The Zero Waste Movement

Verdens befolkning bruger flere af jordens ressourcer hurtigere end planeten kan nå at genskabe dem (WWF 2016). Denne udvikling bidrager til klimaforandringer, som har været på den globale politiske agenda i årtier, men som der stadigvæk ikke er fundet bæredygtige løsninger på. De manglende løsninger på klimaforandringerne har gjort mange mennesker utålmodige over for politikernes evne til at finde løsninger, og de begynder derfor at tage sagen i egen hånd.
Det er blevet lettere for grupper af mennesker, der er løst forbundet på baggrund af deres fælles interesser og mål at organisere sig på sociale medier. Sociale medier har ligeledes udviklet nye former for politisk engagement. 
 
Dette speciale er en case study om klimaaktivisme gennem Zero Waste bevægelsen i Danmark. På baggrund af, observationer af lokale facebook grupper og aktivitet på instagram kombineret med dybdeborende interviews forsøger specialet at forstå på hvilke måder deltagerene i Zero Waste bevægelsen i Danmark bruger sociale medier til at gøre deres små bæredygtige hverdagshandlinger meningsfulde. Bakardjevas (2009, 2012) koncepter af ”subactivism” og ”mundane citizenship” kombineret med Goffmanns (1974) framingteori er brugt til at forstå de forskellige måder hvorpå deltagernes bæredygtige hverdagsrutiner og handlinger bliver opfattet som meningsfulde i det danske Zero Waste fællesskab. 
 
Specialet viser eksempler på hvordan deltagerne bruger sociale medier på forskellige måder, hvilket er med til at gøre deres klimahandlinger i hverdagen meningsfuldt for dem. De bruger for eksempel sociale medier til at blive inspireret, dele erfaringer og for at føle sig som en del af et fællesskab, der gennem et fokus på bæredygtige hverdagsrutiner udtrykker klimaforandringaktivisme. Gennem diskussioner i Facebook grupper og på Instagram danner, udfordrer og diskuterer deltagerne en fælles handlingsramme i Zero Waste bevægelsen, som er med til at motivere og inspirere deltagerne til at fortsætte med de små ændringer i deres hverdag, fordi de ser en større mening med deres handlinger. 
 
Specialet er skrevet af Mette Kryger Pedersen ved Media and Communication Studies på Malmø Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 10.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job