Kønsneutrale pronominer
Spring ud som they/them på LinkedIn

Skrevet af

Jette Smed
Journalist

1 artikler

0 indlæg

LinkedIn har indført ny knap, der tilkendegiver, om du vil omtales hun, han eller de/dem. ”Den nye generation har andre interesser end tidligere generationer; de er interesserede i kønsperspektiver og klima,” siger Nadia Nikolajeva, selvstændig digital rådgiver.
På den karrieremindede SoMe-platform LinkedIn, hvor du stadig stryger skjorten og smiler venligt, kom der en ny funktion i juni 2021, i god tid op til den internationale Pride-måned, hvor en nyt personligt pronomen er blevet muligt. Brugerne har altid kunnet oplyse, om de vil omtales som hun eller han, men nu kan de også vælge det kønsneutrale de/dem.
 
Sekretariatschef i LGBT+ Danmark, Susanne Branner Jespersen, mener, at valget giver brugerne den service at kunne oplyse, hvordan de gerne vil omtales. 
 
”Hvis man fra starten har angivet, at sådan vil jeg gerne omtales, så er man allerede forbi første hurdle og videre til det, samtalen egentlig skal handle om,” siger hun.
 
 

Her ser du, hvordan du kan dele dine pronominer med dit netværk på LinkedIn. 
 

Brugerne en del skridt foran

 
Nadia Nikolajeva, der er selvstændig digital rådgiver, underviser og ekspert i sociale medier, fortæller, at brugerne længe har været foran platformens muligheder.
 
”Brugere har allerede i et stykke tid benyttet overskriften på LinkedIn til at udtrykke, om de eksempelvis vil være she/her eller they/them”, siger hun. 
 

50 former for identitetsmarkører på Facebook

 
LinkedIn er ikke det første sociale medie, der har givet en kønsneutral valgmulighed. Muligheden findes allerede på Twitter, og Facebook indførte muligheden helt tilbage i 2014.
 
”Der er over 50 former for identitetsmarkører på Facebook. Når LinkedIn hopper med og laver den her nye funktion, er det, fordi LinkedIn ved, at det er nødvendigt for at holde på brugerne”, siger Nadia Nikolajeva.
 

Mulighed for at udtrykke sit autentiske jeg

 
På forespørgsel om et interview om det kønsneutrale pronomen, sender LinkedIns kommunikationsafdeling et link til Tomer Cohens blog (chief product officer for LinkedIn, red.). Tomer Cohen, som forøvrigt har klikket af i he/him, skriver, at det handler om at give brugeren mulighed for at udtrykke sit autentiske jeg.
 
”Pronominer er kernen i vores identitet og måden, vi ønsker at opfattes på. Derfor giver vi nu i toppen af profilen mulighed for, at man kan tilføje sit kønspronomen. 70 procent af de jobsøgende mener, at det er en vigtig oplysning for arbejdsgivere, og 72 procent af arbejdsgiverne er enige og ser det som et udtryk for respekt,” skriver Tomer Cohen.
 

Køn er ikke en given størrelse

 
Susanne Branner Jespersen mener, at fordi muligheden nu findes på LinkedIn, kan det højne folks bevidsthed om, at verden er mangfoldig. I LGBT+ Danmark har de kønspronominet skrevet ind i deres e-mailsignatur.
 
”Hvis alle definerer deres køn på LinkedIn, viser det, at man reflekterer over, at vores køn ikke er en given størrelse. Man viser, at man er tjekket ind i den samtale, som handler om kønsidentitet,” understreger hun.
 
Den amerikanske professor Shige Sakurai, der omtaler sig they/them er forfatter til MyPronouns.org, som løbende opdateres med udviklingen. Shige Sakurai har modtaget flere priser for sit diversitetsarbejde og er den første person i USA, der har fået et nonbinær kørekort. Sakurai taler for omtalen "ze" her. Anken mod de kønsrelaterede pronominer er, at det kan føles krænkende overfor personer, der ikke identificerer sig med den betegnelse, som andre sætter på dem ud fra deres navn og udseende.
 
Video fra Mypronouns.org, hvor nonbinære personer forklarer, hvorfor det er vigtigt for dem at blive omtalt med et kønsneutralt pronomen.

 

LinkedIn i vild fremgang

 
Typisk for en amerikansk virksomhed deler LinkedIn normalt ikke mange tal med offentligheden, men i januar offentliggjorde ejeren, Microsoft, at LinkedIn havde haft 30 procent flere sessioner på platformen set i forhold til året før.
 
”Det er en ekstrem stor fremgang for et socialt medie, og det har selvfølgelig noget med coronaåret at gøre,” siger Nadia Nikolajeva.
Det vidtåbne vindue vil LinkedIn gerne holde åbent. Platformen vil ryste støvet af sig for at blive det moderne professionelle mødested – også for den unge generation.
 
”Der oprustes på mange fronter lige nu. Den nye generation har andre interesser end tidligere generationer; de er interesserede i kønsperspektiver, klima osv. LinkedIn vil vise, at platformen er relevant for alle, også de unge, der lige er begyndt på deres arbejdsliv. Platformen forsøger at fastholde alle i deres daglige LinkedIn-vane,” siger Nadia Nikolajeva.

Relaterede artikler

Klar, parat, studiestart: Universiteterne på SoMe - I disse dage strømmer det ind med tusindvis af håbefulde nye studerende på alle landets universiteter. Sammen med Rasmus...
Clone Wars: Twitters og LinkedIns Stories var spild - Omsider så Twitter og LinkedIn skriften på væggen og lukkede deres stories-funktioner. Lad os håbe, at vi nu kan komme v...
K-direktør: ”Kommunikation er ikke svaret på alting” - ”Virksomheder bliver nok nødt til at acceptere et højere niveau af kontrovers omkring sig. Succeskriteriet kan ikke læng...

Giv din stemme

81 stemmer
1,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

72 JOB

Outreach Officer

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Presserådgiver

Frist: 25. oktober

kommunikationschef

Frist: 1. november

Studentermedhjælper

Frist: 25. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.