Lægemiddelstyrelsen – nu med TikTok-direktør

Lægemiddelstyrelsen er gået all in på TikTok som middel til at kommunikere med den unge generation. Kommunikationschef Thomas Dybro Lundorf fortæller om deres TikTok-strategi: ”Vi er faktisk gået så langt, at vi har ansat en TikTok-direktør. Han hedder Mikkel og er en af vores studerende.”
Illustration: Kforum
Illustration: Kforum
Denne artikel er bragt med tilladelse af KommagasinetLær mere om TikTok. Lyt til podcasten "TikTok for virksomheder" fra kommagasinet.dk.
 
TikTok er et socialt medie, der adskiller sig fra Facebook, LinkedIn og Instagram, og mange virksomheder har svært ved at gennemskue, hvordan de skal bruge det.
 
Hvordan har I brugt TikTok, og hvilke overvejelser har I gjort jer i den forbindelse? 
 
“Tal fra DR Medieforskning viser, at 8 procent af den danske befolkning er på TikTok. Det er jo langt flere end på Twitter. Så derfor tænkte vi, at det så ud til give mening og en tilstrækkelig kommunikationsmæssig effekt. Jeg siger ikke, at vi har fundet de vises sten, men når der er politikredse i Norge, der har mere end 300.000 følgere i et så lille land; når WHO har næsten 3 millioner følgere; er det så ikke ved at være lidt aparte at have en holdning om, at det kun er børn og unge, der bruger TikTok, og at det er svært at bruge? Man kan jo bare kigge sig omkring,” siger Thomas Dybro Lundorf.
 
Er det altid sådan, når der kommer en ny kommunikationsplatform?
 
“Jeg har arbejdet med kommunikation i 15 år. Når der kommer noget nyt, så er der altid nogle, der siger, at det kan man ikke bruge, og det er sådan og sådan. Et år senere er det så blevet en fuldstændigt etableret del af kommunikationsverdenen. Sådan var det med Facebook og Instagram. Så ja, hver eneste gang, der kommer en ny platform, så er der nogle, der siger, at hvad skal vi dog bruge det til?, “ siger han.
 
Mange vil tænke, at det ikke normalt er steder som Lægemiddelstyrelsen, der er først med det nye. Hvad tænker du om det?
 
“Det er fedt at være firstmover en gang imellem. Så kan man få lov til at lege lidt. Når man udforsker en ny social platform, finder man en fed eksperimenterende stemning, som jeg godt kan lide som leder af et kommunikationsteam. Vi kommer til at lave en masse fejl, og det er sjovt. Men vi kommer også til at lave noget, hvor vi rammer den lige i krydset. Det er megafedt. Fagligt set er det en spændende opgave at kaste sig ud i. Når man vel at mærke er en del af en organisation, der tør gå ind i det,” forklarer Thomas Dybro Lundorf.
 
Hvilken målgruppe forsøger I at nå ud til med TikTok?

“Det er klart, at TikTok bliver brugt mere af unge end af vores forældre. Der ingen tvivl om, at vi prøver at kommunikere lidt forskelligt afhængigt af, om det er til vores hjemmeside, som er meget klassisk myndighedsagtig, eller om det er til TikTok, som jo er noget helt, helt andet. Og det handler i høj grad om at kende sine egne begrænsninger. Jeg ved, at jeg personligt selv er megadårlig til at kommunikere på TikTok. Men jeg er kommunikationschef, så derfor skal jeg jo være der, hvis det giver mening. Så jeg har fundet nogle, der kan finde ud af det, til at lave noget indhold, som målgruppen synes er sjovt. Jeg har personligt holdt mig langt væk,” forklarer kommunikationschefen.
 
Hvem producerer indholdet for jer?
 
“Det er hovedsageligt studerende, vi har til at producere indhold til TikTok. Der er mange, der siger, at det er typisk, at man sætter den yngste elev til at udføre den opgave, men de er nu engang de bedste til det, fordi de har en stor forståelse for, hvad og hvordan det virker. De er klasser bedre, end jeg selv er. Så vi har sat A-holdet på opgaven. De er naturligvis flankeret af nogle, der koordinerer. Vi er faktisk gået så langt, at vi har ansat en TikTok-direktør. Han hedder Mikkel og er en af vores studerende. Han er allerede blevet interviewet til DR P3, som syntes, at det var sjovt, at Lægemiddelstyrelsen har en TikTok-direktør, så et eller andet har vi gjort rigtigt,” slutter Thomas Dybro Lundorf.
 
BAGGRUND:
Lægemiddelstyrelsen er en myndighed, hvis opgave er at godkende for eksempel vacciner på baggrund af en videnskabelig gennemgang af fordele og ulemper og mulige bivirkninger. Det er altså ikke dem, der skal overbevise nogen om, at de skal tage en vaccine. De skal derimod fjerne en vaccine fra markedet, hvis den mod forventning ikke er god nok, og sørge for, at befolkningen kan tage stilling på så oplyst et grundlag som muligt. 
 
"Vi arbejder med kommunikation på mange forskellige platforme og er lidt ligeglade med, om folk vælger at blive vaccineret eller ikke vælger at blive vaccineret. Vi skal arbejde for en oplyst folkedebat. Og alle skal med lige så snart, de kan læse og skrive,” forklarer Thomas Dybro Lundorf.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også