Vi skal ikke bare fylde internettet op med crap

Uffe Lyngaae fortæller i 14. udgave af K&A, hvorfor man skal kende sine svagheder som virksomhedsleder.
Uffe Lyngaae genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Uffe Lyngaae genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Velkommen til 14. udgave af K&A.
 
Hver uge beder vi en interessant kommunikatør om at lægge svesken på disken og svare åbent på fem spørgsmål. 
 
Denne uges K&A-profil er Uffe Lyngaae, adm. direktør i bureauet Publico.
 
Læs om, hvorfor kommunikatører skal gøre verden klogere, hvorfor man skal kende sine svagheder som virksomhedsleder, og hvordan en simpel skabelon har skabt stor gevinst i arbejdet hos Publico.
 

Hvad vil du gerne se mere og mindre af i kommunikationsfaget? 

Jeg vil gerne se mere reel vidensledelse, flere think pieces og flere synspunkter, man kan være uenig i. Jeg vil gerne se flere virksomhedsledere og eksperter stemple ind i samfundsdebatten med substantielle perspektiver, som gør os klogere.
 
Danmark har tusindvis af videnstunge B2B-virksomheder fulde af kloge hoveder, hvis viden aldrig kommer uden for virksomhedens matrikel. Der synes jeg, at vi som kommunikatører skal være bedre til at hjælpe disse ledere og eksperter ud i verden. Både for at fremme virksomhedernes kommercielle mål og dermed gøre samfundskagen større, men i høj grad også for at berige samfundsdebatten med mere vidensbaserede perspektiver på temaer som ESG, compliance, grøn omstilling, energipolitik, internationalisering og bæredygtighed i praksis.
 
Virksomhederne er jo langt foran politikerne på temaer som disse. Men det skulle man bare ikke tro, hvis man alene fik sin viden fra massemedierne og de sociale medier.
 
Jeg vil gerne se mindre rugbrødscontent. Jeg ser alt for mange ”tre tips-artikler” skrevet i en journalistisk håndevending med minimal og for banal substans. Som kommunikatører skal vi producere mindre volumen, men mere indhold i højere kvalitet. Vi skal dykke dybere og gøre verden klogere – ikke bare fylde internettet op med crap.
 

Hvad er det seneste, du har læst eller set, som har ændret din mening eller dit udsyn?

Det set seneste, jeg har læst, som har gjort mig klogere, er Glenn Bechs bestseller Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.
 
Jeg forsøger med jævne mellemrum at tvinge mig til at læse noget af nogle, som jeg på forhånd tænker, jeg vil være uenig med. Og det giver ofte nogle fede læseoplevelser.
 
Så jeg besluttede mig for at læse Glenn Bechs velskrevne manifest-bog, der vitterligt har gjort mig klogere på de usynlige middelklasseprivilegier, som jeg selv er vokset op med. Jeg er vokset op i en leverpostejprovinsby med en skolelærermor og en kontorfar uden at føle mig særligt privilegeret af den grund. For jeg havde jo hverken mere eller mindre end de kammerater, som jeg gik i skole og på gymnasium ned.
 
Men Glenn Bech har lært mig, at når man vokser op i en tryg familie med to kærlige forældre (der i dag har været sammen i +50 år), som har læst godnathistorier, bakket op, fjernet forhindringer, lavet børneopsparing, engageret sig i alle mine fritidsaktiviteter, sendt mig på sprogskole og investeret i forældrekøbslejlighed, så har jeg alligevel fået en masse små fordele, der kan være med til at forklare, hvorfor vi i Danmark – trods vores omfattende omfordeling i velfærdsstaten – ikke er specielt gode til social mobilitet.
 

Hvad er dit k-hack?

I Publico har vi udviklet vores egen skabelon for kommunikationsstrategi. Det er en simpel skabelon i Excel, som vi alligevel benytter hver eneste gang, vi hjælper en privat virksomhed, NGO eller offentlig organisation med at udvikle en kommunikations- eller marketingstrategi.
 
Strategiskabelonen er et simpelt værktøj, som hjælper os selv og vores kunder med at gå fra abstrakt ide om en luftig strategi til handlingsanvisende strategihandlingsplan, der holder til virkeligheden.
 
Skabelonen fikser selvfølgelig ikke selve strategiens indhold eller de forretningsmæssige, positioneringsmæssige, målgruppemæssige eller kommunikationsfaglige indsigter, som strategien skal bygges på. Men den gør det dejligt konkret, hvad slutproduktet skal være – og hvilke konkrete, målbare mål strategien skal understøtte.
 
Jeg kommer tit ud til newbiz-møder, hvor kommunikationschefen sidder med et A3-print af sin kommunikationsstrategi lavet i vores skabelon. Så ved man ligesom, at vi har skabt et værktøj, der både skaber værdi for os selv og for andre – om de er kunder i Publico eller ej.
 

Din største fejl, og hvad du har lært af den?

Min største fejl ligger nok inden for forretningsudviklingen i Publico. Jeg var for længe om at indse, at jeg skulle dele og uddelegere ansvaret for lønsomhed, økonomi- og ressourcestyring, HR og salg til mine kolleger i det ledelsesteam, jeg fik etableret i 2016.
 
Der er ufatteligt mange områder, jeg ikke er særligt dygtig til – for eksempel lønsomhed, økonomi- og ressourcestyring og HR, hvilket egentlig er okay vigtige temaer, når man ønsker at drive et succesfuldt kommunikationsbureau. Heldigvis fik jeg langt om længe øje på, at jeg måske selv var en vækst- og professionaliseringsbremse i Publico.
 

Hvem gør det godt og hvorfor?

Kresten Schultz-Jørgensen fra Schultz J & Goll gør det godt (blandt andet på LinkedIn), fordi han hæver barren for, hvad sociale medier kan bruges til af en velskrivende kommunikationsmand.
 
Han skriver om vrede i samfundet, politiker-stress, ChatGPT, psykolog-stjerner og stoicisme med en flyvehøjde, hvor man som følger, ven eller connection bliver klogere, inspireret og nogle gange måske provokeret af at læse med.
 
Kresten er et forbillede for mig i kommunikationsbranchen, fordi han personificerer det at være thought leader. Selvom han sikkert selv vil være uenig i denne udlægning, vil jeg sige, at han bedriver begavet content marketing og skaffer leads til sin biks ved at sætte sig selv og sine egne holdninger i spil – vel at mærke uden at være marketingkynisk omkring det. Kudos til Kresten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også