Kforum Lyd: medieudviklingen set fra Rådhuspladsen

Kforums podcastserie tager livtag med alt, hvad der rører sig i kommunikationsbranchen. I hvert afsnit taler vores vært, Morten Gade, med en spændende k-personlighed, der gør os klogere på vores fag. Er det sværere at få medieforbrugere til at bruge mere tid eller flere penge? Hvordan påvirkes væsentlighedskriteriet af Facebooks algoritmer? Og hvorfor får vi aldrig et Spotify for nyheder? Alt det og meget mere giver adm. direktør i JP/Politikens Hus Stig Kirk Ørskov sine bud på i ugens podcast, der gør status på medieudviklingen.
I denne uges udgave af podcasten taler vi med Stig Kirk Ørskov, der er administrerende direktør i JP/Politikens Hus, om medieudviklingen. Foto: Mik Eskestad / Ritzau Scanpix.
I denne uges udgave af podcasten taler vi med Stig Kirk Ørskov, der er administrerende direktør i JP/Politikens Hus, om medieudviklingen. Foto: Mik Eskestad / Ritzau Scanpix.
I denne udgave af Kforum Podcast byder vi velkommen til Stig Kirk Ørskov. Han er administrerende direktør i en af landets største medievirksomheder, JP/Politikens Hus, og en dedikeret følger af medieudviklingen såvel nationalt som internationalt.
 
I samtalen med Morten Gade fortæller han, hvordan medieudviklingen ser ud fra hans kontor på Rådhuspladsen, hvilke internationale tendenser, muligheder og udfordringer han ser  og hvordan JP/Pol forholder sig til udfordringerne. Hør bl.a. om nichemedier, brugerbetaling og internationale ambitioner.
 
I anledning af folketingsvalget drejer samtalen sig også om digitale deloffentligheder, der i den grad vil præge dette valg. Rasmus Paludan og Stram Kurs er opstået i sin egen offentlighed. Men også omkring mange af de andre partier trives fortællinger og halve sandheder. De publicistiske medier har en vigtig rolle at opfylde i forhold til at udfordre og kontrollere alle “sandhederne”. Problemet er bare, at de ikke har ressourcer til at følge med. Demokratiet har brug for en fælles offentlighed, mener Stig Ørskov.
 
Ørskov taler også om truslen fra Facebook og de øvrige tech-platforme  og ikke mindst om, hvad den betyder for journalistikken, og hvilke nyheder der prioriteres. For hvordan udfordres væsentlighedskritierne af Facebooks algoritmer, og hvilket ansvar bør Facebook tage? Og hvad ville Stig Ørskov egentlig gøre, hvis han selv satte sig i Mark Zuckerbergs stol?
 
Lyt med, og hør om alt fra k til k! 
 
Vores podcast er tilgængelig på SpotifySoundCloud og iTunes. Husk at abonnere.
 
Du kan også høre det lige her:
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også