Finansielle udfordringer i en verden af gratis

Udviklingen af profitable forretningsmodeller er afgørende for medievirksomhederne i den digitale tidsalder. Derfor prøver mange virksomhederne at følge med tidens udvikling ved at producere indhold til de platforme, som forbrugerne efterspørger. En af disse platforme, som medievirksomhederne viser interesse i, er podcasten. 
Finansielle udfordringer i en verden af gratis - En undersøgelse af de forretningsmæssige fremtidsperspektiver for podcastmediet i Danmark
 
Længe er podcasten blevet udråbt til at være det næste store on demand- medie. Ikke bare i USA, hvor antallet af lyttere over en årrække har været stødt stigende, men også i Danmark, hvor eksperter og journalister taler om en igangværende guldalder for podcasts.
 
En af de brancher, der er udfordret på indtægtssiden og som derfor må søge ny veje for at kunne få forretningen til at løbe rundt, er avisindustrien. Det har fået traditionelle avismedier, såsom The Guardian i England og Politiken herhjemme, til at prøve kræfter med podcasten. Umiddelbart skulle man tro, at det vil være et klogt træk, idet podcasten ser ud til fortsat at øge sin popularitet. 

Der er bare det problem, at podcasten endnu befinder sig i en udviklingsfase og trods stigende lyttertal og stor hype, er det kun få podcastproducenter, der er lykkedes med at få en succesfuld forretning ud af deres arbejde. Modsat Netflix, Spotify og Kindle, der baserer deres tjenester på medier, der traditionelt har kostet penge, så har podcasts altid været gratis.
 
Derfor står disse nye podcastproducenter over for en betydelig udfordring: De skal forsøge at finde svaret på, hvorvidt det er muligt at tjene penge på podcasts. I specialet undersøger jeg, hvilken finansiel fremtid mediet går i møde, og specialets primære case omhandler Politiken, der i 2015 lancerede en større podcastsatsning. I den forbindelse har jeg interviewet fem faste podcastlyttere samt Politikens digitale direktør Frederik Wiedemann.
 
Eksemplerne i opgaven og respondenternes kommentarer indikerer, at der eksisterer en accept og forståelse af, at annoncer i podcasts kan være en nødvendighed. I fremtiden vil mængden af nye forretningsmodeller på podcastmarkedet sandsynligvis stige. Således også i Danmark, hvorfor de danske podcastlyttere muligvis skal vænne sig af med tanken om, at podcastreklamer kun er forbeholdt amerikanske podcasts.
 
Specialet er skrevet af Morten Hygum Sørensen i faget Film- og Medievidenskab (Københavns Universitet).
Specialet blev bedømt til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også