Der er sket en stor forandring i den måde, vi kommunikerer på de seneste 12 måneder. Det ved vi alle sammen. Men hvordan har corona skubbet vores arbejdsværktøjer, kanaler og arbejdsliv hurtigere i en mere digital retning? Hvor er vi i forhold til digitalisering af kommunikationen i dag? Og hvad tager vi med os, og hvad smider vi af i svinget, når covid-19 er blevet til noget, vi bare svagt kan ane i bakspejlet?
”Der er naturligvis forskel, alt efter hvilken branche man kigger på. Men alle, der på nogen som helst måde kan omlægge til online, gør det. Det betyder, at kommunikation og forretningsmodeller er smeltet endnu mere sammen. Den digitale transformation er accelereret som følge af corona, og det rammer jo rigtig mange kommunikationskanaler,” siger Brian Due, der er Lektor på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på KU og forsker og underviser i kommunikation med særligt fokus på social interaktion og menneskers anvendelse af teknologi i praksis.
Jacob Holst Mouritzen har 10 års erfaring indenfor medier, reklame og kommunikation og har blandt andet arbejdet hos Mindshare og Advice, men i dag er han stifter og medejer af marketingbureauet, Holst Mouritzen, der arbejder med strategi. Han er enig med Brian Due i, at corona har haft stor indflydelse på stigningen af det tempo, den digitale udvikling er foregået i.
”Der er ingen tvivl om, at den digitale værktøjskasse er udvidet markant – af nød.
Sådan som jeg ser det i dag, så er vi nået til et paradigmemæssigt punkt, hvor der ikke længere er digitale tvivlere. Hvis du bare går 3-4 år tilbage, havde du stadig nogle – særligt i kommunikationsbranchen, der gik og funderede over, om det nu også var det, vi skulle. Om de gode gamle metoder ikke stadig virkede efter hensigten og så videre. De er blevet sat til vægs nu af en corona, der har vendt op og ned på verden. Der er ikke længere nogen, der kan sige, at man ikke kan kommunikere med sine interessenter, sine kolleger, sin bestyrelse eller sine aktionærer digitalt. Jo, det kan godt lade sig gøre,” siger han.
Men til trods for, at corona har speedet tempoet op, så er der stadig lang vej igen.
”Som jeg fornemmer det, så er vi meget langt fra at være der, hvor kommunikationen er fuldstændig digitaliseret. Man kan dele kommunikationsbranchen op i to. I kommunikation og i pr/marketing. Marketing har alle dage være længere fremme med for eksempel digital automatisering, teknologi og systemer end den klassiske kommunikation. Og hvis vi skal være lidt marketingkritiske, kan man måske sige, at det er et lidt mere enkelt felt. Det er købmanden, der møder kunden på markedspladsen og ikke bekymrer sig om holdninger, værdier og komplekse stakeholderrelationer, men på at sælge produktet til den rigtige pris og indpakning. På en måde er det nemmere at styre med teknologi, og derfor er marketingteknologi – kaldet martech – meget langt fremme. Den del af kommunikationsarbejdet, der handler om strategi, ledelse, processer, workshops, og alt det der findes i samskabelsesparadigmet – det er jo ikke der, vi taler om digital automatisering først. Dem, der kommer ud af kommunikationsuddannelserne fra humaniora, er typisk mere orienterede mod at skabe mening og er mere kritiske over for det positivistiske paradigme, der er indbygget i click bate-universet. Men de har også tit mindre lyst og færre kompetencer til at forstå teknologierne,” forklarer Brian Due.
Brian Due - Den digitale transformation er virkelig blevet skubbet frem af corona til rigtig mange kommunikationskanaler