfor også om de nye økosystemer, der bliver mulige, og som man skal afsøge. PwC har udgivet en rapport, hvor de samler sammen i det, de kalder de fire store, vigtige økosystemer: det kundecentrerede, det operative, det teknologiske og det menneskelige. De har hver deres logikker, men er også tæt forbundne.

 

 

 

PwC og de fire økosystemer. Læs mere her.

 

Hvilket udviklingstrin er I på?
Der findes mange modeller, der udtrykker modenhed og udviklingstrin i forhold til digital transformation. De er gode at se på for at få en idé om, hvor man befinder sig, og hvilke skridt der mangler. En pointe er typisk, at man skal bevæge sig trin for trin og ikke forcere og springe trin over.

 

I modellen fra IDC kaldet MaturityScape har man også sat procenter på i forhold til, hvor flest/færrest virksomheder befinder sig i rejsen. Se mere her.

 

MIT Sloan Management Review har også en lidt mere simpel udviklingsmodel, der sondrer mellem, hvad man skal gøre i forhold til barrierer, strategi, kultur og kompetencer. Den kan du godt bygge videre på ud fra en analyse af, hvor I er, og hvor I ønsker at bevæge jer hen.

 

 

Se MIT-modellen her

 

Hvad skal du gøre i hvilken rækkefølge?
Det mest konkrete spørgsmål er selvfølgelig, hvad du skal gøre først, dernæst, sidenhen og bagefter osv. Den helt konkrete køreplan. Der er også mange bud her. IDC har udviklet følgende model, man kan anvende.

 

Fra Leading in 3D: 100 Days to Set the Stage for Digital Transformation. Se mere her.

 

Hvad kræver det af dig som leder? 
Dine ledelsesmæssige kompetencer sættes også på prøve. Det handler om, at du skal gennemgå såvel en kognitiv som en adfærdsmæssig og en emotionel forandring for at kunne lede i det digitalt transformative.

 


Tre felter og nye måder være leder på. Se mere her.
 

Hvordan skal I organisere jer?
De nye teknologier og det meget data stiller krav til, hvordan I skal organisere jer. Der er ikke længere brug for helt den samme viden og de samme kompetencer, til gengæld byder nye sig til. Forskellige modeller giver bud på nye organiseringer. Her fra Bain og Company med en oversigt over forskellige muligheder.

 

 

Bain & Company. Se mere her.
 
 
Også den gamle strategiguru Porter er kommet med et bud på en ny organisationsstruktur, der helt konkret opfordrer til, at man udnævner en Chief Data Officer (CDO), der kan håndtere de mange nye data på tværs af organisationen.
 
 

Relaterede artikler

Månedens Digitalent: Jesper Thyssen fra Danske Spil - Danske Spils digital manager er denne måneds digitale talent for sit arbejde med virksomhedens digitale transformation.
K kan også disruptes - Alle mulige brancher bliver disruptet af ny teknologi. Revisorerne og forsikringsagenterne er snart arbejdsløse for slet...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
Kommunikatører skal indstille sig på at tænke digitalt - Algoritmer, dataanalyser og robotgenereret indhold er nogle af de største udfordringer for kommunikationsbranchen ifølge...
De vigtigste temaer for fremtidens toprådgivere - Tre temaer er vigtige for toprådgiveren: Forstå forretningskonteksten, opbyg relationen, og anvend de faglige kompetence...
Vi chatter med chatbots om chatbot - Flere og flere virksomheder afprøver chatbots. Hvem gør hvad med hvilke chatbots og hvordan lige nu? Og hvad virker? Her...
Strategi i antistrategiens tidsalder - Lean startup, trial-and-error, fail fast, agile, real-time og så videre. Du har sikkert hørt de nye begreber. De, der er...
Hvad er dit Brain-Computer Interface? - Du kender science fiction-figurerne, der kan kontrollere ting alene med deres tanker. En rimelig cool feature. Doctor Wh...
State of the art: Intern kommunikation - Kommunikation til og med dine medarbejdere er en pænt gammel disciplin. Den har eksisteret, længe før fagfeltet fandtes....
Fremtiden er her allerede! - Kommunikationsverdenen er under konstant forandring. Hvordan holder man trit med udviklingen? Her er gode råd til, hvad ...
Dronningen af internettet er klar med årets slidedeck - Så er dronningen aka Mary Meeker klar med sin årlige slidepakke om internettrends. Tør, datatung og med et design, der b...
Strategi for intern kommunikation i en ny verden - Den digitale udvikling har givet alle en stemme. Også i virksomheden. Betyder det så, at intern kommunikation kan lukke ...
Begreber, vi giver hjertemassage - Hver tid har sine nye begreber og koncepter, der skal prædikes. De gamle glider samtidig i baggrunden, og vi glemmer dem...
Når digital transformation er kommunikation - 70 % af digitale transformationer er fiaskoer. Hvorfor? Fordi teknologien ikke er moden, tænker du. Og det er måske rigt...
Sådan får du en tættere relation til din topleder - Tillid, fortrolighed og ærlighed er hovedhjørnestenene i den relation kommunikationsrådgivere ønsker at etablere med den...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Eventkonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Træng igennem med LinkedIn

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.