|
Kommunikationsspeciale om skyggesiden af integreret kommunikation
Hvad du ikke ser, når du ser det hele

Skrevet af

Marcus Feldthus

1 artikler

0 indlæg

En systemteoretisk dekonstruktion af integreret kommunikation I den danske kommunikationsbranche.
I en kommunikationsbranche hvor den integrerede ydelse er blevet en hellig gral, besluttede vi os for at råbe “kejseren har ikke noget tøj på”, som kun kandidatstuderende kan få lov at gøre det. Det førte til et stk. afhandling, som vi døbte: “Hvad du ikke ser, når du ser det hele”, hvori vi udforskede skyggesiden af integreret kommunikation.
 
I punktform kan opgavens konklusioner opsummeres således:
  • Der er sket en sammensmeltning af begreberne kanal og disciplin. Dette medfører, at forståelsen af integrerede ydelser er blevet udvandet. Vi anser det derfor for essentielt at genindføre denne skelnen og at benytte den som et navigationsredskab for at øge præcisionen i indkøbet og planlægningen af tværfaglig kommunikation.
  • Flere bureauer har positioneret sig som ’integrerede’ uden at levere tilsvarende ydelser. På grund af deres historiske forankring har de simpelthen ikke været i stand til at løsrive sig fra den faglige logik, som bureauet er vokset ud af. Vi ser således en række bureauer, der ved at udgive sig for at være integrerede kæmper om de samme budgetter uden at magte at udføre dem.
  • Integreret kommunikation er forelsket i tanken om at kunne måle på alt og dermed frasorteres ideer, der ikke direkte kan vise et økonomisk afkast.
  • Dette økonomiske afkast favoriserer ligeledes kortsigtet salg og leadgenerering. Dette på bekostning af den strategiske og langsigtede brandkommunikation som ikke er ligetil at måle og således også er sværere at dokumentere og præsentere for direktionen.
 
Undersøgelsens datasæt
Vi interviewede repræsentanter fra otte bureauer med min. 15 medarbejdere og 20 mio. i omsætning. Fordelt ud på klassiske kategorier havde vi fat i to PR-bureauer, fire mediebureauer og to reklamebureauer. Vi interviewede repræsentanter fra tre ‘kunder’, som havde en min. omsætning på 500 mio. og 500 medarbejdere. Her talte vi med 2 marketingchefer, en marketingdirektør og en kommunikationschef.
 
Specialet er skrevet af Marcus Feldthus og Malthe Mogensen ved cand.merc.(kom.) og Politisk kommunikation og ledelse (cand.soc) på CBS. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Relaterede artikler

Fra sproglig rådgivning til big data - Feltet kommunikationsrådgivning har været i udvikling, siden det opstod i 60’erne, og kommunikationsrådgiverens rolle og...

Giv din stemme

16 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Art Director

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 7. januar

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 17. december kl. 12.00

SoMe & PR responsible

Frist: 17. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.