Fremtidens k-rådgivere

Det seneste år har budt på ny og spændende forskning om kommunikationsrådgiverens professionelle praksis – både i Danmark og i Europa. Vi ser nærmere på de nordiske kommunikationsrådgivere som optakt til den store – og gratis – danske konference “Fremtidens Rådgiver 2021” på Københavns Universitet.
At bygge bro mellem forretningsstrategien og kommunikationen er det vigtigste strategiske fokusområde i de danske kommunikationsafdelinger. Det konkluderer The Nordic Communication Report 2021, der er den første nordiske variant af den årlige European Communication Monitor-survey.
 
Det store fokus på at støtte op omkring forretningen er et særkende for de danske kommunikatører sammenlignet med vores kollegaer i Sverige, Norge og Finland – og resten af Europa.
 
På tværs af de nordiske lande udpeges opbygning og vedligeholdelse af tillid, brobygning til forretningsstrategien samt coaching af topledelsen og andre medarbejdere som de vigtigste strategiske fokusområder for kommunikatørerne de kommende tre år.
 
Denne artikel er en teaser til en gennemgang af de trends, der ifølge den nyeste forskning på området gør sig gældende i de danske k-afdelinger. Disse trends bliver præsenteret af Gitte Gravengaard, lektor i kommunikation, på Danmarks største – og gratis – k-konference: ”Fremtidens Rådgiver 2021”, der afholdes på Københavns Universitet den 11. november 2021. For program og tilmelding se her
 
 

Danske k-folk er hyppigere kommunikatører end rådgivere

 
Vi har i mange år drøftet de mange roller, som professionelle k-folk varetager. Rapporten fra den nordiske European Communication Monitor viser, at rollen som kommunikatør stadig er den mest fremherskende i de danske kommunikationsafdelinger, tæt fulgt af rollen som coach. Færre danske k-folk tilkendegiver, at de arbejder som rådgivere.
 
Det er interessant at se, at k-folk i såvel Danmark som Sverige og Norge i meget mindre grad arbejder som kommunikatører sammenlignet med både Finland og resten af de europæiske lande.
 
 
 
 
Rapporten viser desuden, at de fleste danske k-folk mener, at de har de nødvendige kompetencer til at varetage jobbet som kommunikatør. Højst vurderer de deres kompetencer ift. at udfylde rollen som kommunikatør og coach – og det største kompetencegab synes at være ift. ledelsesdimensionen af jobbet.
                      
 

Digitaliseringen halter bagefter i de danske k-afdelinger

 
I lyset af COVID-19 er behovet for at kunne samarbejde og kommunikere digitalt naturligvis vokset enormt i virksomhederne. Det ser dog ikke ud til, at det strategiske arbejde med digitaliseringen af kommunikationen har slået an i samme grad i de danske k-afdelinger sammenlignet med de nordiske nabolande og i resten af Europa. Norge ser ud til at være frontløber i Norden på det digitale område.
 
 
 
 
Om konferencen “Fremtidens Rådgiver 2021”
 
  • “Fremtidens Rådgiver 2021”, Danmarks største k-konference, afholdes på Københavns Universitet 11. november. Konferencen er gratis.
  • Program og tilmelding her
  • Konferencen arrangeres af K1 Kommunikationsforening og Københavns Universitet. Partnere for konferencen er Kommunikation & Sprog, DM, Zyklus og Kforum.
 
Om “The Nordic Communication Report 2021”:
 
  • I september 2021 offentliggjorde Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA) ​​The Nordic Communication Report 2021.
  • Rapporten er udarbejdet af forskere i Norge, Sverige, Finland og Danmark i samarbejde med European Association of Communication Directors (EACD), der årligt udgiver European Communication Monitor-serien, samt landenes kommunikationsforeninger, herunder K1 Kommunikationsforening i Danmark.
  • Rapportens forfattere er Alexander Buhmann, Jeanne Link, Finn Frandsen, Vilma Luoma-aho, Jesper Falkheimer og Ansgar Zerfass.
  • Rapporten undersøger tendenser og de skiftende faglige roller for kommunikatører i kommunikationsbranchen.
  • Rapporten baserer sig på svar fra 457 kommunikatører fra kommunikationsafdelinger og bureauer i de fire lande.
  • Find den fulde rapport her: https://www.bi.edu/globalassets/forskning/nora/nora---the-nordic-communications-report-2021.pdf

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også