Når dagbogen bliver en reklamesøjle

Kommercialiseringen af blogs’ betydning for bloglæsernes troværdighedsopfattelse
Kommerciel kommunikation, affiliate links og sponsorerede indlæg. Virksomheders indtræden på blogs er kommet for at blive.
 
Men hvordan påvirker det læserens opfattelse af bloggerens troværdighed, når det, der engang var en online dagbog, er blevet til en markedsføringskanal?
 
Spiller transparensanførslen af de kommercielle samarbejder en rolle? Kan læseren overhovedet gennemskue kommerciel tilstedeværelse?
 
Og har match mellem bloggeren og brandet en betydning for læserens opfattelse af bloggerens troværdighed?

Det satte vi os for at undersøge med specialet. Gennem en sammensat teorimodel blev emnet kommercialiseringen af blogs udfoldet i tre underemner: transparens, afsendertroværdighed og match.
 
Koblingen af de tre undersøgelsesområder er nytænkende, og med flere forskellige metoder til indsamling af empiri, viste specialet også en række interessante resultater.
 
Blandt andet viste specialets analyser, at der ikke er én transparenstype i anførslen af de kommercielle samarbejder, der er absolut mest troværdig for bloglæserne. Derudover er læserne generelt skeptiske over for kommercielt indhold på blogs.
 
Resultaterne pegede også på, at kommercialiseringen af blogs påvirker afsenderens troværdighed negativt, hvis informationen mangler personlighed, tid, fremstår overfladisk og mangler sammenhæng med resten af bloggens indhold. Desuden viste det sig, at kommercielle samarbejder påvirker bloggerens ståsted som opinion leader – både på godt og ondt. Og endelig indikerede afhandlingens resultater, at ’match’ mellem bloggeren og det sponsorerende brand har en betydning for bloglæserens opfattelsen af troværdighed – om end den kan være svært at afgøre præcis hvilke.
 
Specialet er skrevet af Henriette Wett Jessen og Sofie Kragh Ingvorsen, der er uddannet Cand.merc.(kom.), fra Copenhagen Business School. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også