Du er ikke bedre end din LinkedIn-profil

Du tænker måske ikke over det, men lige nu kan der sidde en headhunter med din drømmestilling. Finder hun dig? Har din LinkedIn-profil de rigtige stikord, har du udfyldt profilen bedst muligt, og hvordan gør man egentlig det i 2018? Det kræver ikke alverden at have en indbydende LinkedIn-profil. Så lav en kop kaffe, sæt dig til tasterne, og følg Kforums fem tips til et funklende professionelt image på LinkedIn.
Din LikedIn-profil tegner din professionelle person. Jo tættere den er på virkeligheden, i jo højere grad kan du sætte den i spil i dit arbejdsliv.
Din LikedIn-profil tegner din professionelle person. Jo tættere den er på virkeligheden, i jo højere grad kan du sætte den i spil i dit arbejdsliv.
af Randi Hovmann
LinkedIn ligger helt stabilt som et af de mest brugte sociale medier i Danmark på niveau med Twitter. Karrierenetværket har været uomgængeligt siden sin oprettelse i 2003, og 546 mio. over hele verden har nu oprettet en profil, heraf mere end 2 mio. i Danmark. Der bliver oprettet 2 nye profiler pr. sekund.
 
Vi bruger LinkedIn til at holde styr på vores netværk, til at dele nyheder og viden, og til at repræsentere os som aktive eller passive jobsøgende. Herunder kommer 5 tips fra lette point til masterclass-aktiviteter, der gør dig til en LinkedIn-haj.
 
Niveau 1: Udfyld felterne
 
Rigtig mange LinkedIn-profiler er ikke udfyldt særlig grundigt. Derfor er der lette point at hente ved at gøre, som LinkedIn selv anbefaler. Det er også de samme oplysninger, som vi, der ansætter, leder efter.
 
De vigtigste elementer, du skal have på din profil, er:
  • Et professionelt profilbillede, hvor man kan se dit ansigt. Du skal ligne én, man gerne vil have et møde med – ikke én, man gerne vil til fest med.
     
  • En overskrift under profilbilledet, der enten forklarer, hvad din professionelle profil er, eller som simpelthen er din titel. Det er lidt af en religionskrig, hvad der foretrækkes her.
     
  • Udfyldte kontaktinformationer, så kunder, netværk og headhuntere kan komme i kontakt med dig.
     
  • En grundig og velovervejet kort beskrivelse af dit arbejdsfelt, gerne suppleret med videoer eller præsentationer, hvis du har det. Dette er klart det sværeste, så brug tid på det, og lad gerne en ven eller kollega læse det igennem og give dig feedback.
     
  • Stillinger og uddannelse. Vær omhyggelig her. Jo mere du fylder ud, jo flere stikord giver du LinkedIn, som kan sikre, at du bliver fundet i søgningerne. Det er ikke nok at skrive virksomhedens navn og din titel. Husk også at skrive en beskrivelse af de opgaver, du løser i stillingen.
Thomas Krogh Jensen  denne artikels case  bruger tekstfeltet til at beskrive sit firma, men du kan også bruge feltet til en udvidet beskrivelse af dine kompetencer.
 
#REKLAMEPLADS#
 
Niveau 2: Vær social
LinkedIn er et socialt netværk ligesom Facebook. Og det er for den professionelle samtale. Tænk på det som et sted, hvor du kan nørde igennem med din egen faglighed og modtage information, der kan gøre dig klogere på dit felt.
 
På niveau 2 behøver du ikke selv være så aktiv; det er tilstrækkeligt, hvis du liker, kommenterer og deler andres opslag.
 
Vær lidt Facebook-agtig på LinkedIn.
 
Aktiviteterne vil give dig synlighed i dit netværk og er en rigtig god måde at øve sig i at være mere fagligt aktiv. Gør det til en vane at bruge 10 minutter et par gange om ugen, evt. fra mobilen i LinkedIns relativt udmærkede app.
 
Niveau 3: Vær en god medarbejder og kollega
Næste skridt på stigen handler om at udvikle og udnytte forholdet til den virksomhed, hvor du er ansat lige nu. Din LinkedIn-profil er dit faglige image gennem hele din karriere, uanset hvilken virksomhed du p.t. er ansat i. I hver ansættelse bygger du lidt mere på og bliver endnu stærkere inden for dit felt.
 
Derfor giver det god mening at støtte din virksomheds LinkedIn-aktiviteter – det gavner både dig og dem. Sådan gør du:
  • Følg din virksomhed, og sørg for, at virksomheden er knyttet rigtigt op på din profil.
    Start med at skrive navnet, og vent til LinkedIn foreslår din virksomhed – så sikrer du, at I alle bliver ”talt med” under samme virksomhedsnavn.
     
