Podcast er avisernes nye stemme

Podcasts er som et fremadstormende nichemedie ved at indtage en særlig plads i udviklingen af digital journalistik. Specialet dykker ned i de danske dagblades brug af podcasts og undersøger, hvordan podcastsatsningen på en avis kan være med til at ændre og udvikle brugernes forhold til et mediehus.

Især har podcastmediet oplevet en stigende popularitet, efter amerikanske National Public Radio (NPR), som et spinoff af radioprogrammet This American Life, i oktober 2014 lancerede det første afsnit af en af verdens mest downloadede podcastserier nogensinde, nemlig den dokumentariske krimiføljeton ’Serial’. Da Apple samme år lancerede en selvstændig podcastapp, der yderligere gjorde det nemmere for den moderne medieforbruger at downloade podcasts direkte til sin mobile enhed, begyndte man særligt i USA at tale om en såkaldt ’golden age of podcasting’. Og podcastentusiasmen fortsætter, for ikke bare radioproducenter udgiver deres journalistiske produktioner som podcasts også den skriftlige dagspresse, både nationalt og internationalt, begynder i disse år at undersøge podcastens potentiale. Store, internationale aviser som The New York Times, The Guardian, The Washington Post og The Wall Street Journal er inden for de seneste par år begyndt at producere podcastmagasiner, podcastdokumentarer og andre auditive podcastformater, der dels fungerer som selvstændige, journalistiske produktioner og dels som flermedielle supplementer til avisernes øvrige, skriftlige indhold. Flere af disse mediehuse arbejder frem mod at gøre podcastmediet finansielt bæredygtigt, eksperimentere med nye, narrative fortælleformer og rekruttere nye mediebrugere af den yngre generation. #REKLAMEPLADS#

Også på de danske aviser er man så småt ved at fornemme podcastens særlige tilstedeværelse i mediebilledet. Flere etablerede dagblade i Danmark er nemlig begyndt at bruge podcasts til at fortælle deres journalistiske historier, mens andre stadig står i startboksen og venter på at komme i gang. 

Et af de dagblade i Danmark, der foreløbigt, og med en stor millionsatsning bag, bruger podcast som en del af deres avisjournalistik, er dagbladet Politiken, som i august 2015 lancerede et storstilet podcastunivers. Siden har en del andre aviser fulgt trop – og hvad der vil ske fremover kan vi foreløbigt kun gisne om. Men hvor der siden podcastens spåede guldalder er blevet skrevet en del nyere, journalistisk forskningslitteratur om podcast som formidlingsmedie, som teknologi, som finansielt udfordret nichemedie og som journalistisk redskab, så har ingen endnu beskæftiget sig indgående med podcastens indtog på de danske avismedier som et udtryk for mediekonvergens. Heller ikke på de amerikanske universiteter, der ellers er frontløbere hvad angår podcastforskning, er podcastens fornyede rolle som integreret del af avisjournalistikken blevet belyst akademisk. Dette speciale arbejder derfor med ambitionen om at afdække et endnu uudforsket område inden for journalistik og medieforskningen, nemlig den voksende tendens til at danske avismedier bruger podcasts. I specialet ønsker vi at kortlægge de danske dagblades brug af podcasts med henblik på i sidste ende at kunne identificere effekterne af den mediekonvergens, vi mener at kunne spore i fusionen mellem podcastmediet og avisjournalistikken. For yderligere at undersøge hvordan denne form for mediekonvergens påvirker ikke bare dagbladene, der benytter podcastmediet, men også brugerne, der lytter med, ønsker vi med udgangspunkt i dagbladet Politiken som case at undersøge, hvordan podcastsatsningen på en avis kan være med til at ændre og udvikle brugernes forhold til mediehuset Politiken som en samlet størrelse.

Specialet er skrevet af Astrid Skov og Silke Fensman. Specialet er afleveret ved Syddansk Universitet, insitut for journalistik er bedømt til karakteren 12.

Læs hele specialet her.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også