Kronprinsesse Mary som kommunikatør
Fanbrev til Mary

Det danske kongehus’ succes er i høj grad blevet tilskrevet kronprinsessen, som i sine næsten to årtier i offentlig tjeneste har skabt en skabelon for moderne prinsesseskab, som andre kongelige kan sættes op mod, skriver Financial Times i et portræt af Mary. Foto: Henrik Petersen / Ritzau Scanpix

Skrevet af
Advarsel til forbenede anti-royalister: Lotte Hansen er utilsløret fan af kronprinsesse Mary, som hun har samarbejdet med og mødt ved flere lejligheder. Denne gennemgang af kronprinsessens brand og kommunikative evner er således også først og fremmest en hyldest af Marys empati, nærvær og indsats for kvindesagen. Og så har Lotte Hansen et royalt råd: Gå mere til stregen, Deres Kongelige Højhed.
Mary kiggede på de to journalister fra Ekstra Bladet som en pige, der går ud ad omklædningsrummet og får øje på Beavis and Butt-Head, der kigger ind ad nøglehullet. 

”Sorry guys, I can’t help you”, sagde hun blot.

Det var første gang, jeg hørte om Mary og ikke kun læste om hende. Min gode ven Michael var den allerførste journalist, der vekslede et ord med kronprinsessen i Danmark. Michael og en anden praktikant var af Ekstra Bladet blevet sendt hen til bagindgangen af Amalienborg. Det kunne jo være, Mary dukkede op på et tidspunkt, var redaktørens logik, og efter nogle timer dukkede hun faktisk op.

De to praktikanter mistede deres ellers benhårde mæle og fik fremstammet et relativt bovlamt spørgsmål af typen ‘How do you like Denmark?’.
 

Empati


Hvis jeg bare med den historie skal indfange, hvad kronprinsessen kan bedre end nogen politiker, der går ned ad strøget i Hjørring, er det, at hun knivskarpt kan aflæse, hvordan de personer, hun møder, har det, og hvilken social situation de er i lige dér.

Med min erfaring som kriserådgiver har jeg hørt det meste om kendte menneskers reaktion på journalister, der ligger på lur. Nogle journalister får én på kassen (her var mit råd, at ’det synes jeg ikke, min kunde skulle gøre igen’) og andre giver dem en overfusning.

Men kronprinsessen, som lige har fortalt hele Danmark, at hun i netop de uger gik og overvejede, om hun kunne se en fremtid med ham den skønne Frederik, hvor der jo lige var det aber dabei, at der fulgte et halvt kongerige med i pakken, så mennesket. I stedet for at se Ekstra Bladets hårde hunde, der skal til at bide, ser hun to unge mænd på deres håbløse mission fumle med en båndoptager, og hun får straks ondt af dem.

Hvis jeg helt kort skal indfange, hvad hun kan, som er helt særligt, er det netop det: Hun ser mennesket og ikke mindst sårbarheden. 

Allerede når jeg skriver denne sætning, kan jeg mærke, hvordan en hær af knap så royalistiske skarpe K-forums læsere tænker: Hold kæft, hvor er det nemt at rose en kronprinsesse for noget så banalt. Well, jeg synes, hun kan det der med at udvise uhyggeligt stærk indlevelse og empati, og jeg tror, at hun med sin upolitiske måde at gøre det på skaber bred respekt, og ikke mindst at hendes empati smitter.
 

Verdens bedste og mest anerkendte avis Financial Times bragte i weekenden et stort portræt af kronprinsesse Mary i det berømte tillæg “How To Spend It”. Mary fik her følgende skudsmål: “Having suffered few scandals or missteps, the Danish royals make for a stark contrast with other European royals, especially the beleaguered Windsor clan. Its success (one 2020 poll found 84 per cent of Danes are in favour of their monarchy) has been largely attributed to the Crown Princess who, in her near two decades of public service, has created a template for modern princesshood by which other royals may be compared.“  Kilde : Financial Times februar 2022.
 

Øjenhøjde


Hun er, som mange af os her på sitet, uddannet delvist i kommunikation, og det, som vi kan, og som hun kan, er at kommunikere i øjenhøjde uden at være politisk. Med alle. Babyer, børn, der har mistet alt, verdensledere og politikere. Og hun fedter ikke med nærværet. Hun knuser små børn fra Syrien, mens hele Danmark diskuterer syriske flygtninge.

