Billedvenner - digital distanceintimitet i beauty-vloggen

Specialet undersøger den hidtil underbelyste billedkommunikation, som bruges af de såkaldte YouTubere, YouTube-stjerner eller vloggere på sociale medier, samt de digitalt indfødte unges reception af YouTubernes billedstrategier.
Det analytiske fokus i specialet er den gruppe YouTubere, som betegnes beauty-vloggere, og som er en gruppe, der i øjeblikket er særligt populær blandt unge piger. Vloggens billedside er i forskningen ofte blevet nedtonet som amatør-agtig, men specialet vælger på trods af dette at gå i den modsatte retning og peger på, at vloggen og Youtuberne helt centralt må forstås som netop et visuelt fænomen. Specialet præsenterer i denne forbindelse begrebet distanceintimitet til at beskrive de nye, medierede måder, som YouTuberne strategisk anvender til at etablere billedligt og sanseligt formidlet nærvær, autenticitet og intimitet i distancen.
 
Resultatet bliver en art venskab – et ”billedvenskab”, der betegner en særlig, animerende receptionsmodus, som foranlediges af de nye, intime medieoplevelser, og som er karakteristisk for recipienternes medie- og kommunikationspraksis. Begrebet billedvenner lanceres i specialet som et centralt greb til at karakterisere den måde, hvorpå de unge brugere foranlediget af YouTubernes billeder hengivent behandler dem ikke som livløse, men tværtimod som levende, besjælede og håndholdte ”veninder”, de som billedvenner kan interagere med. Det bevægelige, talende billede af YouTuberen på brugerens skærm imødekommer med andre ord iværksættelsen af en animerende omgang og interaktion, hvor brugeren hænger ud, hygger sig, drikker te, betror sig til og sminker sig sammen med billedet, som de ville gøre det i samvær med enhver anden god veninde.
 
Specialet peger afslutningsvist på, hvordan distanceintimiteten som en ny type visuel kommunikation i øjeblikket eksporteres til andre mediefænomener, og hvordan den må forstås i lyset af en omsiggribende digital animationskultur, hvor vi karakteristisk i stigende grad erstatter virkelige, menneskelige venskaber med medierede venskaber. 
 
Specialet er skrevet af Menika Isager Olesen ved Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job