TikTok-teknik

Amerikanske universiteter buldrer frem på TikTok, og det første danske universitet er også med på beatet. Det Tekniske Fakultet på SDU i Odense, som huser ingeniøruddannelserne, har siden årsskiftet haft en profil på det fremadstormende medie. Ifølge Jane Thoning Callesen, leder af fakultetets kommunikationsafdeling, ligger nøglen til succes i upolerede opslag og leg med formatet, som giver et autentisk indblik i hverdagen 
Vi gik ind på mediet med et pilotprojekt, hvor hensigten i første omgang var at dyppe fødderne og se, hvad der virker. I stedet for at lave opstillede videoer med professionel grafik og kommunikationsafdelingen som afsender, lagde vi indholdet i hænderne på fire af vores studerende, der kender TikTok indefra. Det viste sig at være en klog beslutning. Kilde Getty Images.
Vi gik ind på mediet med et pilotprojekt, hvor hensigten i første omgang var at dyppe fødderne og se, hvad der virker. I stedet for at lave opstillede videoer med professionel grafik og kommunikationsafdelingen som afsender, lagde vi indholdet i hænderne på fire af vores studerende, der kender TikTok indefra. Det viste sig at være en klog beslutning. Kilde Getty Images.
For knap seks måneder siden gik vi på TikTok som The Faculty of Engineering på Syddansk Universitet. Vi havde spottet, hvordan blandt andre University of Florida og Rochester Institute of Technology bruger TikTok til at markedsføre deres uddannelser, og med den eksplosive stigning i antallet af brugere, der tæller over en milliard på verdensplan, fandt vi det både oplagt og nødvendigt at teste platformen af.
 
Universiteter og andre store organisationer har ofte en tendens til at se tiden an, når det kommer til nye medier, eller tænke at ’det går nok over’. Det gælder måske særligt for TikTok, der af forskellige årsager har været genstand for sund skepsis og berettiget kritik. Men hvis man har haft en opfattelse af, at TikTok var et kinesisk dansemedie, der ville forsvinde lige så hurtigt, som det poppede op, kan man godt tro om igen. 
 
Ifølge undersøgelser er TikTok hastigt på vej til at overhale Snapchat i popularitet, og flere spår, at TikTok ved udgangen af 2022 vil være verdens tredjestørste sociale medie, lige i hælene på Facebook og Instagram. 
#REKLAMEPLADS#
 
Omfavne det uperfekte
Vi gik ind på mediet med et pilotprojekt, hvor hensigten i første omgang var at dyppe fødderne og se, hvad der virker. I stedet for at lave opstillede videoer med professionel grafik og kommunikationsafdelingen som afsender, lagde vi indholdet i hænderne på fire af vores studerende, der kender TikTok indefra. Det viste sig at være en klog beslutning. 
 
Vi ønskede at vise en mere autentisk og mindre poleret side af vores ingeniøruddannelser, end det man finder i vores officielle materiale. Vi ville lave informative, humoristiske og hurtige videoer, der appellerer til både nuværende og kommende ingeniørstuderende.
 
Vi ville omfavne det uperfekte, tappe ind i trends, skabe et fællesskab og udnytte potentialet for social listening.
Projektet startede blødt og forsigtigt. Vi bad de studerende om at lure amerikanerne af, lege med mulighederne og producere 1-2 opslag om ugen, under supervision og med input fra vores kommunikationsfolk. Alt sammen lidt under radaren, og uden at gøre reklame for profilen.
 
Hvordan er det så gået? 
Målt i tal ser det sådan ud: Knap 600 følgere (heraf 65 % kvinder), 12.400 likes af kanalen og op til 14.000 visninger af et enkelt organisk opslag. Kan det blive bedre? Ja absolut, vi er kun lige begyndt. Men vi har smagt på mediet og er nu klar til at gå ind med en helstøbt satsning. 
 
Her er fem erfaringer, vi foreløbig har gjort os:
 
@facultyofengineeringsdu Fredagsbar på SDU! #tektok #sdu #techdiversitet #nedenunder #fredagsbar #glassestrend ♬ Day n Nite Crookers Remix - RHEGAN777
 
 
  1. Less is more
På TikTok er det meste indhold hjemmelavet. Der er ingen grund til at overproducere indhold. Små glimt fra hverdagen vækker genklang i målgruppen, og det upolerede look giver autenticitet og troværdighed. En serie sammenklippede billeder fra en fredagsbar kan sagtens gøre det ud for en post, og indholdet må gerne være lidt kantet og gakket. Skulle der snige sig en stavefejl ind, er det heller ingen katastrofe, for det behøver ikke at være så perfekt. Vi er alle bare mennesker, og dem er der plads til på TikTok. 
 
