Advertorials

I dette speciale foretog vi en undersøgelse af modtagervildledning i online advertorials ved hjælp af et eye-tracking forsøg.
Formålet var at hjælpe Forbrugerombudsmanden til at afgøre, om en reklame er vildledende ved at give indsigt i forbrugernes visuelle opmærksomhed og begrebet vildledning.
 
Spørgsmålet om advertorials blev undersøgt ved brug af blandede metoder, der bygger på to forskellige forskningsmetoder til indsamling af vores data. Den første var et eye-tracking eksperiment, som fandt sted i et laboratorium med 20 kvindelige testpersoner i alderen 20-33 år. Denne metode gjorde det muligt for os at indsamle data om forbrugernes øjenbevægelser, når de kigger på en advertorial. Undersøgelsen af øjenbevægelserne gjorde det muligt for os at undersøge forbrugernes visuelle opmærksomhed i online advertorials og hvordan deres opmærksomhed er trukket mod forskellige elementer. Den anden metode var opfølgende interviews med modtagerne vedrørende de advertorials der blev vist i eye-tracking forsøget, hvorfra vi fik en dybere forståelse af deres visuelle opmærksomhed.
 
I analysen blev dataene fra eye-tracking forsøget og  de foretaget interviews undersøgt, og teorierne blev operationaliseret i diskussionen om hvilke elementer der var med til at vildlede forbrugerne, og hvorfor.
 
Afhandlingen konkluderer, at det obligatoriske label ikke er tilstrækkelig til at  identificere advertorials, og at mangel på visse elementer bidrager til at vildlede modtagerne. Dog viser forsøget at andre visuelle elementer kan være medvirkende til at mindske vildledning og dermed gøre det lettere for modtagerne at identificere advertorials mellem online artikler.
 
Specialet er skrevet af Katrine Nilsson, Cæcilie Wittrup Stæger og Sidsel Kristine Gaard ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 10.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job