"Tidspunktet er godt til at starte bureau"

Kommunikations- og pr-stillingerne i København er skiftet ud med drømmen om at blive selvstændig på Fyn for Ditte Duus Gjessing og Louise Møhl, der begge har lang erfaring med kommunikation og pr. De søger mere mening med arbejdet og kunder, der vil holde fast i bæredygtige værdier, selvom krisen kradser.
Mening med arbejdet og et liv tættere på naturen er en del af baggrunden for, at Ditte Duus Gjessing og Louise Møhl flyttede fra København til Fyn og er blevet selvstændige med et kommunikations- og pr-bureau. Foto: Lærke Bisschop-Larsen / Woodlark Photography
Mening med arbejdet og et liv tættere på naturen er en del af baggrunden for, at Ditte Duus Gjessing og Louise Møhl flyttede fra København til Fyn og er blevet selvstændige med et kommunikations- og pr-bureau. Foto: Lærke Bisschop-Larsen / Woodlark Photography

En gråvejrseftermiddag i et overfyldt S-tog efter arbejde, fik Ditte Duus Gjessing et opkald, som satte tanker i gang. I røret havde hun sin veninde, som for nylig var flyttet til Sydfyn.

"Jeg spurgte hende, hvad hun lavede, og hun svarede, at hun sad og så ud over havet. Kontrasten til min situation, i et proppet S-tog, står meget klart for mig. Da jeg kom hjem, sagde jeg til min kæreste: ”nu flytter vi."

Ditte Duus Gjessing kommer selv fra Vestfyn og siden coronapandemien er store dele af vennekredsen flyttet til Svendborg på Fyn. Deriblandt Louise Møhl og hendes kæreste, som savnede plads.

”Min kæreste og jeg sad i en toværelseslejlighed på Nørrebro under corona, hvor vi brugte vores spisebord som arbejdsbord. Når man talte med kollegaer i andre dele af landet, kunne man se smukke udsigter i baggrunden. Der gik det op for mig, at det er en anden situation at have et hjemmekontor, når man har hus og have,” siger Louise Møhl.


Søgte mere mening med arbejdet

Overvejelserne om at blive selvstændige med et kommunikations- og pr-bureau havde samtidig rumsteret hos dem begge i noget tid inden flytningen til Svendborg for cirka to år siden.

Ditte Duus Gjessing har i over ti år arbejdet med kommunikation og marketing på blandt andet bureauet MSL Group, ligesom hun har været pr- og marketingansvarlig for livsstilskunder som skomærket Gardenia og smykkemærket byBiehl.

Louise Møhl har arbejdet som pr-ansvarlig i blandt andet kulturbranchen, og har senest været ansvarlig for sociale medier i it-selskabet KMD.

”Karriereræset kunne godt være stressende, og det blev mere og mere vigtigt for mig at finde mening i mit arbejde og sætte værdierne i højsædet,” siger hun.

Mens de begge var på barsel i Svendborg, fik de ideen til bureauet Markant Kommunikation & PR, som de gik i luften med for cirka to måneder siden.

”Det er i krydsfeltet mellem det oplevelses- og værdibaserede samt det kommercielle, at vi vil lægge os som bureau,” siger Louise Møhl.

De to stiftere går i første omgang efter lokalt baserede kunder, der har få eller ingen kommunikationsressourcer inhouse, og som har brug for hjælp til at formidle, hvad deres produkter kan på andre parametre end det rent brugsorienterede.
 

Krise kalder på kommunikation om værdier

Mange virksomheder tænker taktisk i en tid med krise, men Ditte Duus Gjessing og Louise Møhl vil henvende sig til dem, der ikke satser på ”priskrig”, men holder fast i værdier omkring bæredygtighed og ansvarlighed, selv når krisen kradser, lyder det fra dem.

”Tiden er til at kommunikere værdier, og det mener vi bliver en fordel for mange virksomheder,” siger Ditte Duus Gjessing, som bliver suppleret af Louise Møhl:

"Vi mener, at det er et godt tidspunkt til at starte bureau. Med alle de gode tendenser, vi så før krisen, med fokus på økologi, bæredygtighed, kvalitet, er det ærgerligt, hvis man går på kompromis nu," siger hun og tilføjer: 

"Det er meget mere troværdigt at holde fast i de værdier som virksomhed. Så tror vi på, at man kommer styrket ud på den anden side,” siger hun.
 

Om Ditte Duus Gjessing
Ditte Duus Gjessing er uddannet cand.merc (kom) i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation fra CBS. Hun har mere end 10 års erfaring med PR og marketing. På kundesiden har Ditte siddet som PR- og marketingansvarlig for de danske skomærker Gardenia og Shoe Biz. Senest har Ditte haft rollen som PR og marketingsansvarlig for det bæredygtige smykkemærke byBiehl, hvor hun har haft ledelsesansvar for PR- og marketingsafdelingen. Ditte er kæreste med Jes, som hun har 3 piger sammen med. Ingrid på 1 år, Bjørk på 5 år og Selma på 7 år. 

Om Louise Møhl
Louise Møhl er uddannet cand. mag. i moderne kultur & kulturformidling fra Københavns Universitet med en tillægsuddannelse fra Journalisthøjskolen. Hun har en mangeårig karriere inden for kultur-, tech-, medie- og marketingbranchen bag sig, hvor hun har siddet med opgaver som kommunikation, PR og presse. Hun har desuden undervist i personlig branding, entreprenørskab og finansieringsmuligheder gennem kommercielle samarbejder. Louise bor med sin kæreste og søn på 1 år i Svendborg,

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også