En del af hans argumentation er taktisk: Det vil være mere politisk spiseligt at gå denne vej, fordi det lyder som noget, vi kender. Men der er også andre grunde – og det er her, Bastanis marxistiske take stikker hovedet frem. Det ekstreme udbud gør nemlig, at hele den måde, vores kapitalistiske markedsøkonomier er skruet sammen, vil ændre sig, hvilket blandt andet kaster for mig nye argumenter mod borgerlønsbegrebet og for de gratis velfærdsydelser af sig.
Kommunisme er luksus – ellers er det ikke kommunisme
Bastanis marxistiske udlægning af tingenes kommende tilstand lyder i sin relative enkelhed således: Når der er nok af alting, og alting derfor er nærmest gratis, skal der ikke længere sælges, men mere bare distribueres, og i sådan en verden giver markedet kun begrænset mening.
Markedsøkonomien og kapitalismen, som vi har kendt den siden den industrielle revolution, synger derfor på sidste vers og vil blive erstattet af en ny økonomisk orden. Vi står, mener Bastani, for første gang i historien med muligheden for at skabe et samfund, hvor alle kan få det materielle grundlag for at kunne realisere sig selv. Hvor vi kan kaste arbejdets nødvendighed af vores skuldre, og – og her som flere andre steder citerer Bastani Marx direkte – kun “yde efter evne, og nyde efter behov”.
Så længe markedet, der organiserer sig selv efter profit, ikke behov, styrer vores verden, giver frihed – forstået som friheden til selv at bestemme sin egen skæbne og søge sin egen lykke – ingen mening. Men lige nu, hvor den tredje teknologibestemte disruption er ved at finde sin egentlige form, har vi chancen for at skabe en verden, hvor knaphed er erstattet af overflod, og arbejde og fritid, det nyttige og det skønne, umærkeligt glider ind i hinanden. En verden af “fully automated luxury capitalism”. For som Bastani siger det: “Communism is luxurious – or it isn’t communism”.
Gratis velfærdsydelser er vejen frem
Med sådan et verdenssyn er det klart, at Bastani ikke er meget for løn, som jo netop er det, vi skal frigøre os fra, og derfor heller ikke for borgerløn alene af den grund, forstår man, at lønbegrebet som retorisk konstruktion hører den gamle verden til.
Gratis velfærdsydelser passer derimod som fod i hose til argumentationen – særligt al den stund, at de jo rent faktisk vil være ægte gratis, fordi det ikke, eller næsten ikke, vil koste noget at producere dem. De vil bare være der, og vi vil kunne bruge af dem, ligesom vi lyster.
Lokal protektionisme og kontrol med finansmarkederne
Bastani stopper dog ikke ved de gratis velfærdsydelser. Det er hele det globale system med profitdrevne virksomheder, vi har brug for at få ændret, for det er dem, der ifølge Bastani står på den forkerte side af teknologihistorien, og det er dem, der skal afmonteres, hvis det luksuskommunistiske samfund skal blive en realitet.
Til fremme af det formål skitserer Bastani to andre tiltag, som vil kunne bane vejen: Offentlige opgaver skal udføres af lokale virksomheder, og de skal helst være kooperative, arbejderejede. Altså, for guds skyld ikke multinationale og profitdrevne.
Og så skal finanssystemet omkalfatres, spekulation skal systematisk undertrykkes, og der skal oprettes statslige og internationale investeringsbanker, der kan og vil låne penge ud, selvom de ikke umiddelbart får dem igen. Igen er koblingen her, at penge – en praktisk bytteenhed – bliver meningsløse i en verden, hvor alting er i overflod og derfor nærmest gratis, og profitbegrebet bliver derfor uden betydning.
CGP-grey, et Youtube fænomen, forklarer hvad automatisering kommer til at have af indflydelse på menneskeheden. Videoen har over 11 millioner visninger.
Konen med æggene
Fully Automated Luxury Communism er en veloplagt bog. Med sine 250 sider er den dejlig kort. Den er skrevet i en bevidst populistisk og derfor både underholdende og forståelig tone. Og hovedtemaet er fængende: Teknologien kan måske slavegøre os, men vi kan også – hvis vi vil det – komme til at leve i sus og dus. Endda, og hvordan det så præcist skal ske, er jeg sprunget let hen over ovenfor, på en grøn og bæredygtig planet.
Men Fully Automated Luxury Communism er også en spekulation, og Bastani bliver lidt konen med æggene-agtig for mig; han taler for sin syge moster – og gør det godt, men helt overbevist er jeg altså ikke. Det er der to grunde til.
"Det er det ekstreme udbud og gratisheden, som hele tesen om luksuskommunismens fremme er bygget på."
Glat som sæbe
For det første er Bastanis teknologifremskrivninger glatte som sæbe. Han tager dygtigt fat i teknologiområder, som der åbenlyst er kæmpestore muligheder i. Og han kobler det med det ligeså besnærende eksponentielle verdensbillede, hvor der stort set ingen grænser er, for hvor smarte computere – og dermed alt det, de kan drive – kan blive. Men han snyder på vægten.
Til at støtte sin energiudredning – og også sin historie om udviklingen af minedrift i rummet – voldbruger han f.eks. et argument om, at alting skulle blive meget billigere, når man laver meget af det, uden bare tilnærmelsesvist at forklare, hvordan det skulle gå til. Han fremskriver Moores lov med fuld styrke, selvom ingen rigtigt kan forklare, hvorfor ikke computerudviklingen ligesom det meste andet her på Jorden aftager med tiden. Og han diskuterer slet ikke, hvad en smart computer egentligt er, og
hvor grænserne er for, hvad sådan en kan gøre eller “tænke”.
Resultatet er, at alting bliver ikke bare mere tilgængeligt og billigere, men at udbuddet bliver ekstremt og alting i praksis gratis. Og det gør faktisk en kæmpe forskel, for det er det ekstreme udbud og gratisheden, som hele tesen om luksuskommunismens fremme er bygget på. Uden gratis vil markedet bestå.
Markedsignorant
I øvrigt har det, at produktionen af et eller andet er billigt, aldrig forhindret entreprenante foretagender i at producere det og sælge det med profit. Bastani får sådan en operation til at lyde fordækt og som noget, der kun kan finde sted, hvis man på en eller anden måde kan lave en kunstig begrænsning af udbuddet, f.eks. ved monopolagtige konstruktioner. Men hvad med god gammeldags produktudvikling, hvor man lader sine innovationer kæmpe på et frit marked, i en evigt forbedrende spiral? Den slags er ikke noget, Bastani rigtigt har øje for.
I det hele taget er Bastani underligt ignorant overfor, hvad det er, der får samfund til at udvikle sig. Han stirrer sig blind på de ulighedsskabende effekter af kapitalismen og hverken ser eller værdsætter den evige udvikling, som profitmotoren driver – eller i hvert fald kraftigt understøtter. Selvom hele hans bog netop paradoksalt nok hviler på et vækst- og innovationsparadigme, som i den grad har markedsøkonomiens fingeraftryk solidt plantet på sig.
Bastanis bog er, dens mangler ufortalt, tankevækkende. Og så sætter den nogle virkeligt gode punkter til debat. Ikke mindst spørgsmålet om, til hvad og hvordan vi vil forvandle den teknologiskabte rigdom, som vi som verden, samfund og individer i løbet af meget kort tid vil stå overfor. Enten som dem, der har del i den, eller som dem, der ikke har.
Og hvem ved: Hvis de radikale og socialdemokraterne startede her, ville det aktuelle pensionsslag måske glide lettere ned. Og så alligevel, måske ikke.