Uanset om man interesserer sig for fodbold eller ej, så har ugens store kommunikationshistorie været Dansk Boldspil-Unions (DBU) foreløbige ageren under VM i Qatar.
DBU har nemlig opført et lærebogseksempel på den kommunikative dobbeltkrise.
Placeringen af VM i Qatar har som bekendt spillet en eksplosiv problemsag i fødderne på fodboldforbundet.
Denne oprindelige krise indebærer den svære balancegang mellem på den ene side hensynet til sporten og på den anden side værtsnationens krænkelser af menneskerettigheder, kvinder, homoseksuelle og migrantarbejdere.
Balancegangen har skullet håndteres, men denne håndtering har mest haft karakter af zigzag. Håndteringen er dermed blevet krise nummer to. Dobbeltkrisen er en realitet.
Det er svært at få øje på, hvad der er DBU’s kommunikative linje, og det er svært at få øje på, at de har arbejdet med forskellige kommunikationsplaner for forskellige sandsynlige scenarier.
Iran og Tyskland udstiller DBU
På trods af at dette scenarie på forhånd har måttet kunne betegnes som realistisk, så havde DBU tydeligvis ikke en plan b klar. Altså andet end at bøje sig og efterfølgende tage mod en mindre shitstorm.
Få timer senere gned det iranske fodboldlandshold så salt i DBU’s åbne omdømmesår, da de gennemførte en kraftfuld manifestation i sympati med de omfattende protester i deres hjemland.
De iranske spillere risikerer alvorlige personlige sanktioner, når de kommer hjem. Det danske landshold risikerer til sammenligning et gult kort til anføreren.
Onsdag gentog dette billede sig. DBU havde indkaldt til pressemøde, hvor formanden Jesper Møller dukkede frem fra sit skjul. Han tordnede mod FIFA.
Fodbolddirektør Peter Møller bekendtgjorde på samme pressemøde, at der ikke vil komme flere symbolske markeringer fra landsholdet.
Få timer senere var det de tyske landsholdsspilleres tur til at gnide salt i DBU-såret. De tyske spillere gennemførte en kraftfuld manifestation, hvor de alle holdt sig for munden i protest mod, at de ikke må spille med det regnbuefarvede armbind. Altså det samme armbind, som Danmark heller ikke må spille med.
Billederne af iranernes og tyskernes markeringer er gået verden rundt, mens DBU er blevet pillet godt og grundigt ned fra den høje moralske hest, som de er redet til Qatar på.
Som DBU’s tidligere kommunikationschef Lars Berendt
udtrykte det:
“DBU har udadtil kommunikeret nogle holdninger og statements, som giver genklang hos de fleste mennesker og miljøer, og dem har de høstet anerkendelse for. Det vil naturligvis backfire, når oplevelsen med noget så simpelt som trøjerne og anførerbindet slet ikke lever op til de forventninger, de selv har skabt.”
Vi har stillet skarpt på gråzoner i lobbyismen i Drukfri Ungdom. Illustration: Kforum
Advice, alkoholindustrien og Drukfri Ungdom
Langt fra Qatar har vi den seneste tid kigget nærmere på alliancen Drukfri Ungdom, der bl.a består af en række aktører fra civilsamfundet, såsom Kræftens Bekæmpelse og Alkohol & Samfund.
Og så Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD), der repræsenterer alkoholindustrien.
Det er desuden blevet afsløret, at bureauet skrev et læserbrev i Politiken, som 13 socialdemokrater underskrev uden at deklarere det.
Ny serie: K&A
Som vores kvikkeste læsere måske har bemærket, så har vi introduceret et nyt, fast format: K&A.
Hver torsdag besvarer en skarp kommunikatør få spørgsmål og giver så stafetten videre til den næste i rækken.
Og hvad betyder så seriens navn K&A? Ja, hvad synes du?
Et af kampagnebillederne fra Balenciagas forårskollektion. Billederne er nu slettet, og Balenciaga har undskyldt. Foto: PR/Balenciaga
Det mærkeligste, vi har læst
High end-brandet Balenciaga har udsendt en undskyldning. Det er sket, efter de havnede i en shitstorm over nogle billeder fra deres forårskollektion for 2023.
På billederne ser man nogle modelpiger i Balenciaga-tøj, men det er børnenes accessories, der har vakt opstandelse. Pigerne holder nemlig nogle bamsetasker, der tilsyneladende er iklædt noget bondage-agtigt seletøj.
“We sincerely apologize for any offense our holiday campaign may have caused. Our plush bear bags should not have been featured with children in this campaign. We have immediately removed the campaign from all platforms,” skriver selskabet i en
Instagram Story.
Men det bliver mærkeligere endnu,
hvis man skal tro New York Post. Skarpe iagttagere har ifølge mediet spottet nogle dokumenter på et af billederne. Dokumenterne viser angiveligt et uddrag fra en højesteretskendelse om børnepornografi.