KL's k-chef: Løfter om velfærd udfordrer kommuner

Virkeligheden skal hænge sammen med kommunikationen, når det kommer til budgetterne i kommunerne, hvilke Folketinget sætter rammerne for. Det mener Ida Thuesen Nielsen, kommunikationschef for KL, der fortæller om KL's kommunikative udfordringer i den kommende tid.
Ida Thuesen Nielsen mener, at der er brug for mere sammenhængende kommunikation fra regeringen og kommunerne. Foto: LinkedIN
Ida Thuesen Nielsen mener, at der er brug for mere sammenhængende kommunikation fra regeringen og kommunerne. Foto: LinkedIN
"De kommende år vil vi investere i velfærd."
 
Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S) i hendes åbningstale til Folketinget 17. januar, hvilken vi tidligere har dækket på Kforum, hvor der var stort fokus på afskaffelsen af store bededag, og hvordan fremtidens forsvar og mere velfærd skal finansieres.
 
Regeringen skal dog kommunikere virkeligheden, så man ikke lover borgerne velfærd, der ikke kan realiseres i virkelighedens budgetter i kommunerne. Sådan lyder det fra KL’s næstformand, Jacob Bundsgaard, som påpeger, at der er nødt til at blive en bedre balance mellem Folketingets velfærdsløfter og situationen i kommunerne.
 
”På den ene side har vi den kommunikerede virkelighed fra regeringen og Christiansborg, som lover bedre service. Og på den anden side har vi den levede virkelighed i kommunerne, hvor udfordringerne og prioriteringer står i kø,” siger Jacob Bundsgaard i en pressemeddelelse og fortsætter:
 
”Vi er nødt til at få gang i en prioriteringsdiskussion. Den er svær. For vi skal fortælle nogle borgere, at der vil være noget, de ikke kan få. Det er en nødvendig diskussion. Og den kræver et Folketing, der stiller sig i front.”
 
Derudover har 44 pct. af 305 socialdemokratiske byrådsmedlemmer til Politiken svaret 'nej' til, at det er en god idé at afskaffe store bededag.
 
Kforum har ringet KL's kommunikationschef, Ida Thuesen Nielsen, op til en snak om, hvilke kommunikative udfordringer KL og kommunerne står overfor, når regeringen kommunikerer, som den gør, om øget velfærd på trods af budgetproblemer i kommunerne. 
 

Skaber konkrete billeder fra Excelarket

Ifølge Ida Thuesen Nielsen ligger den store opgave for KL og kommunerne i at få forklaret virkeligheden – både til borgerne og til folketingspolitikerne. 
 
"Det kan ikke nytte noget, at vi taler om løfter om velfærd, vi kan få svært ved at levere i virkeligheden. Der er gab, der skal bygges bro over, når der er udmeldinger fra Folketinget om den samme eller bedre velfærd, mens kommunerne sidder og skal hugge en hæl og skære en tå," siger Ida Thuesen Nielsen og fortsætter:
 
"Når man tager penge væk, så har det betydning for, hvad der bliver leveret."
 
KL støtter kommunerne i deres kommunikation på flere måder. Interesseforeningen samler data til kommunerne og bidrager med viden, eksempler og erfaring fra andre kommuner. Og så hjælper man med at tale kommunernes sag i forhold til Christiansborg, hvor man lægger pres gennem medierne.
 
"Vi vil gerne flytte billedet fra excelarket til at skabe konkrete forståelige billeder af, hvad tiltag betyder for borgerne, hvor de befinder sig. Jeg synes generelt, at medierne er interesserede i at beskrive den rigtige virkelighed. Det sætter krav til os om at konkretisere, hvad ting betyder for borgerne," siger Ida Thuesen Nielsen.
 

Folk ser ikke alle presseklip

En ting er, hvad KL og kommunerne vil gøre, noget andet er, hvordan de vil gøre det. Digitaliseringen af det offentlige har over det seneste årti fuldstændigt ændret kommunernes vilkår for at kommunikere gennem egne kanaler. Kommunerne kan langt nemmere komme direkte i kontakt med borgerne hurtigt gennem egne kanaler.
 
"Det er en kæmpe mulighed, som kommunerne udnytter til at komme tættere på borgere og have en kontinuerlig dialog. Man kan nu nemt få tilbagemeldinger fra borgerne, og man kan nemmere få sit budskab ud til den rigtige målgruppe gennem forskellige kanaler," siger Ida Thuesen Nielsen.
 
Udfordringen for kommunerne og KL er, at forskellige love og bestemmelser ofte bliver abstrakte økonomiske, politiske eller strategiske tiltag. Det er svært at følge med i som almindelig borger.
 
"De fleste lægger først reelt mærke til noget, når det rammer os selv. Så kan vi ikke stå og pege tilbage på et presseklip, som borgerne ikke nødvendigvis har set, og sige, at vi har informeret om det. Så det er en svær opgave at komme ud på de rigtige platforme med de rigtige budskaber, så folk ser det. Det er en kompleks opgave, som vi arbejder hårdt med at løse bedst muligt," siger Ida Thuesen Nielsen.
 

Mere samlet kommunikation fra Folketinget og kommunerne

I den kommende tid bliver opgaven for kommunerne at forklare borgerne, hvorfor budgetterne kommer til at se ud, som de gør. Og det skal KL understøtte med for eksempel data, samtidig med at interesseorganisationen skal have en dialog med folketingspolitikerne om at kommunikere virkeligheden sammen med kommunerne.
 
"Vi vil meget gerne undgå de sager, hvor en borger føler sig uretfærdigt behandlet og klager til en folketingspolitiker eller minister, som derefter brager ud i medierne om, at det ikke er godt nok. Kommunerne har i mange tilfælde fulgt reglerne, som Folketinget har opstillet. Så de bliver essentielt skældt ud for at følge loven," siger Ida Thuesen Nielsen og fortsætter:
 
"Vi vil gerne have mere sammenhængende kommunikation fra Folketinget og kommunerne og appellere til at løfte opgaven med fælles hjælp."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Nerverne og følelserne sad uden på tøjet hos medlemmerne af DSU's Liv Andersen (t.v.) og Stine Ejby (t.h.), da de sidste stemmer blev talt op på landsplan ved folketingsvalget 2022. | Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

Nekrolog: R.I.P. folketingsvalg


Foto: Ricky John Molloy/Politiken/Ritzau Scanpix

Danske Medier får ny k-chef

For abonnenter