Omfavne det uperfekte
Vi gik ind på mediet med et pilotprojekt, hvor hensigten i første omgang var at dyppe fødderne og se, hvad der virker. I stedet for at lave opstillede videoer med professionel grafik og kommunikationsafdelingen som afsender, lagde vi indholdet i hænderne på fire af vores studerende, der kender TikTok indefra. Det viste sig at være en klog beslutning.
Vi ønskede at vise en mere autentisk og mindre poleret side af vores ingeniøruddannelser, end det man finder i vores officielle materiale. Vi ville lave informative, humoristiske og hurtige videoer, der appellerer til både nuværende og kommende ingeniørstuderende.
Vi ville omfavne det uperfekte, tappe ind i trends, skabe et fællesskab og udnytte potentialet for social listening.
Projektet startede blødt og forsigtigt. Vi bad de studerende om at lure amerikanerne af, lege med mulighederne og producere 1-2 opslag om ugen, under supervision og med input fra vores kommunikationsfolk. Alt sammen lidt under radaren, og uden at gøre reklame for profilen.
Hvordan er det så gået?
Målt i tal ser det sådan ud: Knap 600 følgere (heraf 65 % kvinder), 12.400 likes af kanalen og op til 14.000 visninger af et enkelt organisk opslag. Kan det blive bedre? Ja absolut, vi er kun lige begyndt. Men vi har smagt på mediet og er nu klar til at gå ind med en helstøbt satsning.
Her er fem erfaringer, vi foreløbig har gjort os:
-
Less is more
På TikTok er det meste indhold hjemmelavet. Der er ingen grund til at overproducere indhold. Små glimt fra hverdagen vækker genklang i målgruppen, og det upolerede look giver autenticitet og troværdighed. En serie sammenklippede billeder fra en fredagsbar kan sagtens gøre det ud for en post, og indholdet må gerne være lidt kantet og gakket. Skulle der snige sig en stavefejl ind, er det heller ingen katastrofe, for det behøver ikke at være så perfekt. Vi er alle bare mennesker, og dem er der plads til på TikTok.
-
Identifikation virker
Som journalist elsker jeg at se hvad andre journalister gør, for de spejler mig og giver inspiration. Unge vil se andre unge på TikTok af præcis samme årsag. Vores erfaring viser tydeligt, at identifikation virker. Vores brugere elsker videoer, hvor de studerende fortæller om deres morgenmad, online eksamener, studieprojekter eller
overspringshandlinger. Set med erfarne kommunikationsbriller kan noget af det virke banalt, men det skaber et tilhørsforhold og giver følgeskab.
-
Informativt indhold fungerer også
Vi er på TikTok for at markedsføre vores ingeniøruddannelser og tiltrække studerende. Derfor har vi også opslag med en mere seriøs tone, hvor vi orienterer om Åbent Hus, ansøgningsfrister til Kvote 1 og 2, eller hvordan man laver en god legatansøgning. Det informative indhold giver brugerne på TikTok mulighed for at følge med i de aktiviteter, der foregår på SDU. Akademisk indhold, hvor de studerende fortæller om undervisningen, fungerer også, så længe det ikke bliver for tungt.
-
Annoncering er en rigtig god idé
Vi har primært postet organiske opslag, men vi har lavet en håndfuld forsøg med betalte opslag, som har fungeret overraskende godt. Brugerne deler og liker mere, end vi ser på andre sociale medier, og selvom det professionelle og polerede look strider imod stilen i vores organiske posts, ser vi en god trafik videre til vores webunivers. Vi når ud til flere for færre penge, og det kan godt betale sig at flytte en del af sit mediespend fra Facebook og Instagram til TikTok.
-
Trends skal tappes
Man kan ikke sige TikTok uden at sige trends, og der er guld at hente, hvis man formår at tappe ind i dem. Under corona så vi en bølge af videoer, der begyndte med frasen ‘things in my X home that just make sense’, hvor man viste unikke ting frem fra sit hjem. Disse videoer har nu kastet en flodbølge af parodier af sig på TikTok – en trend, som vores studerende
tapper ind i med denne video. Det kræver dybt indblik i mediet at forstå de forskellige trends, og det er blandt andet derfor, vi er glade for at det er de studerende, der driver vores indhold.
Et andet eksempel på en trendvideo er denne, hvor de studerende bruger ”a week” til at vise vores mange farvede toiletter frem. Skørt, ja måske, men det giver indblik i hvordan vores campus ser ud, hvilket er rart at vide, hvis man overvejer at læse til ingeniør hos os.
Hvad så nu?
TikTok bliver et medie, alle uddannelsesinstitutioner skal forholde sig til. Jeg spår, at det med lynets hast vil flyve fra det sjove hjørne i kommunikationsafdelingen og ind på ledelsesgangen. Her på SDU’s Tekniske Fakultet er vi efter seks måneders prøven-os-frem klar til at accelerere indsatsen og gøre det for alvor.
Fremover vil vi lave mere indhold fra vores laboratorier, science explainers og i endnu højere grad udnytte de aktuelle trends. Vi vil poste hyppigere, invitere ind til kanalen, involvere flere af vores studerende, eksperimentere med TikTok Live, og så skal vi udforske potentialet i social listening, mens vi fortsat holder et vågent øje med, hvordan platformen udvikler sig.
Vi har dyppet fødderne i vandet, det er lunt og godt, og vi glæder os til den store svømmetur - forhåbentlig med følgeskab af endnu flere danske uddannelsesinstitutioner.