Hun afvæbner situationen hurtigt og skarpt. I New York holder hun en tale for et delvist internationalt publikum, samtidig med at der kører en billedsamling på en skærm ved siden af kronprinsessen. To minutter inde i talen bryder hun i et kæmpe grin: “Ej, helt ærlig, det må virkelig være nogle gode billeder, for I kigger slet ikke på mig.” Next: Alle elsker Mary.
 


Valg af emner


Lad os bare lade det med mode ligge. Det var en fejl, hvis du spørger mig, men inden hun slap det, fik hun slået et kæmpe slag for danske designere som Baum und Pferdgarten og Ganni, og det var stærkt. Og det er ikke, fordi mode i sig selv ikke er værd at beskæftige sig med, men som prinsesse, der altid skal være pæn i tøjet, blev det lidt for meget ’veninderne fra Nordsjælland’. 
 


Kvinderne


Lad os lige få én ting på det rene: Kronprinsessen kastede sig over kvindetemaet, lang tid før Sofie Linde var blevet vært på tv. Jeg kan huske, jeg tænkte, det var plat. Fordi jeg som en hjernevasket intellektuel ung kvinde på det tidspunkt ikke helt så problematikken som værd at tage op. Jeg syntes, hun tog fat i et ’ikke-problem’ for langt de fleste. Men hun kunne det, som Kvinfo helt åbenlyst ikke var lykkedes med i årevis, nemlig at få mobiliseret bredt omkring temaet. Jeg var senere selv i spidsen for det danske Women Deliver-konsortium og oplevede i den sammenhæng, hvordan hun både gik ind i sagen og arbejdede bag kulisserne og ikke var bange for at bruge hele sin sociale kapital som kronprinsesse for at mobilisere bredere. Hun fandt endda på vores slogan #ideliver.
 


Pæn prinsesse med stærk retorik


Hvis der er nogle, der kløjes i kronprinsessen, og de findes jo, så tror jeg, det handler om, at hun er prinsesse, og at de har det svært med institutionen. Men den går jo også begge veje. I virkeligheden er hendes problem, at hun nogle gange ser så perfekt ud, at folk ikke hører efter, hvad der kommer ud af munden på hende. Jeg har flere gange tudet til hendes taler, for hun lægger sig i selen for at ramme os, der lytter, lige der i det følelsesmæssige solar plexus, og hun har altid styr på de stærkeste data, der bakker hendes budskab op. Så retorikken er på plads.
 


Budskabet


Den dansker, der har betalt den højeste pris for både at være smuk og klog, er Helle Thorning-Schmidt. Hun var en god ’kommunikator’, var dommen. For indhold kan der jo ikke være meget af med de tasker, hun render rundt med, syntes at være præmissen, ikke mindst fra pressen. Jeg er stadig rasende over, hvad hun skulle finde sig i. Med kronprinsessen er det lidt det samme. Men her forventer vi, at hun er pæn. Folk lader desværre prinsesselooket blokere for, at hun faktisk holder nogle temmeligt rebelske taler. Hun insisterer på handling og går i kødet på både industri, selvfedme og forstokkethed, hvis hun synes, det går for langsomt. Det er klart, at alt, hvad hun siger, har været igennem den statslige vridemaskine i både statsministeriet og Udenrigsministeriet, og hun og hendes dygtige sekundant Christine (Pii Hansen, red) knokler for at finde tonen. Jeg ville ønske, at journalister i højere grad gengav, hvad hun sagde, og behandlede hende som en med noget på hjerte.

For det, der kommer ud af munden på kronprinsessen, er en insisteren på at holde med de svage og give dem en chance. Fordi hun hverken lyder som Kvinfo eller SF, men som et menneske, der anerkender et andet menneske i nød, når hun uhyggeligt bredt ud med sit budskab. Hvis der er noget, Danmark har brug for lige nu,  er det forbilleder, der kan skabe mellemmenneskelig respekt.

