Kommentar til Løkkes medieoptræden
Løkkes perfekte timing  

Rent kommunikativt gjorde Lars Løkke det helt rigtige; han ventede, til han var klar.

Skrevet af
Midt i alt kritikken om Lars Løkkes optræden i de to hovedkanaler, hvorvidt interviewene var for ens og aftalt på forhånd mv., vil jeg mene, at udmeldingen fra Løkke i virkeligheden var perfekt timing. Du skal nemlig ikke lade dig styre af medierne. Du skal vente, til du er klar. Men det er svært, fordi det ligger i vores natur at svare, når vi bliver spurgt. Især når medierne henvender sig. Det oplever jeg ofte som en udfordring i min rådgivning af topledere. Selv erfarne topledere ønsker instinktivt at svare med det samme – fordi de ønsker at svare og forsvare sig selv, virksomheden eller en given sag.
Men hvis ikke du er klar og forberedt, bliver resultatet sjældent særligt godt. Spørgsmålet er nemlig, hvilket indtryk du ønsker, at vi som modtager står tilbage med. Oplevelsen af en presset, svedende person med tårer i øjnene, der udtrykker sig uklart og fumler rundt i budskaberne? Eller en person med den gode timing, forberedt og med personligt og sprogligt overskud, som efterlader os overbevist? Det er da værd at vente på.
 
Lars Løkke er tilbage på den politiske scene efter 15 dages tavshed. Søndag aften, i bedste sendetid, på DR1 og TV 2 tonede den tidligere statsminister og Venstre-formand frem. I en Facebookopdatering søndag eftermiddag informerede Lars Løkke os alle om, at han ville være live samme aften. Han benyttede samtidig anledningen til at fortælle om de mange spørgsmål, han havde fået i forbindelse med sin afgang som Venstre-formand, hvilke han gerne ville svare på.
 
Han signalerede, at han havde tænkt sig om, der var faldet ro på, han viste overskud. Mange havde allerede dømt ham ude efter sølle 15 dage, men selvfølgelig er han ikke ’ude’. Han havde bare brug for at tænke sig om. Sit møde med medierne havde han brug for at forberede; sikre, at timingen var den helt rette. Alt i alt havde han forberedt sin kommunikation. Det kan vi lære af.
 
 
Forberedelsen
Jeg oplever ofte, at det kan være vanskeligt at lykkes med at få en topleder til at trække sig for en kort stund, tænke sig om, få styr på sig selv, substansen, sagen, budskaberne, før man svarer på de mange spørgsmål fra medierne. Det sidder dybt i de fleste, især topledere, at de skal have svar parat. På alt. Til enhver tid. Men sådan er det ikke, og det giver sjældent det bedste resultat.
 
Når først budskaberne er ude, så findes de for evigt i arkiverne; de vises igen og igen, og de findes frem til hver eneste lejlighed fremover. Måske var hverken budskaberne særligt gode eller ens fremtræden den bedste performance, men de bliver læst og set igen og igen. Når man først har prøvet det et par gange, bliver man overbevist om at forberedelse er afgørende. Tænk over det.
 
Viser du overskud i din fremtræden? 
Et væld af undersøgelser konkluderer, at indholdet i kommunikationen udgør en brøkdel af det, vi som modtager opfatter og sidder tilbage med. Det er måden, vi kommunikerer på, der står tilbage. At vise overskud i sin fremtræden er derfor afgørende. Vi formår ganske enkelt ikke at lytte til det, der bliver sagt, hvis personen er under pres. Det eneste, vi ser, er personens fremtræden. Vi ser en presset person, bliver i tvivl om sandheden i det, der bliver sagt, og lytter næppe til indholdet.
 
Du skal nemlig altid tænke over, hvilket indtryk du efterlader dig. Når du udviser overskud, får du også folk til at lytte, og når folk lytter, har du kontrol over situationen, Det er dig, der fører an, ikke medierne!
 
