Samtalen har svære kår – sværere end vi har set før

Jens Juul Nielsen, informationschef i Coop, er ugens gæst i Kforums K&A. Læs om, hvorfor Jens Juul Nielsen ikke vil gå ind i MeToo-debatten, hvordan enkel, sammenhængende og humoristisk kommunikation øger chancen for at blive husket, og hvad kommunikationsbranchens største fejl er.
Jens Juul Nielsen genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Jens Juul Nielsen genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Velkommen til ugens udgave af Kforums serie K&A.
 
Hver uge tager vi fat i en interessant kommunikatør og beder dem lægge svesken på disken og svare åbent på fem spørgsmål. Håbet er at lægge op til spændende diskussioner, personlige fortællinger og holdninger, og måske bliver vi alle en smule klogere – eller i hvert fald underholdt for en stund.
 
Denne uges K&A-profil er Jens Juul Nielsen, informationschef i Coop. Han er nærmest synonym med Coop, hvor han har været i snart 27 år, hvor han har været ansvarlig for andelsforeningens kommunikation.
 
Læs om, hvorfor Jens Juul Nielsen ikke vil gå ind i MeToo-debatten, hvordan enkel, sammenhængende og humoristisk kommunikation øger chancen for at blive husket, og hvad kommunikationsbranchens største fejl er.

 

Hvad inspirerer dig?

De, der gør det enklere eller overraskende.
 
For mig handler kommunikation i høj grad om at forenkle – for at gøre den forståelig. Kan man også gøre den overraskende, fanger man opmærksomheden og øger chancen for, at kommunikationen huskes.
 
Historisk er den største kommunikatør Peter Wibroe. Grundlæggeren af Wibroe Duckert & Partners, manden bag ”Hvad er det… der gør livet lidt grønnere?” for Tuborg og en kommunikatør i en klasse for sig. Selvom han arbejdede i et helt andet område af kommunikation end mig, har jeg altid været inspireret af hans kombination af æstetik og kommunikation, der virkede.
 
Virkemidlerne var humor, det overraskende og det smukke. Han viste, at kommunikation skal være kort, konkret og kontinuerlig. Og det skal det også være i den kommunikation, vi arbejder med, når vi taler til medarbejdere, presse, kunder og øvrige omverden.

 

Hvad er det seneste, du har læst eller set, som har ændret din mening eller dit udsyn?

Meget af debatten om både #MeToo og woke. Her har samtalen svære kår – sværere end vi har set før, synes jeg. Normalt ville jeg sige, at man kan gå ind i alle diskussioner. Men det virker, som om tonen er blevet mere skinger, mindre lydhør.
 
Uanset hvem man mener har ret – uanset om det handler om identitetspolitiske emner eller krænkelser – så vil det ikke være diskussioner, jeg ville gå ind, fordi fronterne er trukket hårdere op, end vi har oplevet tidligere. Diskussionerne er hårdere, og de flytter mindre. Vi lever i en tid, der savner mere åbenhed, imødekommenhed – og venlighed. Også i kommunikationen.

 

Hvad vil du gerne se mere af i kommunikationsfaget?

Enkelthed, skønhed og humor.
 
Og flere, der formår at fastholde en rød tråd i deres kommunikation over en længere periode – og med det mener jeg ikke fra forår til efterår. Men over en længere årrække.
 
Den største fejl i kommunikationsbranchen – som i øvrigt i mange andre –  er, at man laver om, altså begynder forfra med helt nye budskaber. Man kan godt lave fornyelse uden at lave om. Det er Peter Wibroes 27 år lange, grønne kampagne et lysende eksempel på. Gør kommunikation enkel, hold fast i den, og forny den – uden at lave den fundamentalt om.

 

Hvad vil du gerne se mindre af i kommunikationsfaget?

Selvhøjtidelighed. Kommunikation, der tager udgangspunkt i afsenderen. Og ord og begreber, som bruges af mange, men som de færreste kender den præcise betydning af – det man på dansk kalder buzzwords. Jeg falder selv tit i, men det gør det ikke bedre…

 

Hvem gør det godt og hvorfor?

Nordsjællands Politi på Facebook. Jeg ved ikke, hvem der står bag, og det undrer mig. For her leverer man kommunikation af meget høj klasse, hvilken netop lever op til kravene om at være konkret og forståelig, overraskende og humoristisk.
 
Det er særdeles sympatiskabende, og det er et stort skridt i at skabe kommunikation, der ændrer adfærd hos modtagerne. Samtidig aftvinger det stor respekt, hvordan man forstår at balancere på en knivsæg, mellem humor og alvor, pjat og seriøsitet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også