Kjerrumgaard: Der er kun tabere i et offentligt skænderi

Chefrådgiver i White Cloud Henrik Kjerrumgaard udpeger ugens top og flop. Og så er der en overraskelse til sidst.
Grafik: Alexander Nordahl
Grafik: Alexander Nordahl
"Som dronning kan man trække overskrifter på selvfølgeligheder, der normalt ikke ville kunne vække nogen i morgenkøen på en københavnsk kaffebar."
 
Det siger chefrådgiver i White Cloud Henrik Kjerrumgaard, der udpeger dronningens interview i Weekendavisen som ugens top.
 
Læs herunder, hvem der er ugens flop og ugens overraskelse, der i den mest vitterlige forstand er en overraskelse.
 

Chefrådgiver i White Cloud Henrik Kjerrumgaard

 

Ugens top: dronningen

Efter at have sejlet kaostisk rundt i familiestridigheder og Herlufsholmsagen, hvor Kongehuset har givet os andre en gratis masterclass i, hvordan man ikke håndterer kriser, så er ugens top dronning Magrethes interview i Weekendavisen i den forgange weekend.
 
Egentlig ikke, fordi interviewet er sindsoprivende læsning i sig selv, men det var et kommunikativt skaktræk, der for en stund i hvert fald fik profileret dronningen som dronning og mindet alle os kommunikatører om, hvor afgørende den platform, man taler fra, er. Som dronning kan man trække overskrifter på selvfølgeligheder, der normalt ikke ville kunne vække nogen i morgenkøen på en københavnsk kaffebar.
 
Og så er Kongehusets platform så meget bedre brugt på et taktisk velplaceret interview bestående af almindeligheder og et klassisk royalt billede end på offentlige skænderier om titler og dårlige forklaringer på, hvorfor Herlufsholm er gaven til ens børn, samtidig med at man har en fond, der er sat i verden for af bekæmpe mobning.
 

Ugens flop: Henning Dyremose og Jon Stephensen

Henning Dyremose og Jon Stephensen genoptog deres skænderi i medierne om sidstnævntes afgang fra Aneny-T, engang fra før Moderaterne kom i Folketinget.
 
Til gengæld fik vi kommunikatører en venlig reminder om, at præcis som når et kærestepar vælger at henlægge deres skænderi til køen i et af Coops 365discount-supermarkeder, så er der kun tabere i et offentligt skænderi. Både når det kommer til dem, der skændes, og os, der skal høre på skænderiet.
 
De fleste gør det selvsagt i et forsøg på at rense sig selv eller genetablere deres ære, men skænderier i medierne er som regel præcist lige så æreløse som skænderiet i supermarkedskøen. De fleste af os andre har nemlig forlængst taget stilling til og allerede glemt sagen igen. Så hvorfor vække os med råben og skrigen?
 
Her ville en direct mail forklædt som sms eller Messenger-besked til ens nærmeste omgangskreds og vigtigste interessenter være et mere velvalgt våben.
 

Ugens overraskelse: S-vælger for afskaffelsen af store bededag

P1 Morgen og den mandelige S-vælger, der var live igennem på morgenen, da DR med endnu en ny Epinion-måling i ryggen kunne proklamere, at regeringen havde tabt 20 mandater siden valget, og det formentlig skyldtes modstanden mod den nye SVM-regerings forslag om at afskaffe store bededag.
 
S-vælgeren syntes nemlig, at det var helt fint at afskaffe store bededag og i øvrigt ægte socialdemokratisk politik, som han forventede det.
 
Tak til journalisten på P1 Morgens redaktion, der fandt ham, og gav alle os andre en fin påmindelse om, at virkeligheden ikke nødvendigvis er, som medierne vinkler den.
 
Sandheden derude er som regel lidt mere nuanceret, og som en af DR's politiske korrespondenter bagefter fortalte lytterne, så var det i øvrigt næppe noget, der holdt hverken Mette Frederiksen, Lars Løkke eller Venstres ledelse vågen om natten, for der er jo stadig længe til næste Folketingsvalg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også