Københavns Kommune vinder årets kampagnepris

Blandt tre nominerede kampagner – herunder Google Sheep View fra Liquidminds – vandt Københavns Kommune for en inhouse-kampagne med lidt hjælp fra Kommunikationsbureauet København.
Amanda Justesen og Tine Bach Hansen (til højre) fra Miljø- og Teknikforvaltningen i København, der modtog KOM-kampagneprisen. Foto: Jeanne Kornum
Amanda Justesen og Tine Bach Hansen (til højre) fra Miljø- og Teknikforvaltningen i København, der modtog KOM-kampagneprisen. Foto: Jeanne Kornum

Det er kampagneprisen, der blandt 20 indstillede kampagner gik til Københavns Kommune for kampagnen ‘Sortering af bioaffald’.


Foto: Københavns Kommune

Københavns Kommunes Teknik- & Miljøforvaltning har selv stået for kampagnen, dog med hjælp fra Kommunikationsbureauet København til et biografspot.

Københavns Kommune vandt foran de to andre nominerede kampagner: ‘Google Sheep View’ fra Liquidminds & Sansir for Visit Faroe Islands & Atlantic Airways samt ‘Forankring af PFAs Strategi 2020’ fra PFA, som er lavet inhouse.

Juryens begrundelse for vinderkampagnen lyder:

”Hvordan får man 300.000 husstande til at tage en lille grøn skraldespand i brug? Det var det spørgsmål Teknik- og Miljøforvaltningen stillede sig selv – og de valgte det helt simple, men samtidigt meget modige svar: Man stiller den simpelthen på deres dørtrin. Ikke noget med moraliseren eller feel good for at skabe en holdningsændring; bare direkte til sagen – og til den ønskede handling.

Det var godt set, det var forfriskende, det var effektivt.

Kampagnen byder samlet set på et massivt mix af online og offline kommunikation, men det er særligt offline-delen vi hæfter os ved – synlighed i gadebilledet, de mange dialogbaserede tiltag og den tætte kobling mellem kommunikation og handling. Men først og fremme skraldespanden.

Man kan næsten sige, at den talte for sig selv, hvilket har stillet store krav til timing og koordination. Men det lykkedes! Og det var klogt! For måske gider københavnerne fortsat ikke rigtigt tale om affaldssortering, men de gider godt at gøre det! I dag sorterer 72 pct. af københavnerne bioaffald!

Tænk globalt, handl lokalt, lyder det gamle slogan. Konkretiser det personlige ansvar, kunne man også sige.

Sorter dit madaffald! Det er den mulighed, men også det krav, kampagnen giver borgerne. Det var en stor chance at tage, men det lykkedes, det lykkedes at forene ord og handling og på rekordtid at skabe en ny god vane.”

KOM18 er arrangeret af Dansk Journalistforbund og Kforum.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job