Vi skal passe på vores omdømme

Ann Lykke Davidsen er 10. gæst i Kforums K&A. Læs om, hvorfor hun forbereder sig meget mere på kriser end for bare fire år siden, hvorfor hun ønsker sig færre pressemeddelelser, og hvorfor der skal arbejdes mere med budskab og omdømme.
Ann Lykke Davidsen genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Ann Lykke Davidsen genfortolket i gammel portrætstil af en AI-generator. Foto: portraitai.app
Velkommen til 10. udgave af K&A.
 
Hver uge beder vi en interessant kommunikatør om at lægge svesken på disken og svare åbent på fem spørgsmål. 
 
Denne uges K&A-profil er Ann Lykke Davidsen, kommunikationschef i Dansk Håndbold Forbund og tidligere programdirektør i Radio Loud (nu 24syv, red.).
 
Læs om, hvorfor hun forbereder sig meget mere på kriser end for bare fire år siden, hvorfor hun ønsker sig færre pressemeddelelser, og hvorfor der skal arbejdes mere med budskab og omdømme.
 

Hvad vil du gerne se mere og mindre af i kommunikationsfaget?

Jeg vil gerne se mere budskabsarbejde og dermed et mere tydeligt aftryk på arbejdet med virksomheder og/eller brandets omdømme fremover. I min optik er vores opgave som kommunikationschefer at være vores ansvar bevidst. Vi skal hele tiden have vores organisations omdømme for øje og hellere være proaktive end reaktive på den konto.
 
Hos mig i Dansk Håndbold Forbund handler det blandt andet om, hvordan jeg kan sikre en sammenhæng mellem vores håndboldherrer, der erobrer hele verdenspressen ved at blive verdensmestre for tredje gang i streg, til historier om vigtigheden i, at vi har et foreningsliv med dedikerede og engagerede frivillige, som både har en aktie i håndboldherrernes sejr, men i den grad også en aktie i børn, unge og ældres trivsel, sundhed og gode oplevelser for livet.
 
Jeg kunne godt ønske mig færre pressemeddelelser. Vi laver dem selv, for de er en indbygget del af arbejdet, men ofte kan de med deres natur og indhold ikke rigtigt komme ud over rampen med alle de nuancer og budskaber, der gemmer sig i en historie. De bliver et quickfix, og måske, med lidt held, opfylder de en KPI om antal artikler, men har de rykket ved budskabet?
 

Hvad er det seneste, du har læst eller set, som har ændret din mening eller dit udsyn? 

Den er svær. Jeg møder dagligt en nyhed, en artikel eller en udtalelse, der gør noget ved mig. Men dagens nyhed om, at Alfred Josefsen vil redde Irma – den fik mig alligevel til at tænke.
 
Jeg har meget stor respekt for det stykke arbejde, han i tidernes morgen bedrev omkring Irma. Jeg har altid rent ledelsesmæssigt været kæmpe fan, men da jeg så den artikel, tænkte jeg alligevel: Nogle gange skal man måske bare erkende, at løbet er kørt.
 
Jeg kan jo blive rasende upopulær på at ytre denne holdning til en meget populær herre – men er det ikke ok nogle gange at være ærlig og sige højt: Men han har jo ikke noget tøj på  – her oversat til: Men er han den rette til det igen? Er jeg i dette øjeblik ved at se ham i et andet lys? Og hvorfor skal jeg overhovedet have en mening om det?
 
Så måske skal jeg, som det passionerede kommunikationsvæsen jeg er, også bare stikke piben ind og ikke altid have en mening om alt. 
 

Hvad er dit k-hack? 

Det er meget simpelt. Har du et værktøj eller en metode, der ligger godt til dig og din måde at arbejde på, så brug det – igen og igen og igen.
 
Hos mig er det en klassisk kommunikationsmodel, som amerikaneren Harold D. Laswell udarbejdede i 1948. Det handler meget enkelt om, at du altid lige har følgende fem elementer på plads: afsender, budskab, modtager, kanal og effekt., og specielt sikre, at du taler til det publikum, du ønsker at ramme. I min optik virker den hver gang!
 
Et andet hack er: Keep it simple!
 

Din største fejl, og hvad du har lært af den?

Min største fejl har været ikke at sikre en stærk analyse af modstandere i en krisesituation. Det er muligt, det altid går over, men hvis man kender sine modstandere og har analysen på plads, kan det måske tage lidt af trykket.
 
Så jeg har lært lige at sikre, at djævlens advokat får taletid, inden jeg kaster mig over svar og udtalelser omkring en tilspidset sag. Jeg forbereder mig med andre ord meget mere, end jeg gjorde for bare fire år siden.
 

Hvem gør det godt og hvorfor?

Når Irma svarer tilbage på en kampagne fra Netto, som de gjorde det, da de svarede tilbage med humør, glimt i øjet og i bedste Irma-stil, så er det godt kommunikativt arbejde. Det indgyder respekt, overskud og er bare virkelig god stil. Det ville jeg nogle gange ønske, jeg havde samme evne til.
 
Derudover må jeg simpelthen rose håndboldherrerne (VM-guld) og håndboldkvinderne (EM-sølv) for at levere vilde sportslige resultat og samtidig være vidunderlige individer, der husker deres bagland, og hvor de kommer fra.
 
Det er virkelig en sand fornøjelse at arbejde med for Dansk Håndbold Forbund, når enderne mødes, og alle forstår at passe på brandet, vores omdømme og sig selv. Kæmpe tillykke til os. Der vandt vi lige endnu en medalje!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også