Flere har været ude for at kritisere, at Løkkes svar var mere eller mindre ens i de to interview. Ja, selvfølgelig var de det. Svarene var forberedte, som de altid bør være. Selvfølgelig skal der være plads til nuancer, anekdoter og eksempler, men ved at holde sig til sine vigtigste budskaber får man skabt en rød tråd i sin kommunikation, som gør det let at følge for modtageren. Det, kan vi vel næppe være uenige i, er god kommunikation.
 
Tag styringen – ellers gør medierne det
Løkke lod sig ikke styre af medierne, det gjorde Kristian Jensen i situationen. Han gik direkte ud til medierne, gav de forventede interview, forståeligt nok meget rørt af situationen. De klip vil for altid være at finde i arkiverne.
 
Men det er dig, der bestemmer, ikke medierne. Noget af det vigtigste, når du kommunikerer, er at tage styringen, fordi hvis du ikke gør, gør medierne det. Derfor var Løkkes træk – og beslutning – om at vente, til han var klar, den helt rigtige. Han var klar til at tage styringen. Og det gjorde han.
 
Lars Løkke havde på forhånd lavet klare aftaler med TV 2 og DR. Han satte sig over for først TV 2, senere DR, og tog samtalen. Han fik afleveret de budskaber, han ønskede. Han var forberedt, kendte sine budskaber og den røde tråd. Slipset var røget af, og han viste overskud. De sad over for hinanden som i en ligeværdig samtale. De var ligeværdige parter, en mod en, i modsætning til at stå over for en hær af journalister. En situation, der ofte virker asymmetrisk og svær at håndtere, selv for de garvede.
 
 
Løkke valgte det ”bløde” format, hvor man sidder ned, taler stille og roligt med hinanden. I modsætning til f.eks. Debatten, hvor det handler om at være knivskarp på sine faglige argumenter. Det var åbenlyst ikke det, Løkke ønskede at opnå med sin kommunikation.
 
Han ønskede nærmere stille og roligt at fortælle om de tanker, han har haft efter sit dramatiske stop som Venstre-formand. Det skulle være ikkekonfronterende og helt nede på jorden, søndag aften i bedste sendetid.
 
Er du klar?
Rent kommunikativt gjorde Lars Løkke det helt rigtige; han ventede, til han var klar. Og forberedte alle på gensynet og svarene, som så mange havde ventet på. Selvfølgelig var det ikke ligefrem stilmæssigt det fedeste at smutte ud ad bagdøren, men måske nok klogt og nødvendigt i situationen. Faktisk var det nok noget mere vanskeligt at gøre end, hvis han havde valgt at stille sig op foran medierne for at få det overstået.
 
Når du er klar, kan du tage styringen, sikre, timingen er den rette for dig, udvise overskud, være forberedt – så er der langt mindre sandsynlighed for, at du bliver fanget på det forkerte ben og havner i fedtefadet.
 
De fem trin: 
  1. Vent til du er klar. Selvom det føles som en evighed, og presset er stort både såvel medierne som kunderne, vælgerne, internt i din organisation mv. Giv aldrig efter, insistér på at skabe tid til at tænke dig om, undersøge, hvad der er op og ned, afsøge viden hos andre, hente gode råd mv.
     
  2. Forberedelsen er det vigtigste. Det behøver ikke tage dage, men selv få timer kan skabe den nødvendige tid til god forberedelse, som er altafgørende.
     
  3. Tag styringen. Derved kan du selv styre tidspunkt, indhold, format og medie.
     
  4. Timing. Når du selv styrer tidspunktet, sikrer du samtidig den rette timing ved f.eks. at vente, til det værste kaos har lagt sig, og du kan dermed bedre trænge igennem.
  5. Overskud. Ovenstående 4 trin medfører, at du kan udvise det nødvendige overskud, som er afgørende for, hvordan dine budskaber modtages.

Giv din stemme

7 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Marketings og kommunikationsmenneske

Se alle job Indryk job

Kursus

Skab varige forandringer med adfærdsdesign

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.