Årets mest læste skribenter

2021 er snart ovre, og vi slutter året af, som vi startede det. Med en nedlukning. Nok nedskaleret, men pandemien lever stadig i bedste velgående. Et år er gået, og selvom året har været præget af c*rona, karantæne og hjemmearbejde, har året også budt på vacciner, landsholdseufori og masser af læsning. Her er listen over jer læseres favoritter – 2021’s mest læste artikler.
De, der satte ord på et vildt år.
De, der satte ord på et vildt år.

1. Undskyld – vi hævner, Niels Christiansen

Læsere: 25.054
 
 
 
Fejden mellem Radio LOUD versus Radio24syv er langt fra overstået. Historien om radiokanalen, der var elsket af mange, men som blev tabt til en DAB-kanal til unge uden lyttere, svier stadig i mange 24syv-fans’ hjerter. I 24syvs ære opstod podcasten r8Dio – Undskyld, vi roder, der uddeler satiriske medietæsk til Radio LOUD og Radio4. Journalist Niels Christiansen giver successhowet r8Dio – Undskyld, vi roder et lyt og sikrer sin tro om, at talent ikke er noget, man finder på bunden af en offentlig udbudsrunde.
 
 
 
 
 

2. Fastelavnsbolle-maniaJoachim Sperling

Læsere: 21.512
 
 
 
Flotte fastelavnsboller kom og reddede os fra coronakuller og københavnerkulde. Med deres Instagramvenlige udtryk, cremede midte og kristelige ophav blev de til den kollektive trøstespise, alle havde brug for. Joachim Sperling, direktør i Axcelfuture, gav guiden til hovedstadens fastelavnsbolleudbydere i midten af en alt for lang nedlukning.
 
 
 
 
 

3. Vaxxien er den nye selfie, Bent Fausing

Læsere: 17.466
 
 
 
2021 blev året, hvor store dele af landet fik to, måske tre, stik Pfizer i overarmen. Med dette blev fotogenren for coronavaccinationsselfien – vaxxien – født. Lektor emeritus Bent Fausing ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet sætter vaxxien i en sammenhæng. 
 
 
 
 
 

4. Tips til toplederen på SoMe, Troels Johannesen & Per Bennetsen

Læsere: 16.516
 
Leder, sådan får du mest ud af LinkedIn | Djøfbladet
 
 
 
Sociale medier er blevet en afgørende del af ledelsesrummet for de danske topledere. Troels Johannesen, strategisk kommunikationsrådgiver, og Per Bennetsen, regionsdirektør i Region Sjælland, mødes her til en snak om sociale medier i ledelsen og giver fem gode råd til ledere på SoMe med på vejen.
 
 
 
 
 

5. Længe leve croptoppen!, Manou Messmann 

Læsere: 15.906
 
 
 
Croptoppen, maveblusen, stumpetrøjen – i sensommeren blev den afkortede top båret af mange teenagepiger til et feministisk frihedssymbol, da en friskole i Vejle forbød sine elever at vise mave, da blusen synes at være for distraherende i undervisningsrummet. Manou Messmann, rådgiver, underviser og forfatter inden for branding, skrev i den anledning et forsvar for croptoppen, der i 2021’s #croptopgate blev et vigtigt symbol for frihed, empowerment og selvkærlighed.
 
 
 
 
 

6. Nemlig III: tåbelig tabersag at råbe smædekampagne, Jens Langergaard

Læsere: 15.795
 
 
 
“Smædekampagne!” blev der råbt i et nyhedsbrev udsendt af nemlig.coms administrerende direktør, Stefan Plenge, efter Politiken i en række artikler foldede forholdene for nemligs chauffører ud. Kommunikationsrådgiver Jens Langergaard guider os igennem nemlig.coms kriseskabende krisekommunikation.
 
 
 
 

7. "Der er noget galt i Danmark", Kasper Foged Rasmussen

Læsere: 14.761
 
 
 
For Mads Brügger var lukningen af Radio24Syv en traumatisk oplevelse, der blottede dybt indgroede problemer i den danske mediebranche. Kasper Foged Rasmussen interviewede i oktober stifter og chefredaktør for Frihedsbrevet Mads Brügger, der kritiserer den danske mediestøtte for at lulle journalistikken i en tornerosesøvn, mens staten får mere og mere magt.
 
 
 
 
 

8. Kendis-keramikkopityvens k-strategi, Johanne Boesdal & Timme Bisgaard Munk

Læsere: 14390
 
 
 
 
 
“Sådan et menneske er jeg ikke” – Sådan en strategi virker sjældent. Christian Bitz blev lagt for had, da det kom frem, at han kopierede keramik fra Kasper Würtz. Kforums chefredaktør, Timme Bisgaard Munk, og medredaktør Johanne Luise Boesdal går et spadestik dybere i k-planen, der gik galt.
 
 
 
 
 

9. Pfizer vandt vaccinebrandkrigen, Timme Bisgaard Munk

Læsere: 14129
 
 
 
Hvad skulle det være? Moderna, Pfizer/BioNTech, J&J, AstraZeneca, Sputnik eller Sinopharm? Aldrig har vi talt så meget om valg af medicinalprodukter end under coronavaccinernes udrulning. Kforums chefredaktør, Timme Bisgaard Munk, fortæller, hvorfor og hvordan Pfizer/BioNTech-vaccinen vandt vaccinernes brandingkrig. 
 
