Modeller, du ikke kan undvære

Den digitale transformation, som alle virksomheder og organisationer står foran, betyder nye måder at organisere sig på, nye kompetencer og nye, mere agile ledelsesformer. Det er toplederens ansvar. Alle taler om disruption og digital transformation, men hvad skal du som leder helt konkret gøre? Her får du nogle ledelsesmodeller, der kan hjælpe dig i jeres forandringsprocesser.
Flere og flere taler om det gab, der er ved at blive skabt imellem, hvad man kan med teknologi, og hvad man reelt gør, og hvordan det indvirker på effektivitet og produktivitet. Se fx modellen her fra Deloitte. Pointen er, at potentialet er stort, men at det kræver modige og aktive ledelseshandlinger i disse år for at høste potentialet.
 
 
 
Alle de nye teknologier og dataeksplosioner medfører en række muligheder, men enten bliver det meget teknisk, som når IT skal gøre noget konkret, eller også meget abstrakt, som når konsulenterne skal sælge frygt for disruption. Et sted midt imellem står lederne og skal træffe beslutninger. Her er nogle modeller, der kan hjælpe i din proces.
 
Som leder skal du fortælle, hvad I taler om
En model, du kan starte jeres arbejde ud fra, forklarer meget simpelt forskellen på de grundlæggende begreber, der typisk blandes sammen. Enighed om de væsentligste begreber er et godt sted at starte.
 
 
 
 
 
Digitisering er fx produktion af digitale tekster og hele revolutionen omkring sociale medier. Digitalisering handler om at sætte strøm til mere avancerede processer og data. Digital transformation handler om, at hele forretningsmodellen ændrer karakter. Se mere her.
 

Hvad er nøgleelementerne, du skal have styr på? 
Der er tusind svar på det spørgsmål. World Economic Forum har en simpel model med fire overordnede bokse, hvori du kan tage udgangspunkt. Det handler om digital strategi, forretningsmodeller, enablers og orkestreringer.

 

 

 World Economic Forum. Se mere her. 

 

En stor del af den digitale transformation handler om nye forretningsmodeller og derfor også om de nye økosystemer, der bliver mulige, og som man skal afsøge. PwC har udgivet en rapport, hvor de samler sammen i det, de kalder de fire store, vigtige økosystemer: det kundecentrerede, det operative, det teknologiske og det menneskelige. De har hver deres logikker, men er også tæt forbundne.

 

 

 

PwC og de fire økosystemer. Læs mere her.

 

Hvilket udviklingstrin er I på?
Der findes mange modeller, der udtrykker modenhed og udviklingstrin i forhold til digital transformation. De er gode at se på for at få en idé om, hvor man befinder sig, og hvilke skridt der mangler. En pointe er typisk, at man skal bevæge sig trin for trin og ikke forcere og springe trin over.

 

I modellen fra IDC kaldet MaturityScape har man også sat procenter på i forhold til, hvor flest/færrest virksomheder befinder sig i rejsen. Se mere her.

 

MIT Sloan Management Review har også en lidt mere simpel udviklingsmodel, der sondrer mellem, hvad man skal gøre i forhold til barrierer, strategi, kultur og kompetencer. Den kan du godt bygge videre på ud fra en analyse af, hvor I er, og hvor I ønsker at bevæge jer hen.

 

 

Se MIT-modellen her

 

Hvad skal du gøre i hvilken rækkefølge?
Det mest konkrete spørgsmål er selvfølgelig, hvad du skal gøre først, dernæst, sidenhen og bagefter osv. Den helt konkrete køreplan. Der er også mange bud her. IDC har udviklet følgende model, man kan anvende.

 

Fra Leading in 3D: 100 Days to Set the Stage for Digital Transformation. Se mere her.

 

Hvad kræver det af dig som leder? 
Dine ledelsesmæssige kompetencer sættes også på prøve. Det handler om, at du skal gennemgå såvel en kognitiv som en adfærdsmæssig og en emotionel forandring for at kunne lede i det digitalt transformative.

 


Tre felter og nye måder være leder på. Se mere her.
 

Hvordan skal I organisere jer?
De nye teknologier og det meget data stiller krav til, hvordan I skal organisere jer. Der er ikke længere brug for helt den samme viden og de samme kompetencer, til gengæld byder nye sig til. Forskellige modeller giver bud på nye organiseringer. Her fra Bain og Company med en oversigt over forskellige muligheder.

 

 

Bain & Company. Se mere her.
 
 
Også den gamle strategiguru Porter er kommet med et bud på en ny organisationsstruktur, der helt konkret opfordrer til, at man udnævner en Chief Data Officer (CDO), der kan håndtere de mange nye data på tværs af organisationen.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også