Leder du efter medarbejderne?

- En retorisk analyse af ledelse i videomødet
Specialet er en retorisk, kvalitativ analyse af ledelse via videomedierede møder. Videre var målet normativt at udstikke nogle retningslinjer for den optimale lederbrug af videomøder. 
 
Vi arbejdede med to cases, Virksomhed 1 og 2 og to ledere derfra - opgaven er anonymiseret efter ønske fra ledere og medarbejdere i de to organisationer. 
 
Analysen beror på en teoretisk og delvis praktisk gennemgang af videomødets kommunikationssituation samt situationsbestemt og "retorisk" ledelse. 

Retorisk ledelse definerer vi kommunikativt og - groft sagt - som en vekselvirkning mellem leder og medarbejder - man kan ikke lede på egen hånd. Man tildeler hinanden virkekraft - med et retorisk begreb: agency
 
Videomødets kommunikationssituation karakteriserer vi som en hybrid mellem en mundtlig og skriftlig kommunikationssituation - en hybrid, der gemmer på mange af svarerne på spørgsmålet om, hvorfor mange (ledere) finder videomøder så vanskelige at gennemføre og lede i. Årsagerne er bl.a., at vigtige ledelseselementer som troværdighed og autoritet ændrer form og karakter i hybriden, ligesom agency får nye vilkår.

Denne nye hybrid kan desuden bruges til at karakterisere meget digital kommunikation i dag.  
 
Til slut i specialet kommer vi med tre "gode råd", der udstikker en retning for, hvordan videomøder ideelt set bør gribes an. Diskussionen af de gode råd udspringer mere eller mindre direkte af analysen samt den teoretiske gennemgang. 
 
De tre råd er: Tænk videomøderne processuelt. Skab fælles grund. Indtag rollen som facilitator. 
 
Specialet er skrevet af Frederik Lindhardt og Jakob Mark Hansen, der er uddannede fra institut for Medier, Erkendelser og Formidling, Københavns Universitet. Specialet blev vurderet til karakteren 10. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også