#Insta-moms: Baby, brands og business

Der var engang, hvor mødregrupper udelukkende refererede til et ugentligt møde mellem mødre inden for en vis geografisk radius, men med Instagram har ordet mødregruppe fået en hel ny betydning og skabt helt nye muligheder for brands for at komme tættere på mødre – mødre, hvis dankort gløder, så snart storken melder sin ankomst, mødre som dyrker mommy-exellence og deler alt med hinanden (og alle andre) på Instagram. For ”sharing” er blevet en helt naturlig del af forbrugerrejsen, som et resultat af digitaliseringen af samfundet, der har sat skub i en selvforstærkende delekultur, hvor forbrugerne deler både store og små købsoplevelser via blogs og diverse sociale medier - ligesom de afsøger disse kanaler, inden de beslutter sig for at købe ét bestemt brand frem for et andet.
 
Mon mødre bruger Instagram sådan, eller handler fællesskabet udelukkende om børn? Er det blot den traditionelle mødregruppe i onlineformat, eller er fællesskabet interessant for brands af andre årsager end mødrenes høje forbrugskvote? Hvad stiller man som brand op med sådan et fællesskab? Kan man overhovedet stille noget op? Disse spekulationer har inspireret til- og sat kursen for specialet.
 
Læs specialet og bliv klogere på ”#Insta-moms” – et hidtil uudforsket felt - hvem de er, hvilken rolle brands spiller i deres fællesskabet, hvorfor fællesskabet er særligt interessant set fra et brandingperspektiv, og hvilke kommunikative udfordringer og muligheder fællesskabet stiller brands over for.
 
Specialet trækker på forsknings inden for netværksbranding, netværkssamfundet, identitetsdannelse, fælleskaber som faktor for identitetsdannelse, forbrug og forbrugsfælleskaber og sociale medier. Specialet indeholder et empirisk studie, der kombinerer:
 
1) en netnografisk undersøgelse af 10 mødres posts på Instagram og interaktionerne omkring disse posts i en periode på 6 mdr. – i alt 1704 posts heraf 316 særligt udvalgte posts, som analyseres i dybden
med
 
2) 12 Kvalitative interviews med forskellige insta-moms
 
 
Specialet er skrevet af Sine Nøjsen Damgaard, der er uddannet fra Aarhus School of Business and Social Sciences. Specialet er vurderet til karakteren 12. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også