Der mangler mod til at sige tingene, som de er

Poul Madsen er ugens gæst i K&A. Læs om, hvordan en dristig rubrik kan inspirere ham, hvorfor Jakob Ellemann har præsteret det stærkeste kommunikationsstrategiske arbejde dette efterår, og hvordan der mangler mod og ærlighed i kommunikationsbranchen.
Poul Madsen genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Poul Madsen genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Velkommen til ugens udgave af K&A.
 
Hver uge beder vi en interessant kommunikatør om at lægge svesken på disken og svare åbent på fem spørgsmål. Håbet er, at det lægger op til spændende diskussioner, personlige fortællinger og holdninger, og måske bliver vi alle en smule klogere – eller i hvert fald underholdt for en stund.
 
Denne uges K&A-profil er Poul Madsen – eller Poma, som han bliver kaldt. Han har tidligere været Ekstra Bladets chief honcho i over 13 år indtil 2021, hvor han stoppede og sprang ud som selvstændig kommunikationskonsulent med speciale i issue management.
 
Læs om, hvordan en dristig rubrik kan inspirere Poul Madsen, hvorfor Jakob Ellemann har præsteret det stærkeste kommunikationsstrategiske arbejde dette efterår, og hvordan der mangler mod og ærlighed i kommunikationsbranchen.

 

HVAD INSPIRERER DIG?

Jeg bliver inspireret til at tænke nyt, når jeg møder mennesker og virksomheder, der tør udfordre vanetænkningen og sig selv. Jakob Ellemann er det vildeste eksempel lige nu. Det kan gå frygteligt galt for ham og Venstre, men hvis man ikke sætter noget på spil, flytter man ikke noget. Jeg synes, der er alt for meget mainstream i tænkningen i Danmark. Det ønsker jeg at lave om, og derfor søger jeg mod de mennesker og begivenheder, der tør forsøge at forandre.

Jeg kan også blive inspireret af en dristig, nyskabende rubrik, hvor man med få ord får fortalt hele historien på en ny overraskende måde. For eksempel da Ekstra Bladet ved prins Henriks død på forsiden skrev "Du var Konge", eller da vi opfandt ordet "Messershit". For selvom byretten på Frederiksberg nu har frikendt Morten Messerschmidt, så var den sag stadig noget "shit".

 

HVAD ER DET SENESTE, DU HAR LÆST ELLER SET, SOM HAR ÆNDRET DIN MENING ELLER DIT UDSYN?

Jeg synes faktisk, Jakob Ellemanns analyse af blå blok lige efter valget var knivskarp. Han sagde det, som det er, at blå blok ikke er et alternativ til Mette Frederiksen p.t. Det synes jeg, er det stærkeste kommunikationsstrategiske arbejde, jeg har set dette efterår, fordi analysen åbnede for helt nye og uventede muligheder.

 

HVAD VIL DU GERNE SE MERE AF I KOMMUNIKATIONSFAGET?

Ærlighed! Jeg synes for mange gange, at jeg oplever, at man forsøger at kommunikere sig væk fra det, sagen handler om. Der er simpelthen for mange afledningsmanøvre og udenomssnak. Carlsbergs manglende frasalg af bryggerierne i Rusland er seneste eksempel.
 

HVAD VIL DU GERNE SE MINDRE AF I KOMMUNIKATIONSFAGET?

Jeg synes, for mange rådgivere kører med på, at virksomhederne ikke behøver ændre kurs, og derfor ender flere virksomheder helt unødvendigt i en shitstorm. Der mangler mod i kommunikationsbranchen til at sige tingene som de er – i tide.
 

HVEM GØR DET GODT OG HVORFOR?

Jeg er mest optaget af det politiske og hangarounds.

Helle Thornings selvbranding som den, der tør gøre, hvad hun har lyst til, og vise det uden forbehold, er supergodt.

En anden stærk kampagnekommunikation er Socialdemokraternes målrettede måde at fortælle os, at der ikke er et alternativ til Mette Frederiksen som Danmarks statsminister.

Et tredje eksempel er musikeren Tobias Rahim. Han er den største stjerne lige nu på den danske musikscene, men turde midt i glimmer, ros og medgang fortælle om sin angst og depression. Det tror jeg, har inspireret utroligt mange unge til at turde stå ved deres egen angst og uro.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også