@facultyofengineeringsdu Bedste følelse når man er færdig med eksamen!! #sdu #exam #TekTok #syddanskuniversitet #ing #engineering #pdi #nytår #putmefirst ♬ Esco Like Yhop ft. Shawn P - Tik Toker
 
 
  1. Identifikation virker
Som journalist elsker jeg at se hvad andre journalister gør, for de spejler mig og giver inspiration. Unge vil se andre unge på TikTok af præcis samme årsag. Vores erfaring viser tydeligt, at identifikation virker. Vores brugere elsker videoer, hvor de studerende fortæller om deres morgenmad, online eksamener, studieprojekter eller overspringshandlinger. Set med erfarne kommunikationsbriller kan noget af det virke banalt, men det skaber et tilhørsforhold og giver følgeskab. 
 
@facultyofengineeringsdu Kom til åbent hus på lørdag d. 26. februar på SDU, hvor du bl.a. kan høre om alle de forskellige ingeniøruddannelser SDU tilbyder! #sdu #tektok ♬ Calm LoFi song(882353) - S_R
 
  1. Informativt indhold fungerer også
Vi er på TikTok for at markedsføre vores ingeniøruddannelser og tiltrække studerende. Derfor har vi også opslag med en mere seriøs tone, hvor vi orienterer om Åbent Hus, ansøgningsfrister til Kvote 1 og 2, eller hvordan man laver en god legatansøgning. Det informative indhold giver brugerne på TikTok mulighed for at følge med i de aktiviteter, der foregår på SDU. Akademisk indhold, hvor de studerende fortæller om undervisningen, fungerer også, så længe det ikke bliver for tungt. 
 
 
@facultyofengineeringsdu

Giv verden mening med en uddannelse som ingeniør. Søg ind via Kvote 2. Frist 15. marts 2022

♬ original sound  - FacultyofengineeringSDU
 
  1. Annoncering er en rigtig god idé
Vi har primært postet organiske opslag, men vi har lavet en håndfuld forsøg med betalte opslag, som har fungeret overraskende godt. Brugerne deler og liker mere, end vi ser på andre sociale medier, og selvom det professionelle og polerede look strider imod stilen i vores organiske posts, ser vi en god trafik videre til vores webunivers. Vi når ud til flere for færre penge, og det kan godt betale sig at flytte en del af sit mediespend fra Facebook og Instagram til TikTok. 
 
@facultyofengineeringsdu #sdu #tektok #tek #syddanskuniversitet #engineering #ingeniør #techdiversitet #engineeringstudent #foryou ♬ original sound - Olivia
 
 
  1. Trends skal tappes
Man kan ikke sige TikTok uden at sige trends, og der er guld at hente, hvis man formår at tappe ind i dem. Under corona så vi en bølge af videoer, der begyndte med frasen ‘things in my X home that just make sense’, hvor man viste unikke ting frem fra sit hjem. Disse videoer har nu kastet en flodbølge af parodier af sig på TikTok – en trend, som vores studerende tapper ind i med denne video. Det kræver dybt indblik i mediet at forstå de forskellige trends, og det er blandt andet derfor, vi er glade for at det er de studerende, der driver vores indhold. 
 
Et andet eksempel på en trendvideo er denne, hvor de studerende bruger ”a week” til at vise vores mange farvede toiletter frem. Skørt, ja måske, men det giver indblik i hvordan vores campus ser ud, hvilket er rart at vide, hvis man overvejer at læse til ingeniør hos os. 
 
@austinpeaystate #WhyApply to college? Let our ambassadors tell you! #apply #govs #apsu ♬ A-O-K - Tai Verdes
 
Hvad så nu?
TikTok bliver et medie, alle uddannelsesinstitutioner skal forholde sig til. Jeg spår, at det med lynets hast vil flyve fra det sjove hjørne i kommunikationsafdelingen og ind på ledelsesgangen. Her på SDU’s Tekniske Fakultet er vi efter seks måneders prøven-os-frem klar til at accelerere indsatsen og gøre det for alvor.
@iubloomington It’s going to be a good day.⚪️🔴 #graduation2022 #graduation2022🎓 #iubgrad22 ♬ original sound - Tik Toker
 
 
 
Vores inspirationskilder er lige nu Austin Peay State University, som laver gode rekrutteringsvideoer, Indiana University Bloomington, der er stærke på hverdagsglimt, Rochester Institute of Technology, der ofte viser deres faciliteter frem, samt University of Florida, der har en skæv og modig tilgang.
 
@uf just in a silly, spooky mood. 👻🎃 #halloween #pumpkinheadphotoshoot #pumpkinhead #gogators ♬ original sound - FLORIDA
 
 
Fremover vil vi lave mere indhold fra vores laboratorier, science explainers og i endnu højere grad udnytte de aktuelle trends. Vi vil poste hyppigere, invitere ind til kanalen, involvere flere af vores studerende, eksperimentere med TikTok Live, og så skal vi udforske potentialet i social listening, mens vi fortsat holder et vågent øje med, hvordan platformen udvikler sig. 
 
Vi har dyppet fødderne i vandet, det er lunt og godt, og vi glæder os til den store svømmetur - forhåbentlig med følgeskab af endnu flere danske uddannelsesinstitutioner.   

  


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også