Kommunikationsspeciale: Making sense of political activity in a CSR world
Kan CSR og lobbyisme integreres?
Virksomheder opfattes ofte som gode samfundsaktører, når de indgår i CSR-aktiviteter, men betragtes som beregnende, når de bruger politiske kontakter til at ændre lidt på lovgivningen. Dette speciale undersøger hvordan danske virksomheder balancerer CSR og deres politiske arbejde samt diskuterer potentialerne ved i højere grad at integrere CSR med politiske discipliner såsom lobbyisme og public affairs.
Tab af legitimitet
Nye akademiske bidrag fra de seneste par år anslår, at globale virksomheder ikke i høj nok grad formår at koordinere deres politiske arbejde med deres CSR-indsatser. At virksomheder siger én ting, men arbejder politisk for noget andet, kan medføre tab af legitimitet. Kundens tillid til brandet kan svækkes væsentligt, hvis der er konflikt mellem CSR og virksomhedens politiske aktiviteter. Vi ved dog på nuværende tidspunkt for lidt om, hvordan virksomheder egentligt arbejder med disse discipliner. Dette speciale bidrager med nye perspektiver på emnet fra en dansk kontekst.
Specialets bidrag
I specialet sættes konflikten mellem Corporate Social Responsibility (CSR) og Corporate Political Activity (CPA) i fokus og det undersøges hvordan forskningsfelt såvel som erhvervsliv ser forholdet mellem de to discipliner. Første del af specialet er et såkaldt ”literature review”, der diskuterer udviklingen af en ny tværfaglig forskningsretning mellem politisk forskning og CSR. Anden del af specialet er en empirisk undersøgelse med repræsentanter fra Novozymes, DONG Energy, Grundfos, VELUX og Tryg, som undersøger hvordan managere i virksomhederne forstår og arbejder med de to discipliner.
Specialet er skrevet af Sara Tatiana Schwartz Thomsen, Cand.merc.(Kom.) i Corporate Responsibility, Governance and Communication ved CBS og blev bedømt til karakteren 12.
Relaterede artikler
Ai, Ai, Ai LEGO!
-
Ikke alt er ”awesome” hos LEGO for tiden. Legetøjskoncernen er kommet under intens offentlig beskydning, efter at den ki...
Find et formål eller forsvind
-
Der er en bevægelse i gang i verden. Den vokser stille og roligt. Én virksomhed ad gangen. Og den handler om noget så ba...
Spies, giv aflad og vær glad!
-
Med den nye kampagne “Giv en hånd - uden at røre en finger” har Spies Rejser både vakt harme og sympati i deres forsøg p...
Biologiens mirakler
-
Til trods for Kommunikationsforeningens ophør kører den succesfulde Case Competition i Global Kommunikation videre i sam...
Startmanual til Lobbyland
-
”Flyt magten” er en ny ledelses-og metodebog for lobbyister. Kommunikation er et af flere støtteben, ligesom den rette b...
En hotline til borgmesteren
-
Vi har sat en interessent og en konsulent til at læse ny bog om lobbyisme i det offentlige. Her interessentens:
Den bed...
Forår og lobbyisme
-
Vi har sat en interessent og en konsulent til at læse ny bog om lobbyisme i det offentlige. Her konsulentens:
”Forår og...
PA og PR bør være bedstevenner
-
Virksomheders kommunikations- og PA-indsatser nyder i dag langt større anerkendelse end tidligere, men disciplinerne kan...