Reach-tiggeriet topper på LinkedIn lige nu

På LinkedIn gælder det om at få engagement. Dette kan for eksempel gøres ved at kommentere på andre brugeres indhold. Men da det er lige meget Hvad man kommenterer, kan man bare skrive "Kommenterer for rækkevidde".
"Commenting for Reach" er den måske mest dovne måde at få engagemnet online. Kilde: Unsplahed
"Commenting for Reach" er den måske mest dovne måde at få engagemnet online. Kilde: Unsplahed
Da jeg for nyligt stoppede som kommunikationschef i Vækstfonden, skrev jeg et langt opslag på LinkedIn, hvor jeg gennemgik alle mine oplevelser i jobbet og hos Vækstfonden de sidste tre år.  Jeg reflekterede over mine opgaver – både de gode og dårlige – og de resultater, jeg havde opnået. Og så spurgte jeg, hvem der var frisk på en kop kaffe, så jeg kunne lande mit næste spændende job. Mange svarede mit post med lange, positive kommentarer om mit arbejde, mit kollegaskab, mig som chef og mine ideer, ligesom mange takkede mig for samarbejdet gennem årene og ønskede mig held og lykke fremover.  
 
Og så var der den ene kommentar, som stod ud i mængden af dybfølte kommentarer: 
 
”Kommenterer for reach”.  
 
Måske er du også stødt på den? I dit eget feed eller hos andre?  Det er der god grund til, for de tre ord er ved at overtage LinkedIns feed. De tre ord er velmente, men ender måske i sidste ende også med at spænde ben for både afsender og platform. 
 

 

Engagement er social kapital 

LinkedIn er et fagligt netværk, hvor vi deler ud af egne succeser, tips og tricks og gode råd fra vores respektive brancher. Det kan, indrømmet, nogle gange blive en smule navlepillende. Men med god grund.  
 
På sociale medier er engagement kapital. Det er det, der driver rækkevidden på dit indhold. Jo flere der kommenterer, liker, deler og tagger i dine opslag, jo mere relevant vil LinkedIns algoritme også tro, at dit indhold er for andre, og jo mere vil det eksponere det og dig til andre brugere.  
 
Det er guld værd for dig, der bruger LinkedIn til at brande dig selv – f.eks. som selvstændig eller blot til dit næste spændende job. Undersøgelser viser faktisk, at folk, der deler ud af deres erfaring på sociale medier, er mere tilbøjelige til at lande jobtilbud med højere løn end dem, der ikke gør. (https://medium.com/texas-mccombs/tweeting-their-way-to-higher-pay-c9a2fa6140d7). 
 
Og jo mere du kommenterer på andres opslag på f.eks. LinkedIn, jo mere konstant synlig vil du også være i andres feeds, netværk og dermed bevidsthed. 
 
 

Trend tog fart i USA 

Og så er vi tilbage til det med at ”kommentere for rækkevidde”. 
 
Det kan jo nærmest være et fuldtidsarbejde i sig selv at skulle skrive fængende opslag med tips og tricks og samtidig være ordentligt til stede i andres feeds på LinkedIn for at skulle promovere sig selv til det næste store job. 
 
Det lod særligt mærke på sig i tech-branchen i USA efter COVID-19-nedlukningerne, hvor flere tech-arbejdere mistede deres stillinger.  
 
Mange tyede således til LinkedIn for at gøre opmærksom på sig selv. Det fik hurtigt andre til at begynde at ”kommentere for rækkevidde”. LinkedIns – og andre sociale mediers – algoritmer er omgærdet af mystik, men helt hemmeligt er det altså ikke, at enhver engagement på andres opslag vil øge rækkevidden på det. 
 
Og kan man oven i hatten promovere sig selv ved konstant at være til stede i andres feeds og dermed deres netværk, så er det måske ikke helt tosset. 
 
 

En trend var født. 

Er det i virkeligheden “slacktivisme”? 
Men lige så hurtigt, som noget bliver trendy, lige så hurtigt kan det som bekendt også gå af mode. 
 
At ”kommentere for rækkevidde” er således en måde at opnå synlighed og rækkevidde på – både for dig selv og andre – ved at gøre så lidt som muligt.  
 
Det er for mange måske endnu mere dovent end at smide en emoji. Der har du i det mindste taget et aktivt valg om at finde en passende figur til det dybfølte opslag, en anden har delt. 
 
Og netop sidstnævnte er da også begyndt at trække overskrifter på LinkedIn. For er det i virkeligheden “slacktivisme”?  
 
Slacktivisme kan bedst oversættes til en sammensætning af de to engelske ord “slacker” – altså, dagdriver på dansk – og activism. Altså noget, der er ment i den gode sags tjeneste, men i virkeligheden ikke udretter det store eller måske i virkeligheden har den modsatte effekt. 
 
For mens mange af os bruger lang tid på at skrive og dele netop lange, reflekterende posts med gode råd, tips og tricks og dybfølte holdninger, kan det virke som en skærende kontrast at blive spist af med en ”kommentar for rækkevidde”.  
 
Det sætter samtidigt en stopklods i de gode, givende og meningsudvekslende kommentarer og debatter, som måske i sidste ende kan hjælpe dit netværk og dig selv videre. 
 
Og samtidigt får det LinkedIn til at flyde over med posts, der ikke nødvendigvis vedkommer dig. Så hvis dit LinkedIn-feed har været lidt ekstra travlt på det seneste, ved du nu hvorfor. 
 
Så mens ”kommenterer for rækkevidde” egentlig startede i god intention, er LinkedIns brugere allerede ved at få nok. 
 
Fremover kan du derfor forvente at skulle lægge lidt mere gejst og tid i dine kommentarer, hvis du vil tages seriøst. 
  
Brugerne forventer det.  
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job