Åhh nej, skal jeg nu bruge tid på k-folk igen!

I mere end 10 år løb jeg folk på dørene som kommunikationsrådgiver. Der var ikke grænser for, hvem jeg ville give gode råd om hvad som helst. Især hvis de ikke selv havde bedt om det på forhånd – men jeg selv mente, jeg havde en god grund til at byde mig til.
af Peter Goll
Det har været anderledes det seneste år. Her har jeg haft langt mindre tid til at tænke længe over god kommunikation, fordi jeg i stedet primært har haft forretningsmæssigt ansvar. Det har givet anledning til nogle refleksioner og til at se på mit fag og kommunikationsrådgiverens rolle udefra.
 
Du kommer langt, og du kommer højt til tops uden kommunikation
For kommunikationsfolk er et samspil med samfundet i bred forstand og med den offentlige debat den væsentligste præmis for deres faglighed og karriereudvikling. Men for mange erhvervsledere er det anderledes. Her er interaktion med samfundet noget, der først for alvor kommer til senere i karrieren – når de er nået så langt til tops, at det er uundgåeligt. Og på det tidspunkt sidder de med så stort et budgetansvar, at kommunikationsfolkene nu kommer rendende med gode råd og bistand. Det gælder både dem fra interesseorganisationerne, dem fra bureauerne, de interne og fra samarbejdsparterne.
 
Når kommunikationsmålet bliver kommunikationsmidlet
For kommunikationsfolk bliver kommunikation målet frem for midlet – selvom de fleste vil hævde noget andet. Men da kommunikation stort set er den eneste faglighed, der interesserer de fleste i den verden, så bliver det bare sådan. For erhvervsledere er kommunikation derimod blot et lille bitte redskab blandt mange. Og der kræves derfor en helt særlig grund til at fokusere på netop kommunikation. Måske det i stedet var bedre at bruge tiden på en ny strategi for at udvikle virksomhedens salgskanaler?
 
De vil meget gerne forklare: Forklare, hvad man egentlig skal gøre, både når det drejer sig om kommunikation, og om hvad man burde gøre på forskellige forretningsområder. Gerne på områder, de ikke helt har sat sig ind i eller helt har forstand på. Derfor: Lyt mere. Tal mindre. Kilde: Gettyimages. 
 
Når alt det vigtige IKKE er kommunikation
Det kan tære lidt rigeligt på tålmodigheden, når meget af det her kommunikation egentlig ikke er en primær opgave, men tager tid og er ren glasur i forhold til vigtige ting som budgetter, driften af butikken, styring efter nøgletal, tempo i eksekveringen, udvikling af kundeservice, kontraktforhandlinger, strategiske udvikling af produkter, salg og kompetencer i organisationen; altså alt det vigtige, som IKKE i særlig grad har kommunikation som omdrejningspunkt.
 
K-folk er tit for klog til at vide noget for alvor
De er søde - kommunikationsfolkene. Og hjælpsomme. De vil meget gerne forklare: Forklare, hvad man egentlig skal gøre, både når det drejer sig om kommunikation,og om hvad man burde gøre på forskellige forretningsområder. Gerne på områder, de ikke helt har sat sig ind i eller helt har forstand på. Men kommunikationsfolk har meninger, og dem vil de gerne af med. Vi kender dog alle det, at den mest interessante sidemand sjældent er den, der kun vil tale om sig selv og i høj grad overvurderer egen rolle og faglighed.
 
Som alle os andre vil kommunikationsfolk jo gerne vise deres værd. Så ud over hjælpen til en konkret opgave er kommunikationsfolk altid så hjælpsomme, at de gerne vil bruge lang tid på at forklare, hvad der egentlig er rationalet for deres råd og konkrete arbejde. Og samtidige øse ud af en stor viden om nye tendenser, baggrunden for udviklingen i samfundet – både i samtaler, i lange mails, præsentationer og notater.
 
Man skal jo have noget for pengene, når man nu endelig er sammen med kommunikationsfolkene. Så er det klart, at der ikke bare skal leveres et kort svar eller det lille tandhjul, man lige stod og manglede - når nu der er så meget mere at byde på.
 
Åhh nej, skal jeg nu bruge tid på k-folk igen! Sådan behøver det ikke være. Kilde: Gettyimages
 
I mødet mellem kommunikationsfolk og erhvervsledere opstår der ofte et kultursammenstød, som skaber unødig modsætning og gensidig frustration. Kort sagt, konflikten mellem de hurtige løsninger og de fagligt habile løsninger. Ofte gør k-folk det unødvendigt kompliceret, når løsningen i stedet er at reducere kompleksiteten dramatisk.
 
Kommunikationsfolkene vil gerne bidrage til strategi. Og det er der ofte også brug for, da kommunikation jo er helt afgørende for både intern og ekstern succes, når der skal gennemføres essentielle dele af en forretningsplan eller en strategi, lanceres en ny service, gennemføres et stort salg eller lignende.
 
Kommunikationsfolk er selv er gode til at gøre opmærksom på, at det kræver, at man virkelig lytter og forstår modtagernes ønsker og behov, når man skal kommunikere med dem. Men hvis kommunikationsfolk skal tættere på strategi og forretning, så skal de tage deres egen medicin. Som skomageren skal sikre, at det ikke er hans børn, der går rundt uden såler. De skal lytte mere, end de taler.
 
Fra no til yes
Når der ofte er et behov hos erhvervsledere om, at kommunikationsfolk skal bidrage til et højt tempo og afgrænsning af opgaver, så fokuser på det. Brug kræfter på at forstå forretningen til bunds inden mødet med lederen, du skal bistå, og helst gennem andre kilder. Spørg gerne ind, men vær sikker på, at spørgsmålene bliver opfattet som et afsæt til at gøre din hjælp hurtigere, lettere tilgængelig, mere præcis, tidsbesparende – og ikke udtryk for, at du synes, det vil være fedt at komme nærmere på strategien. Det er jo i så fald dit behov og ikke lederens. Altså: Vil du hjælpe, så fokuser på at være en hjælp – og undlad at fremstå som en prædikant for dine egne og dit fags fortræffeligheder.
 
KISS er god, bedre og genial toplederkommunikation
'Keep It Simple, Stupid' – som kommunikationsfolk lærer fra sig – kan de med stor gevinst også selv lægge sig efter. For også erhvervsledere forstår værdien af og behovet for god kommunikation. Det er alt det andet, der kan følge med, som kan være svært at forstå. Så mon ikke det med en lidt mere ydmyg tilgang kan lykkes at få flere erhvervsledere til at tænke: Yes, nu skal jeg igen have hjælp af kommunikationsfolkene!  Så bliver det hele bare meget lettere, hurtigere og en bedre forretning.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også