Landsholdets sponsorer dropper Qatar

Fem hovedsponsorer for landsholdet holder sig fra Qatar i forbindelse med det kommende VM i fodbold i landet. Et valg, der understreger, at sponsorater er blevet politiske, mener kommunikationsrådgiver.
Ingen af landsholdets hovedsponsorer kommer til at være til stede til VM i Qatar. Foto: Jens Dresling
Ingen af landsholdets hovedsponsorer kommer til at være til stede til VM i Qatar. Foto: Jens Dresling
Når VM sparkes i gang 20. november i Qatar, bliver det uden landsholdets hovedsponsorer i sæderne på stadion. Stark, Carlsberg, Forenet Kredit, Hummel og Danske Spil har meldt, at de ikke vil være til stede og gøre brug af deres sponsorbilletter i Qatar og holder sig fra kommercielle aktiviteter i ørkenlandet. Det skriver Finans.
 
Normalt er en VM-slutrunde den største markedsføringsmulighed en landsholdssponsor har, men lige præcis denne slutrunde er anderledes, da Qatar er blevet heftigt kritiseret for brud på menneskerettigheder og slavelignende forhold.
 
Den kritik har altså påvirket de danske landsholdssponsorer til at trække sig fra slutrunden. 
 
"Det er et tydeligt tegn på, at virksomheder er begyndt at agere mere politisk i flere sammenhænge. Vi har set det med krigen i Ukraine, og vi ser det nu med VM i Qatar. Sport og politik er ikke længere adskilt, som folk har sagt siden tidernes morgen, så virksomhederne har været nødsaget til at tage et valg," siger Anders Schroll, selvstændig kommunikationsrådgiver.
 

Sponsorater er blevet politiske

Sponsorerne har taget et klogt valg, ifølge Anders Schroll. Især, fordi de har været proaktive og taget valget uden at være blevet presset til det, og fordi de tør tage en politisk holdning.
 
"Sponsorater er blevet politiske. Det udnytter brands med stor succes. Men det kræver man skal forholde sig politisk, og man skal træde varsomt og være i samklang med, hvor samfundet står. Hvis sponsorerne var taget afsted derned, så ville de, hvis ikke direkte, så indirekte lægge penge hos Qatar. Og ville ikke kunne undsige sig at bakke op om Qatar," siger Anders Schroll.
 
Anders Schroll mener, at sponsorer har taget et klogt valg i en svær situation uden et klart rigtigt eller forkert svar. Foto: PR
 
Han mener, at valget om at droppe VM i Qatar ligefrem styrker sponsorernes brand, og at det retter sig både internt mod medarbejderne og eksternt til kunderne.
 
"Mange virksomheder er blevet klogere. De har kunnet se, at de skulle gøre noget i en svær situation. For på den ene side vil de gerne bakke op om landsholdet, og værdien, det har for deres danske kunder, men de skal også fremstå troværdigt som virksomheder, der bakker op om menneskerettigheder. Der er ikke noget klart svar, om hvad der er rigtigt og forkert, men jeg synes, de har løst opgaven godt," siger Anders Schroll.
 

Hvad med næste gang?

Selvom Anders Schroll i stor grad roser sponsorernes valg, så har han også en betænkelighed, som kan vise sig svær at løse for kommunikationsafdelingerne i virksomhederne.
 
"Nu siger man nej til Qatar, som alle er enige om. Men hvad gør man næste gang, der holdes en slutrunde i et land, hvor der sker brud på menneskerettigheder eller andre problematiske forhold? Skal man så også nægte at deltage, hvis det er i Kina eller Rusland? Det kan være svært at vurdere, hvor grænsen går," siger han,

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også