Og årets bedste k-speciale er…

For niende år i træk hyldede vi de nyuddannede k-folk og den kæmpe mængde blod, sved og tårer, de har lagt i deres specialer. Læs, hvem der løb med titlen, æren og de 10.000 kr.
I aftes fandt vi årets k- speciale. Vinderen blev Solveig Kolstad for sit banebrydende speciale, hvor hun bogstaveligt har udviklet sin helt egen værktøjskasse.
I aftes fandt vi årets k- speciale. Vinderen blev Solveig Kolstad for sit banebrydende speciale, hvor hun bogstaveligt har udviklet sin helt egen værktøjskasse.
Vi har modtaget over 75 yderst interessante, velskrevne og ikke mindst k-kantede specialer i år. Vi har læst dem alle, og vi er blevet klogere på alt fra populistisk retorik fra Socialdemokratiet til purpose, klimakamp og kønsdiskurser. Det var ikke nemt, men ud af de 75 skulle der findes en vinder.
 
Tre specialer blev nomineret til prisen som årets speciale, og i aftes løftede vi sløret for 1. -, 2.- og 3.-pladsen og kårede dermed 2020’s bedste k-speciale.
 
 
På billedet ses vinderen af sidste års specialepris, Hun skrev speciale om brand og klima. I år var hun en del af juryen. Du kan læse hendes speciale her.
 
Dette års jury bestod af:
 
Karoline Drejer-Madsen, marketing- og kommunikationskoordinator hos still nordic og vinder af årets speciale sidste år.
 
Jesper Højberg Christensen, bestyrelsesformand, Kforum
 
Christina Bech Winckler, direktør, Kforum
 
Timme Bisgaard Munk, ph.d. og chefredaktør, Kforum
 
Brian Due, lektor og ph.d., Københavns Universitet 
 
 

Tredjepladsen gik til Den lille forskel: et maskinlæringsstudie af folketingspolitikeres repræsentationsadfærd. Tillykke til Karen Munk Boje-Larsen, Ida Leth-Espensen & Louise Madsen. Læs specialet her.

 
Køn er en forskel, som gør en forskel. I de seneste år er vi blevet mere og mere bevidste om køn som skjult bias og ikke mindst som et sprog. Et sprog, som skaber stereotype rammer, roller og rangordner. Dette speciale belyser originalt, modigt og i et nytænkende empirisk design, hvordan sprog er kønnet. Her analyseres begavet alle taler fra Folketingssalen i den ca. 40-årige periode. Specialets teoretiske fundament kombinerer litteratur om politisk repræsentation, kvinders interesser og parlamentarisk tale indlæst, begavet og kritisk. Her analyseres de kønsforskelle, som vi skal og kan gøre noget ved. Specialet er derfor et tiltrængt  datadrevet og nytænkende  indspark i kønsdebatten og  understreger i sin underspillede klarhed behovet for en vedvarende debat om politisk repræsentation og ligestilling mellem kønnene. Det er således en trædesten for fremtidig forskning og er samtidig et bidrag til en bredere samfundsdebat om køn og repræsentation i dansk politik. Specialet gør altså den forskel, som gør en forskel.
 
 

Andenpladsen går til Klima på indkøbslisten. Tillykke til Sarah Patocska & Trine Graff Breth Jørgensen Læs specialet her.

 
Jorden smelter omkring os. Klimakampen er i gang som aldrig før. Det er kommet på den politiske dagsorden, men det er også kommet på indkøbslisten. Specielt for den såkaldte generation Z. Hvordan oplever de klimakommunikation i forhold til fødevarebrands?
 
Hvordan kan den generation, dig, mig og os alle sammen, tage del i kampen ved at købe klimakorrekt? Godt spørgsmål, og her er et godt svar. I denne fremragende afhandling analyseres relationen mellem de mere og mere klimabevidste forbrugere og fødevarebrands. Ikke nok med, at problemet analyseres, diskuteres og teoretiseres, men der udvikles også en model og et kompas til at forstå relationen. Relationskompasset er således et konstruktivt og fremadrettet værktøj, der kan anvendes af både kommunikatører og fødevarebrands for at forstå forskellige generationer af forbrugere. Ikke blot forstå, men også vurdere, hvilke relationer der bør prioriteres og udvikles.
 

 

På førstepladsen har vi specialet FLID tools: En retorisk produktion, der undersøger værktøjs implicitte publikum i både design og markedsføring med udgangspunkt i køn. Tillykke til Solveig Kolstad. Læs specialet her.
 

Efter corona er det tid til at bygge nyt og bedre. Men måske skal vi også bygge nogle nye værktøjer. For hvis du bruger en hammer, ligner alle problemer et søm. Hvis problemet er, du ikke bruger en hammer, så er løsningen andre og bedre værktøjer.  Årets k-speciale er en unik kombination af at tænke ud af rammerne og skabe nye værktøjer frem for at slå søm i. Årets specialeskriver har etableret en startup, som udspringer af specialet, hvor hun modigt og originalt kombinerer retorik, diskursanalyse, kommunikation og fysisk produktudvikling ved at udforske kønsbarrierer som fysisk materialitet og værktøj.  Specialet indskriver begavet og praktisk en ny kvindelig agency ved at udforske, hvilke værktøjer som kan få flere kvinder til at stole på deres egne praktiske evner og ikke mindst komme i gang og slå nogle huller i vægge og himlen. Årets specialeskriver har gjort begge dele ekstremt overbevisende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også