Verden opruster med støtte-memes

Mens verden sender meme-support til det ukrainske folk, intensiveres kampen om det digitale overherredømme på TikTok og andre sociale medier.
Hvad sker der, når memes, hashtags og TikTok-trends bliver en reaktion på tragiske situationer som den krig, der lige nu udspiller sig i Ukraine?
Hvad sker der, når memes, hashtags og TikTok-trends bliver en reaktion på tragiske situationer som den krig, der lige nu udspiller sig i Ukraine?
af Katrine K. Pedersen

Et ukrainsk flag på profilfotos, hjerter, peacetegn, celebrities som Kim Kardashian og vartegn som Eiffeltårnet, der lyser op i gule og blå farver. Solidaritetsmemes og støttehashtags som #notowar #freeukraine #stopputin og #bestrongukraine er eksempler på nogle af de støtteaktioner, der har fyldt newsfeeds verden over, siden den russiske præsident, Vladimir Putin, iværksatte en invasion af Ukraine. 

 

Hvad er det, der sker, når den digitale offentlighed finder sammen i memes og hashtags i krisesituationer? Stephanie Vie, professor i retorik, ser denne form for digital kultur som en vigtig måde at skabe opmærksomhed om alvorlige emner. Hun har i sin forskning undersøgt The Human Rights Campaign, og ifølge hende kan selv de små støtteaktioner som fx et ændret profilfoto være med til “at skabe en støttende kultur for marginaliserede grupper eller fokus på alvorlige sager.” Selvom en virtuel support kan virke ligegyldig og abstrakt, så er den ifølge Vie stadig en støtte, fordi den kan være med til at engagere og mobilisere. 

 

Digitale støtteaktioner har, siden fænomenet så dagens lys, fået kritik for at være letkøbt og ligegyldig aflad. I Malcolm Gladwells artikel Small Change fra 2010 skriver han, at den kun lykkes “fordi det motiverer folk til at gøre det, der skal til, hvis man ikke er tilstrækkeligt motiveret til at gøre en reel forskel.” Han affejer denne form for aktivisme som “slacktivism”, direkte oversat “slaptivisme”; aktiviteter, der først fremmest er til for at give afsenderen en oplevelse af at gøre en forskel.

 

Der er selvsagt en stor forskel på, hvilken sag og kontekst digital aktivisme og støtte udfolder sig omkring. I relation til den aktuelle situation i Ukraine er det netop kendetegnet ved en oplevelse af magtesløshed, frygt og håbløshed. Men en ting er selvfølgelig at sidde på afstand, og noget helt andet er at være i livsfare og på flugt. Som The Guardian skriver, oplever borgere i Central- og Østeuropa det som at være fanget i et kredsløb af “ever-repeating history”.

 

Så er det overhovedet ok at poste memes i en krigstid? Ikke ubetinget mener Saleem Alhabash, der forsker i digital kultur ved Michigan State University. Ifølge ham befinder den, der interagerer i meme-trends sig ofte i sikkerhed og kan derfor gemme sig bag den impulsive handling, der ifølge Alhabash ofte er forbundet med at dele et meme. Det handler ofte om “ikke at være helt klar over, hvad krig egentlig betyder – altså gå op i det på en laissez-faire-agtig måde.” Ifølge ham er meme-kommunikation ikke altid velovervejet, fordi det snarere handler om at være med i fællesskabet lige nu og her.

 

 

#WARTOK trender på TikTok

Det særlige ved memes er, at de plukker fra den hyperaktuelle populærkultur og nyhedsdækning og skaber potentielt bred identifikation. Facebook og Twitter var i 2010’erne foretrukne platforme til at gøre fælles front i hashtags eller skifte profilfotos ud, fx med et #peaceforparis sorg-meme i kølvandet på terrorangrebet i Paris i 2016.  

 

Verdenssituationen bliver sammenlignet med den aktuelle netflixserie Squid Game via #worldwar3.

 

I dag er TikTok og Instagrams konstante strøm af korte videoer populære. Hashtagget #wartok har over 77 milliarder views, og frygten for krig er de seneste dage gået vitalt i hashtags som #WW3, der på TikTok har over syv milliarder views, og #coldwar knap otte. Koldkrigsfrygten har altid været at spore i popkulturen. Film, musik og helt ud i 80’ernes børnehavesange som Bjarne Jes Hansens Vi voksne kan også være bange. I dag er den rykket på TikTok. Og hvor det dengang i 80’erne hed: “Har du talt med dit barn i dag?”, kunne det passende hedde: “Har du tjekket dit barns meme-indtag i dag?” – nu, når den såkaldte informationskrigsførelse og kampen om det digitale overherredømme udspiller sig på det, der indtil for nylig mest var kendt som børnenes foretrukne danse-app.

 
@peartea #ww3 #europe #easterneurope #worldwar3 #history #worldwar #foryoupage #fyp #fypage #viral #russia ♬ original sound - Ava

#WW3 på TikTok.

 

I 2014 bar krigsførelsen online præg af falske nyheder, profiler og disinformation. Her otte år efter er den russiske propaganda blevet mere målrettet og skræddersyet til bestemte målgrupper. "Hvad der er langt farligere, er Ruslands evne til at påvirke, hvad befolkningsgrupper i hele verden er overbevist om. At få dem til at tro på det, der er nyttigt for og tjener den russiske strategi. Hvis du er i stand til at overbevise en hel befolkningsgruppe, så behøver du måske ikke at angribe noget som helst," konkluderer Michael Nagata, tidligere director of strategic operational planning ved the U.S. National Counterterrorism Center til CBS News.

 

I løbet af den seneste uge har der været en stigning i aktivitet omkring grupper, der er tilknyttet den russiske stat. Det udløste en åben informationskrig, og den amerikanske senator Mark Warner råbte vagt i gevær med direkte ordrer til de største tech-virksomheder. Warner skrev i et brev til Alphabet, Meta, Reddit, Telegram, TikTok og Twitter: “Just yesterday, for instance, my staff was able to find RT, Sputnik and TASS channels’ content specifically focused on the Ukraine conflict to be monetized with YouTube ads – including, somewhat perversely, an ad by a major U.S. government contractor. Meanwhile, Google’s wider ad network continues to support influence outlets such as Sputnik and TASS, directing advertising dollars from unwitting U.S. brands like Best Buy, Allbirds, and Progressive to entities whose ties to Russian influence activity has been well-documented for over five years.” 

 

Efterfølgende har flere tech-virksomheder, senest TikTok, meldt ud, at de vil indføre restriktioner over for russiske statskontrollerede medier som RT og Sputnik.

 

#standwithukraine #stopputin

Celebrities verden over poster støtte på Instagram. Profilfotos, repost fra nyhedsmedier på stories til donationer eller et strikket gult og blåt habitlommetørklæde på den røde løber 

 

 

History repeats itself…memes

Et 2014-tweet fra Canada NATO’s officielle Twitter-konto dukkede op igen, først som repost på Instagram under titlen “This aged well”.

 

 

Counter-memes

Som svar på Putins nazismenarrativ delte Ukraines officielle Twitter-profil en karikatur af Hitler, der klapper Putin på kinden med teksten: "This is not a 'meme', but our and your reality right now". 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job