Jeg har lagt mærke til, at der er flere intellektuelle, der har lidt problemer med kronprinsessen. Jeg tror grundlæggende, de har problemer med folk, der er godt opdraget, og det er hun. De synes ikke, de kommer ind bagved, har jeg læst flere steder. Men nu er det der med altid at skulle stråle med sit intellekt ved at motivfortolke, finde hår i suppen og ikke turde være full blown begejstret en særlig dansk disciplin. Jeg tror ikke, hun spiller nogen prinsesserolle, ud over at hun holder på formerne. Hun gør sig umage. Hun er venlig og behandler alle ordentligt, det behøver der ikke at være noget fordækt ved. 


Autenticitet


Et andet fortærsket brand-ord er autenticitet. Jeg har været i Davos en enkelt gang, og her vrimler det med prinser og prinsesser, og alle har de hjertesager, de gerne vil kæmpe for.  Jeg må bare sige, at ud over hollandske Maxima er jeg stolt af at være på Marys hold. Hun lever sig selv ud som brand, ikke kun fordi hun intuitivt har nemt ved at udvise empati, men fordi de sager, hun brænder for, brændte hun også for, inden hun fik stukket talen i hånden.


Vi vil blære os med vores tilhørsforhold


Jeg skrev som alle andre, der gerne offentligt vil anerkendes for deres forbindelse til et stærkt brand, et Facebook-opslag om mine moments med kronprinsessen.
 

Der gik kun en halv time, så havde jeg sat Sønderjylland på den anden ende. Min far var i telefonen: ”Mor siger, at du har skrevet ’du’ om Mary?” Jeg benægtede fluks, men måtte jo så ind og læse efter. Jo sørme, jeg var blevet dus med brandet Mary. Så bliver et brand ikke stærkere, end når folk føler, de er dus med det. Jeg rettede det selvfølgeligt fluks, ikke mindst for at sikre, at mine forældre ikke blev sendt over på den ukristne side af Alssund. 

Allerede første gang, jeg mødte kronprinsessen, ved et event, jeg selv havde arrangeret, kaldte jeg hende ‘du’ 3-4 gange, og til sidst var jeg så træt af mig selv, for jeg havde denondelynemig knoklet dag og nat i 3 måneder og sat hele min virksomhed på den anden ende for at dette event skulle stå knivskarpt og mobilisere hele Danmark om kvindespørgsmålet, og så kunne jeg ikke tiltale en kronprinsesse rigtigt.

Jeg stod ved siden af hende og valgte i en pause at undskylde for mit roderi med tiltaleformerne. Hun kiggede på mig, og jeg følte, hun lige dér så alt det arbejde, vi havde lagt i dette event. Hun fortalte mig, at det skulle jeg ikke tænke på, for hun gik ikke så meget op i det. Min dag var reddet, og missionen om at mobilisere 150 organisationer og virksomheder om kvindesagen allerede i 2015 lykkedes.


Gå til stregen


Hvis jeg skal give et råd til personen og brandet Mary, må det være at prøve at gå lidt mere til stregen. De er jo som mange af os optaget af bæredygtighed, særligt den menneskelige del. Jeg synes godt, De og Deres stærk brand kan bære, at de er endnu mere direkte, når det kommer til at bede folk om at handle. Ikke for at lave skel, men for at skabe forståelse for, at alle kan gøre noget. Mennesker som Dem kan rent faktisk flytte folk uden at skabe skel.
 

Mary ude at flytter folk uden at skabe skel. Mary til World Pride Copenhagen med direktør Lars Henriksen, 2021. Kilde: Getty Images.
 

Relaterede artikler

8. marts-læseliste - Kforum ønsker glædelig kampdag til alle branchens cool k-kvinder. Kvindekampen er nået langt siden den første kampdag i ...
Prins Christian må holde med dem, han vil. Meeeeen… - Fodbold i Danmark er kæmpestort, Brøndby mod FCK er kæmpestort, og det er den kamp, der vækker allerflest kæmpestore føl...
Camilla – fra trekantsdrama til dronning - Hun var forhadt af det britiske folk, det tredje hjul, der ødelagde ægteskabet mellem prins Charles og prinsesse Diana. ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Digital Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Julie Bauer Larsen

Julie Bauer Larsen bliver ny leder af Kommunikation og Fundraising hos foreningen Grønlandske Børn fra december. Hun kommer fra en stilling som kommunikationsansvarlig i Røde Kors Hovedstaden.   

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 30. november

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 5. december

Grafiker

Frist: 9. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.