  • Få endnu sejere kolleger. Når I har et job opslået, så gå ind i ”Del” opslaget. Det sikrer, at jobopslaget bliver set af langt flere potentielle kandidater.
     
  • Hjælp med at sprede virksomhedens budskaber. I mange virksomheder bliver der løbende slået nye opslag op. Gør det til en vane at hjælpe dine kolleger ved at ”Like” opslaget. Det sikrer, at opslaget bliver set af mange flere af jeres interessenter.
     
  • Spred dine kollegers budskaber. Flere af dine kolleger er sikkert gode til at poste opslag på LinkedIn. Men det er hårdt arbejde. Støt op om deres arbejde ved at ”Like” deres opslag. Det sikrer, at opslaget bliver set af mange flere af jeres interessenter.
 
Niveau 4: Skriv opdateringer
Du klarer dig godt til og med niveau 3. Så skal du i gang med niveau 4. Det sværeste her er at komme i tanke om, hvad du skal skrive om. Brug disse spørgsmål til at komme godt i gang:
  • Jeg ved særligt meget om…
     
  • Min kompetencer via min uddannelse er…
     
  • Min viden fra mine projekter omfatter... (som ikke er fortroligt ift. en kunde)
     
  • Jeg skal nok følge disse personer (…) for at holde mig fagligt opdateret
     
  • Jeg skal nok være med i disse grupper (…) for at holde mig fagligt opdateret.
 
Næste skridt er at finde ud af, hvad dit opslag skal handle om. Det kan enten være viden fra din organisation eller viden fra dig selv.
 
Brug content-figuren her som guide til dit eget LinkedIn-indhold.
 
På LinkedIn er der ikke en begrænsning, i forhold til hvor meget du må skrive. Men dit opsalg bliver foldet sammen efter et par linjer, så sørg for at skrive det vigtigste først.
Det er også virkelig vigtigt, at dit opslag indeholder et billede, da disse både prioriteres af LinkedIn og også helt banalt er lettere at få øje på i strømmen af opslag.
 
To andre gode tips til at blive set i strømmen er at ”tagge” personer og virksomheder i opslaget. Det gør du ved at skrive et @ foran personens navn. De, der er tagget, får besked om det og vil måske Like, Dele eller Kommentere dit opslag.
 
Husk også at bede en kollega om at ”Like” dit eget opslag, så det kommer godt fra start.
 
Brug tagging for at få de rigtige menneskers opmærksomhed. 
 
På samme måde er LinkedIn for tiden i gang med et større indslag for at få os til at anvende hashtags. Disse fungerer som emneord, så hvis du fx er inden for finanssektoren, kan du anvende hashtags som #finance og #fintech.
 
Hvis du har meget på hjerte, er LinkedIns artikelformat en særdeles god måde at komme ud med dine budskaber. Artiklerne ligger som permanent indhold på din profil, ligesom de beskrivende sektioner til fx uddannelse osv., og bidrager dermed til din personlige, faglige profil. Husk dog ikke at bruge artikelformatet til kortsigtede nyheder, men til mere langtidsholdbare pointer, som fx trends inden for dit felt, white papers eller større begivenheder i din karriere.
 
Niveau 5: Brug visuelle formater
Visuelle virkemidler virker – også på LinkedIn. Derfor er det vigtigt, at du prøver at tænke i blikfang, når du udarbejder dine opslag. For nogen vil det være muligt at anvende infografikker og illustrationer – du kan evt. genbruge nogle fra det materiale, du gerne vil omtale, hvis du husker at angive kilden. For andre vil billeder eller videoer være en mere naturlig valgmulighed. Der er hjælp at få til både billeder og videoer:
  • Gode billeder gratis. Det lyder for godt til at være sandt, men der findes efterhånden mange steder, hvor man gratis kan hente gode billeder. Følg anvisningerne på sitet – nogle gange skal man angive kilden, andre gange er det ikke nødvendigt. Brug fx Unsplash.com og Pexels.com.
     
  • Video via telefonen. Mange telefoner er efterhånden blevet gode nok til, at vi kan optage korte videoklip på dem og enten anvende dem direkte eller redigere dem en smule først. Brug telefonens kamera, og hvis du bruger iPhone, indeholder den en app, der hedder iMovie, som er let at anvende til simpel redigering.
Sommerperioden er god til at komme godt i gang med de lidt lettere niveauer 1 og 2 – og så er du klar til at komme op på de næste niveauer efter sommerferien.
 
God fornøjelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også