 
 
 
 

10. 1 ud af 3 får det dårligt på Instagram, Mikkel Skov Petersen

Læsere: 14740
 
 
 
Det blev whistleblowerens år, da Frances Haugen, forhenværende product manager hos Facebook (nu Meta), lækkede dokumenter fra intern forskning – døbt The Facebook Files – der blandt andet slog fast, at Instagram fremmer angst, depression og selvmordstanker hos teenagepiger. Mikkel Skov Petersen giver os en gennemgang af en række af fundene fra filerne og et kritisk blik på Facebooks tilbagemelding.
 
 
 
 
 

11. Hele Danmarks Mette i egen limesaft, Søren Schultz Hansen

Læsere: 14148
 
 
 
Mette Frederiksen prydede i kortvarigt forsiden af Nettos gratis magasin Lime, der også inkluderede et stort opsat ukritisk portræt. Hele Danmarks Mette lød overskriften og Søren Schultz Hansen, ekstern lektor, forfatter, erhvervsforsker og foredragsholder, giver os gennemgangen af Mettes supermarkedskommunikation.
 
 

 
 
 

12. Zoom-samvær sådan, Vilhelm Grønbæk

Læsere: 13979
 
 
 
 
I nedlukningens mørke gav Vilhelm Grønbæk et overblik over de bedste ideer til at være social på Zoom og andre platforme. Zoom-skak og quarantinis (karantæne-drinks) var på menuen. Mon det bliver aktuelt igen i 2022?
 
 

 
 
 

13. Når den virtuelle og fysiske verden smelter sammen, Sofie Hvitved

Læsere: 13583
 
 
 
2021 blev året, hvor vi lærte, hvad metaverset var for en størrelse. Sofie Hvitved, rådgiver inden for medier og teknologi hos Instituttet for Fremtidsforskning, så i 2021 nærmere på fænomenet, som handler om en fremtid, hvor vi kommer til at være sammen i et virtuelt spejlbillede af den fysiske verden.
 
 
 
 
 

14. Tvetunget kommunikation fra Soundboks, Mikkel Skov Pedersen

Læsere: 13506
 
 
 
Soundboks har i 2021 stået i et kompleks dilemma. På den ene siden markedsfører de sig på at kunne være højere end noget andet, på den anden side er deres forretning truet af at være symbolet på Københavns konflikt mellem dem, der vil dove, og dem, der vil feste. Mikkel Skov Pedersen forklarer, om vi skal have monsteranlæg eller ej.
 
 
 
 

15. Facebook-kongerne fra Vestegnen, Anton Lykketoft

Læsere: 12731
 
 
 
 
Der var også den om de blå og gule i 2021. Brøndby IF kunne i foråret kalde sig danske mestre i fodbold for første gang i 16 år. Men ikke kun fodbold dygtiggjorde de sig i. Anton Lykketoft skrev i marts om Brøndby IF’s SoMe-sæson, hvor de så mere vækst end nogen anden klub.
 
 
 
 

16. Bellingcat er den eneste journalist, Putin frygter, Niels Christiansen

Læsere: 12694
 
 
Et fællesskab af frivillige netdetektiver, journalister og borgere, der benytter open-source-kilder i jagten på sandheden, Putin og andre magtfulde statsledere gemmer væk. Det er fremtidens agenter; Deres navn er Bellingcat. Niels Christiansen har læst bogen We are Bellingcat, der er skrevet af organisationens grundlægger og nuværende director, Eliot Higgins, og fortæller hovedpointerne.
 
 

 
 
 

17. Hjemmearbejdet kræver sit hjemmearbejde, Elisabeth Geday

Læsere: 12540
 
 
 
Da corona-lockdown blev ophævet, fortsatte ønsket om at arbejde hjemmefra et par dage om ugen, men de ændrede arbejdsvaner krævede også en stor og ubevidst indsats af nærværende “hybridledere” for at undgå tabet af vores vigtigste råstof: tilliden til hinanden. Elisabeth Geday giver de nødvendige overvejelser til hybridarbejdspladsen
 
 
 
 

18. Bernie-meme-mania, Timme Bisgaard Munk

Læsere: 12093
 
 
 
Mundbind. Hjemmestrikkere luffer. En stor, gammel vinterjakke. Det var outfittet, der dominerede starten af 2021, da det blev set på en Bernie Sanders, der udstrålede zero fucks given-attitude til Joe Bidens indsættelse. Chefredaktør Timme Bisgaard Munk samlede alle de gode Bernie-memes, der blev lavet, for åh, det var godt.
 
 
 
 
 

19. Løb, Jens Haaning, løb!, Mikkel Skov Pedersen

Læsere: 11917
 
 
Billedkunstneren Jens Haaning stjal forsider verdenen over, da han afleverede værket Take the Money and Run til Kunsten i Aalborg, som består af nogle penge, der ikke er der. Mikkel Skov Pedersen kigger ind i Haanings elegante kommentar til sine egne aflønningsforhold i værket. 
 
 
 
 
 

20. Hvis Britney var en mand?, Katrine Pedersen

Læsere: 11699
 
​​
 
 
Før #FreeBritney blev til #BritneyFreed var et af de spørgsmål, der fyldte i debatten, hvordan det ville se ud, hvis Britney var en mand. Katrine Pedersen, ekspert i digital kultur, gav Kforum overblikket over debatten, der handlede om en kynisk underholdningsindustri og et system fyldt med fejl, og som undertrykker særligt kvinders basale menneskerettigheder
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også