Kommunikationsspeciale: Tillid, troværdighed og relationer
Tillid, troværdighed og relationer

Skrevet af
Danske B2B virksomheder på sociale medier
Specialet undersøger, hvordan små og mellemstore danske B2B virksomheder kan bruge sociale medier til at skabe tillid, troværdighed og relationer i forhold til stakeholdere.
 
Specialets problemformulering er besvaret ved at koble teori om tillid, troværdighed og relationer med et empirisk datagrundlag indsamlet gennem observerende analyse af fem informanters virksomhedssider på Facebook og LinkedIn, en spørgeskemaundersøgelse samt interviews.
 
Kort beskrevet finder specialet, at virksomhedens evne til at skabe tillid, troværdighed og relationer afhænger af virksomhedens selvfremstilling på de sociale medier, der kontinuerligt skal opretholdes for løbende at bekræfte tilliden.
 
Specifikt for virksomhedens troværdighed gælder det, at virksomhedssiden på de sociale medier skal være et sted, hvor folk kan opleve virksomheden, så folk engageres og flytter fokus fra ”købsalg” relationen til virksomhedens faglige relevans. Delingen af relevant indhold samt kundecases har den specifikke rolle for relationsskabelsen, at det viser virksomheden som en løsningsorienteret partner. Dette omhandler i sidste ende tilliden til virksomhedens intention, hvorfor det egner sig særligt godt på de sociale medier, hvor virksomheden skal være en stærk digital spiller, der kan (be)vise sin relevans. 
 
Specialet er skrevet af Josephine Ahm, der er uddannet fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Unicersitet. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Relaterede artikler

Du er ikke repræsentativ - ”Du er ikke repræsentativ”. Sådan begynder årets medierapport, i et ihærdigt forsøg på at nedtone læserens eventuelle fo...
Eliten har også mistet troen på eliten - Lige nu står de etablerede samfundsinstitutioner i den største tillidskrise nogensinde. Tilliden til regeringer, erhverv...
Hellere lidt men godt - Har du en stærk tilstedeværelse på de sociale medier? Er denne tilstedeværelse forankret i mange Facebookvenner og follo...
Hvis Penkowa var marketingekspert - Hvis Milena Penkowa var marketingekspert, ville hun så stadig være fast ekspert i studiet på TV 2? Beskyldninger om bull...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Kommunikations- og PR-manager

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Presse- og Kommunikationsrådgiver

Frist: 31. marts

Praktikant

Frist: 10. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.