Nye medier og gamle metoder

I korte træk undersøger specialet danske PR-bureauers tilgang til effektmåling af strategiske influentsamarbejder.
Motivationen bag emnet opstod på baggrund af en fælles interesse for, hvordan mediernes udvikling påvirker mulighederne og begrænsningerne for ekstern kommunikation med fokus på effektmåling af influentmarketing. Da vi begge arbejdede med influentmarkedsføring på PR-bureauer, fandt vi denne vinkel naturlig. Særligt på grund af en fælles undren over de umiddelbart forældede arbejdsmetoder, der medfører udfordringer med måling og påvisning af værdien af bureauernes arbejde. Derfor satte vi os for at undersøge vores hypotese om, at PR-bureauernes effektmålingsmetoder kaldte på en reformering.
 
Motivationen endte ud i en kvalitativ undersøgelse af otte danske PR-bureauer med succesfuld erfaring inden for influentmarkedsføring samt fire af Danmarks mest fremtrædende influentnetværk. I specialet behandler vi begreber inden for PR, sociale medier og effektforskning, som har gjort det muligt at sætte teori i spil med empirien og opnå en dybdegående forståelse af diskursen for influentbegrebet, som det bliver anvendt af influentnetværk og PR-bureauer.
 
I indeværende speciale har vi forsøgt at argumentere for PR-branchens behov for at tilpasse sig mediebilledets udvikling for at kunne påvise den reelle værdi af det PR-arbejde, der bliver udført. Vi identificerede en kløft mellem teori og praksis, da det fremgår af undersøgelsen, at især kvantitative målinger dominerer branchens forståelse for værdiskabelse. Dette er i uoverensstemmelse med kommunikationsforskningens konceptualisering af sociale medier og meningsdannere på internettet, der netop ophøjer kvalitative målinger af kommunikation.
 
På baggrund af undersøgelsens resultater konkluderer vi, at der er behov for et paradigmatiskskifte i PR-bureauernes arbejdsmetoder, og det er vores håb, at dette speciale vil bidrage til videre undersøgelse af feltet.
 
Specialet er skrevet af Regitze Borgaard og Sara Worm Andersson ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 
Hvis du er interesseret i at læse hele specialet, så send en mail til Regitze Borgaard på rborgaard@outlook.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også