Gentagelsens kraft er undervurderet

Man skal turde kommunikere sine fejl, mener Mads Byder, stifter og adm. direktør for Help PR, i 15. udgave af K&A.
Mads Byder genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Mads Byder genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Velkommen til 15. udgave af K&A.
 
Hver uge beder vi en interessant kommunikatør om at lægge svesken på disken og svare åbent på fem spørgsmål. 
 
Denne uges K&A-profil er Mads Byder, stifter af og adm. direktør i Help PR. Han er desuden medejer af Lyngby Boldklub.
 
Læs om, hvordan han har lært værdien ved fleksibelt arbejde, hvorfor man skal turde kommunikere om ens fejl, og hvordan gentagelsens kraft er undervurderet.
 

Hvad vil du gerne se mere og mindre af i kommunikationsfaget? 

Jeg kunne godt tænke mig at se mere AI & machine learning. Der er ingen tvivl om, at vi skal se det som en sej ven og ikke en fjende. Der er så mange muligheder for at udnytte teknologien inden for kommunikation, og jeg synes kun, det er en fordel at få hjælp til video, pressetekst eller debriefing for så at bruge vores krøllede hjerner og rådgiverpower til at få kunderne anderledes ud over rampen – for det store slag i kommunikation er jo netop at kunne differentiere sig.

Jeg vil gerne se færre processer, og med det mener jeg, at vores branche stadig lider af – jeg hørte det fra en CEO så sent som i sidste uge – at PR-branchen ikke bare må levere gode råd. Det er så vigtigt, at vi er mere end PowerPoints og dokumenter. Altså, at vi også tager ansvar for det næste step efter rådgivningen eller dokumentet, lige meget om det er forankring i en organisation eller at udføre vores anbefalinger. Jeg ser bare gerne, at der bliver færre af de processer, hvor kunderne blot føler, at det er gode råd, de har fået.


Hvad er det seneste, du har læst eller set, som har ændret din mening eller dit udsyn? 

Jeg faldt ned fra skamlen, da jeg læste Rockwool-chefens udtalelse om, at kun atomkrig vil kunne få selskabet til at trække sig ud af Rusland. Helt ærligt! Jeg troede, at vi var kommet videre med moderne kommunikation. Og hvis han er helt på månen, har sådan en stolt dansk virksomhed så ikke nogle dygtige kommunikationsfolk omkring ham?
 
Det er jo et selvmål af de helt store at bringe sit eget brand og atomangreb ind i samme kontekst. Det har fået mig til at tænke, især med alt det employer branding, som alle virksomheder kæmper med, at vi generelt set i Danmark ikke har rykket os helt så langt, som vi tror, på moderne kommunikation, moderne ledelse etc.    


Hvad er dit k-hack? 

Gentagelsens kraft, helt klart. Det er nærmest umuligt at skabe noget med pr, hvis ikke du udnytter den meget enkle regel. Gentag dine nøglebudskaber igen og igen. Når du selv og dine medarbejdere har gentaget det så mange gange, at det nærmest giver kvalme, ja, først der har du måske rørt en ude i den virkelige verden. Derfor gentagelsen.
 
Det gode i vores fag er, at ni ud af ti virksomheder glemmer dette, selvom de godt ved det. De skal hele tiden noget andet, prøve lidt nyt etc. Min regel er, at hvis dit produkt/din service er god, så skal du have et værktøj, der holder dig (og dine mange kollegaer) til gentagelserne. Naturligvis i alle muligheder former og kanaler. Det giver en rød tråd i kommunikationen – og endeligt et pr-løft.      


Din største fejl, og hvad du har lært af den?

Jeg har i de første mange år med Help taget udgangspunkt i mit eget behov for fleksibilitet på arbejdspladsen. Altså været lidt meget kl. 9-17-agtig. Det har været en fejl, og jeg lærer lige nu enormt meget ved at se mine kollegaer gå foran med ny adfærd.
 
Corona har naturligvis hjulpet – selv på mig :-).
 
Men det er den nye, yngre ledelse i Help, der er gået forrest, og i dag er der fuld fleksibilitet i hverdagen. Medarbejderne går ind og ud af kontoret på alle tidspunkter, arbejder hjemme, arbejder fra cafeer, fra toget, fra sommerhuset etc. Så længe deres opgaver løses til perfektion, så kan ingen klage. Ikke engang kunderne, og det løfter trivsel omkring personerne enormt, at de har fuld frihed til sig selv/familieliv. Det er en fejl, at jeg ikke selv regnede den ud for år tilbage.


Hvem gør det godt og hvorfor?

Dem som tør tage de bløde værdier højere op i kommunikationskanalen. Der sker jo et skifte i disse år, hvor den værdibaserede kommunikation virkelig vinder frem. Nogle steder har den allerede en del år på bagen, men hos langt de fleste organisationer og virksomheder kommunikerer de på samme måde, som for fem år siden. Det faktuelle og det klassiske får lov at styre.
 
De, der gør det godt, tør kommunikere om deres fejl, de tør kommunikere om deres forskelligheder og typer, de tør skubbe til gamle dyder og fremprovokere nye, de lytter lige så meget til de unge som de gamle etc. Et godt eksempel er Ikea.      

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også