Countdown til KOM19

Så er der kun 14 dage til, Kforum og Dansk Journalistforbund åbner dørene til KOM19 i de smukke lokaler på Docken. Programmet er pakket med store brands, branchens spidser, uddeling af kom-priser og de sejeste ind- og udenlandske cases. Her får du en appetizer på dette års tema, program og talere.
På dette års kommunikationskonference kan du blive klogere på, hvordan du som kommunikatør kan vække tillid, udstråle troværdighed og fremstå autentisk. Fra krisekommunikation til purpose-battle; fra Downing Street 10 til Storebæltsbroen – det og meget mere kommer vi omkring på KOM19. Skal du med?
På dette års kommunikationskonference kan du blive klogere på, hvordan du som kommunikatør kan vække tillid, udstråle troværdighed og fremstå autentisk. Fra krisekommunikation til purpose-battle; fra Downing Street 10 til Storebæltsbroen – det og meget mere kommer vi omkring på KOM19. Skal du med?
Autenticitet, troværdighed og tillid er i højsædet, når vi på KOM19 zoomer ind på, hvilke værktøjer, discipliner, cases og kampagner du som kommunikatør kan bruge til at skabe tillidsfulde og meningsfyldte relationer til dine medarbejdere, kunder og brugere.
 
Her får du et smugkig på, hvad du blandt andet kan opleve på KOM19. Se det fulde program på KOM19.dk.
 
Shaping tomorrow’s standards for sustainable business (Oplægget er på engelsk)
Hvordan kommunikerer man komplekse problemstillinger, som FN’s 17 verdensmål og deres 169 målsætninger?
Svenske Jakob Trollbäck, hovedarkitekten bag kommunikationen om FN’s verdensmål, giver os indblik i, hvordan han lykkedes med at skabe et fælles sprog og en klar grafisk identitet for verdensmålene, der inspirerer mennesker og virksomheder i hele verden til at arbejde for en bedre og mere bæredygtig fremtid.
 
- Jakob Trollbäck, Founder & Executive Creative Officer, The New Division.
 
 
 
Fra våbenkapløb til teknologikapløb – vinderen bliver fremtidens stormagt
Vi står ved en skillevej i internettets historie, som udvikler sig i fem markante retninger, der vil påvirke, hvordan vi kommunikerer i fremtiden og vores tillid på de platforme, vi anvender. For mens Facebook varsler, at fremtidens sociale netværk bliver mere lukket, krypteret, og hvor brugerens data slettes, er man i Østen på vej i den diametralt modsatte retning. Natasha Friis Saxberg vil tale om, hvordan vi kan bevæge os ud af vores vestlige ekkokammer ved at forstå de globale tendenser på internettet, og hvordan fremtidens internet vil præge tillid, troværdighed og vores kommunikation, når de resterende 50 % af jordens befolkning kommer online.
 
- Natasha Friis Saxberg, digital strateg og forfatter.
 

Tillid, teknologi og sandheden
Tre udfordringer, alle kommunikatører står overfor i dag. Alex Aiken, chefen for den britiske regerings kommunikationsteam i Downing Street No. 10, fortæller om regeringens metode til at tackle misinformation, hvordan han og hans team håndterer udfordringerne ved digital markedsføring, og hvordan de arbejder med at bevare befolkningens tillid til offentlige institutioner – i en tid præget af usikkerhed og konstante forandringer.

- Alex Aiken, Executive Director of Government Communication.


Hvordan genskaber k-branchen sin troværdighed efter Falck-sagen?
Kresten Schultz-Jørgensen deltager sammen med Espen Højlund, CEO i Advice, og Elisabeth Geday, kommunikationsdirektør for Region Hovedstaden, i paneldebatten om etik i k-branchen efter Falck-sagen.

Panelet diskuterer blandt andet:

  • Hvordan genskaber k-branchen sin troværdighed efter Falck-sagen?
  • Hvad har bureauerne og kunderne gjort for at øge tilliden til k-branchen siden Falck-sagen?
  • Har vi brug for forpligtende retningslinjer for bureauerne?
  • Hvordan kan kunderne sikre, at public affairs-bureauerne lever op til egne standarder.
 
- Kresten Schultz-Jørgensen, bestyrelsesmedlem for brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation og CEO i Oxymoron; Espen Højlund, CEO i Advice; Elisabeth Geday, kommunikationsdirektør for Region Hovedstaden.
 
Hvordan bevarer man en offentlig opbakning efter at have forårsaget en national katastrofe ..?
Den 2. januar 2019 skete den værste togulykke i 30 år på den vestlige side af Storebæltsbroen. En lastbiltrailer var faldet delvist af et godstog og ramte med en samlet fart på omkring 200 km/t et IC4-tog med passagerer. Otte passagerer blev dræbt, og 16 kvæstet, og episoden blev officielt en national katastrofe.
 
Jan Wildau, talsmand for DB Cargo, der ejede godstoget, gik meget offensivt ud under to timer efter ulykken, og DB Cargo har siden været rost for sin håndtering af sagen. Hør, hvorfor DB Cargo gik så offensivt ud, hvad der foregik bag linjerne, og hvorfor DB Cargo selv vurderer, at selskabet ikke led større skade på sit omdømme, end det det gjorde.
 
- Jan Wildau, Vice President, Corporate Affairs, DB Cargo Scandinavia A/S.

 
Purpose-battle: Er virksomheders WHY i virkeligheden kejserens nye klæder? 
Christina Blak, Peter Svarre og Michael Jeppesen zoomer ind på tidens helt store samtaleemne, der optager store dele af kommunikationsbranchen: At finde ind til og kommunikere, hvorfor virksomheden gør, som den gør, og hvorfor det er relevant for omverdenen. Med andre ord: at kommunikere virksomhedens purpose.

Panelet diskuterer blandt andet:

  • Er det virksomheders overordnede formål (why), der er det nye produkt, eller er det i virkeligheden bare kommunikationsbranchens ‘Kejserens nye klæder’?
  • Kan produkter eller virksomheders egen agenda stå alene, eller hænger virksomheders what og why uløseligt sammen?
  • Hvordan arbejder kommunikatører bedst i krydsfeltet mellem why og what for at sikre tillid og troværdighed?
  • Hvad er best practice for kommunikatørens fremtidige arbejde med purpose?
     
- Christina Blak, kreativ direktør i We Love People; Peter Svarre, digital strateg, petersvarre.dk; Michael Jeppesen, vært Radio24Syv og direktør i MUST.
 

Opkøbt – og hvad så? Hvordan skaber man tillid og troværdighed, når der mangler svar på det meste?
I december 2017 underskrev Tryg Forsikring en aftale om at købe Alka Forsikring, den største handel i den danske forsikringsbranche i mere end 20 år. Fra medarbejderne fik besked om opkøbet, gik der ét år med uvished, før handlen officielt var godkendt, og Alka og Tryg sammen kunne tage hul på en fælles fremtid. Hvordan kan en topledelse kommunikere troværdigt til medarbejdere og skabe tryghed og tillid i en langstrakt opkøbsproces, hvor ingen ved, hvad fremtiden bringer?
 

- Annemette Dehn, senior kommunikationsrådgiver, Tryg.

Se hele programmet og talerne til KOM19. Vi glæder os til at blive klogere på hinanden og branchen til årets fagdag 9. maj. Du kan tilmelde dig her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også