Lige nu har vi eksempelvis hos JumpStory selv gjort algoritmen i stand til at forstå indholdet af en given tekst og så finde copyright-fri billeder, der bedst muligt supporterer indholdet. Vi har også skabt en anden algoritme, som kan finde de mest relevante hashtags at anvende sammen med den pågældende tekst, og begge dele sparer jo tekstforfatteren eller social media-manageren masser af tid, men gør dem ikke overflødige.
Sådanne algoritmer er tænkt som supporterende for tekstforfattere og journalister, ligesom vi hele tiden kigger på, at det skal kunne øge den respons og dermed i sidste ende de kunder, som et givent blogindlæg, social media-opslag etc. vil kunne generere.
Gæt, hvilken af to tekster der er skrevet med sjæl
Imidlertid er intet af det, vi gør, sat i verden for at gøre folk arbejdsløse, og i det hele taget er der i mine øjne noget, som NLG stadigvæk er langt fra at kunne i tilstrækkeligt omfang – at skrive med ’sjæl’.
Eksempelvis bruger Forbes Magazine NLG-platformen Quill til at skrive deres rapporter, men vi kan formentlig blive enige om, at nedenstående tekst er ganske imponerende i den forstand, at den er skrevet af en maskine, men derudover ikke just er medrivende læsning:
“The consensus estimate remains unchanged over the past month, but it has decreased from three months ago when it was 39 cents. For the fiscal year, analysts are expecting earnings of $1.68 per share. Revenue is projected to be 2% above the year-earlier total of $369.4 million at $378.4 million for the quarter. For the year, revenue is projected to roll in at $1.56 billion.”
Indholdet fungerer, men det er ikke levende. Det er også grunden til, at vi hos JumpStory kombinerer den kunstige intelligens med dygtige tekstforfattere, for ellers ville vi få robottekster, og robottekster performer bare ikke i tilstrækkelig grad.
Billederne til denne artikel er automatisk udvalgt af JumpStorys AI-algoritme.
Omvendt så vil jeg anbefale alle kommunikations- og marketingfolk at begynde at forstå og anvende disse nye værktøjer, for i andre tilfælde evner de faktisk at mime den menneskelige pen ganske godt.
Her følger
et eksempel fra The New York Times, og jeg vil invitere dig til at gætte på, hvilken tekst der er skrevet af en maskine, og hvilken der er forfattet af et menneske:
1: “Things looked bleak for the Angels when they trailed by two runs in the ninth inning, but Los Angeles recovered thanks to a key single from Vladimir Guerrero to pull out a 7-6 victory over the Boston Red Sox at Fenway Park on Sunday.”
2: “The University of Michigan baseball team used a four-run fifth inning to salvage the final game in its three-game weekend series with Iowa, winning 7-5 on Saturday afternoon (April 24) at the Wilpon Baseball Complex, home of historic Ray Fisher Stadium.”
(kilde: the New York Times)
Svaret? En maskine har skrevet den første. Et menneske den anden. Gættede du mon rigtigt?
Pointen er, at det for os moderne mennesker handler om at have et mindset, hvor vi hele tiden holder os ajour med nye teknologiers potentiale for at styrke os i hverdagen. Det drejer sig allerede nu om at blive forandringsskabende og én gang for alle at stoppe med at være forandringsparat.
Du ved ligesom jeg, at sprog skaber virkelighed, og ’forandringsparat’ sætter dig i en venteposition, hvor du bogstavelig talt er ’parat’ til fremtiden. Du venter på, at et eller andet kommer.
Det dur bare ikke. Vi skal skabe fremtiden. Vi skal blive forandringsskabende. Hvornår? Nu!