Tillid, troværdighed og relationer

Danske B2B virksomheder på sociale medier
Specialet undersøger, hvordan små og mellemstore danske B2B virksomheder kan bruge sociale medier til at skabe tillid, troværdighed og relationer i forhold til stakeholdere.
 
Specialets problemformulering er besvaret ved at koble teori om tillid, troværdighed og relationer med et empirisk datagrundlag indsamlet gennem observerende analyse af fem informanters virksomhedssider på Facebook og LinkedIn, en spørgeskemaundersøgelse samt interviews.
 
Kort beskrevet finder specialet, at virksomhedens evne til at skabe tillid, troværdighed og relationer afhænger af virksomhedens selvfremstilling på de sociale medier, der kontinuerligt skal opretholdes for løbende at bekræfte tilliden.
 
Specifikt for virksomhedens troværdighed gælder det, at virksomhedssiden på de sociale medier skal være et sted, hvor folk kan opleve virksomheden, så folk engageres og flytter fokus fra ”købsalg” relationen til virksomhedens faglige relevans. Delingen af relevant indhold samt kundecases har den specifikke rolle for relationsskabelsen, at det viser virksomheden som en løsningsorienteret partner. Dette omhandler i sidste ende tilliden til virksomhedens intention, hvorfor det egner sig særligt godt på de sociale medier, hvor virksomheden skal være en stærk digital spiller, der kan (be)vise sin relevans. 
 
Specialet er skrevet af Josephine Ahm, der er uddannet fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Unicersitet. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job