Kommunikationsspeciale: Knus bollerne
Knus bollerne

Skrevet af

Nanna Elming
Rådgiver

3 artikler

0 indlæg

en genealogisk analyse af opkomsten af den pædofile
Et speciale om konstruktionen af den pædofile i sprog og materialet gennem de sidste 200 år lyder umiddelbart ikke som et speciale, der har relevans for mange virksomheder. Ikke desto mindre mener vi, at vores speciale er relevant for K-forums specialepris, da det viser, at kommunikationsspecialer ikke nødvendigvis behøver handle om sociale medier eller politisk interessevaretagelse.
 
Vores speciale har derimod en bredere samfundsmæssig relevans og aktualiserer en vigtig problematik om forholdet mellem voksne og børn. Specialets kommunikative relevans er i høj grad i problematiseringen af mediernes betydning og hvordan særlige måder at bruge begreber på former måden at forstå.
 
Specialet undersøger gennem en fortolkning af Foucaults genealogi, hvordan der fra 1866 til i dag er blevet konstrueret forskellige begreber for seksuel relation mellem barn og voksen. Specialet er opdelt i 7 kapitler, der hver især repræsenterer en særlig konstruktion af det vi i dag forstår som den pædofile.
 
De 7 kapitler sammenkædes i specialets konklusion, hvor vi åbner op for en række spørgsmål om manglende skelnen mellem at være pædofil og børnekrænker, konsekvenserne af et begrebs flydende betydning, og om det vi ser er at der er blevet dannet et særligt handlingsrum mellem barn og voksen på grund af opmærksomheden omkring pædofili.
 
Vores motivation for at skrive specialet var, at vi havde en interesse for den måde, medierne i dag bruger et særligt sprog om pædofile, og at vi overvejede, hvordan dette sprogbrug er med til at stigmatisere dem, der ikke ønsker at handle på deres lyster. Specialet blev bedømt til karakteren 12, og vi fik særlig ros for at være meget grundige i opbygningen af empiri, at være konsistente i begrebsbrug og at specialet er modigt og ikke set før.
 
Vi blev desuden valgt til at præsentere vores speciale på Folkemødet, og der er blevet skrevet en artikel om vores speciale i Djøf bladet.
 
Specialet er udarbejdet af Nanna Elming og Anna Dorph Ullerichs, der er uddannede fra Institut for ledelse, politik og filosofi, Copenhagen Business School. Specialet blev bedømt til karakteren 12.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Content & Social Media Manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.